معاون باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان وجود دارد که امسال ۵ هزار هکتار آن تبدیل به باغات مثمر می شود.

۵هزار هکتار اراضی شیبدار گلستان تبدیل به باغ مثمر می شود

محمد باقری  با بیان این که حساسیت و ضرورت پروژه اراضی شیبدار برای ما اولویت اول است، اظهار کرد: امسال برای پنج هزار هکتار از اراضی طرح عملیاتی در نظر گرفته‌ایم. برای سال بعد باید توسعه اراضی شیبدار به باغات، به ۱۰ هزار هکتار برسد.

به گزارش گلستان24، مجری طرح اراضی شیبدار در گلستان گفت: در زمینه اجرا و پیشبرد طرح اراضی شیبدار باید همه ارگان‌ها سهم خود را  اجرا کنند. این طرح باعث می‌شود سطح درآمد خانوار و سرانه استان افزایش پیدا کند و از تخریب خاک که جزو منابع طبیعی است حفاظت کند.

وی تصریح کرد: از پنج هزار هکتار پروژه امسال، ۴۷۰۰ هکتار زیر کشت زیتون زود بازده خواهد رفت و ۳۰۰ هکتار به گردو اختصاص پیدا خواهد کرد. جلب و مشارکت مردمی در توسعه این طرح کمک شایانی خواهد داشت. البته نظارت بر حسن اجرای این طرح و مانیتورینگ و تعیین سطح سبز از وظایف و تکالیف سازمانی است.

باقری افزود: در این طرح هزینه های احداث و آبیاری از محل اعتبارات سازمان پرداخت می شود و کشاورز تنها بخشی جزیی از قیمت نهال را پرداخت می کند. به عبارتی کشاورز زمین به ما تحویل می دهد و باغ تحویل می گیرد.

باقری با بیان این که این طرح از سال ۸۲ در استان آغاز شده است و تاکنون ۹ هزار هکتار از اراضی شیبدار استان تحت کشت باغات مثمر مانند زیتون، گردو و فندوق قرار گرفته است، گفت: توسعه باغات در اراضی شیب دار بر اساس شواهد موجود درآمد چند برابری را برای کشاورزان به همراه داشته است، چون توسعه زیتون در اراضی شیب دار و کم بازده است.

وی تصریح کرد: انجام زراعت در این گونه اراضی مقروم به صرفه نبوده و اکثرا زمین ها را رها و به شهر مراجعه می کردند، ولی با اجرای طرح فوق عملکرد درآمد آن ها در هکتار افزایش یافته و ضمن ایجاد اشتغال پایدار، و از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری می کند.

مجری طرح اراضی شیبدار استان در ادامه  کاهش خسارت سیل، ایجاد کمربند سبز و تامین بخشی از روغن و خشکبار کشور و افزایش درآمد کشاورزان را از جمله اهداف مهم اجرای این طرح در استان عنوان کرد و گفت: ۹ شهرستان از کردکوی تا مراوه تپه در محدوده اجرای طرح اراضی شیبدار هستند و سال گذشته ۵۷۰ هکتار از اراضی شیبدار استان به باغات مثمر تبدیل شده است.

۱۷۰ میلیارد ریال اعتبارات تملکی برای اجرای این طرح نیاز است

باقری با بیان این که کار اجرایی این طرح پنج هزار هکتاری در سال جدید هنوز شروع نشده است، گفت: هم اکنون در مرحله جذب مشارکت هستیم و حدود ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبارات تملکی و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبارات تسهیلاتی برای اجرای این طرح نیازمند هستیم.

وی میزان استقبال از این طرح را متوسط عنوان کرد و گفت: تمایل نداشتن کشاورزان در انجام مسائل داشت به دلیل گرانی نهاده ها و کاهش باردهی این باغات یکی از دلایل اصلی کاهش تمایل به این طرح بوده است ولی در حال حاضر باغاتی با رقم «کرونایکی زیتون» در استان وجود دارد که تا ۱۵ تن در هکتار نیز محصول زیتون از آن برداشت شده است.

باقری تصریح کرد: کشت زیتون در اراضی شیب دار با ایجاد پوشش گیاهی مانع از انجام فرسایش خاک به میزان 15 تن در هکتار می گردد و در استانی که به نوعی سیل خیز است و تاکنون خسارت های مالی و جانی زیادی به آن وارد شده است، کاهش خسارت های سیل را بهمراه خواهد داشت. بنابراین توصیه ما به کشاورزان توسعه باغات زیتون و گردو در اراضی شیبدار است.

کاهش ۶۰ درصدی زیتون استان

وی افزود: پیش بینی کرده بودیم امسال ۱۱ هزار تن زیتون از باغات استان برداشت داشته باشیم که به دلیل افزایش دمای ناگهانی، کاهش رطوبت تا سطح ۱۲ درصد و وزش باد گرم حدود ۶۰ درصد محصول زیتون در باغات ریزش داشت و پیش بینی می کنیم پنج هزار تن تولید داشته باشیم. از این مقدار ۳۰ درصد وارد فاز کنسرو و مابقی برای روغن کشی به کارخانجات مربوطه می رود.

باقری با بیان این که امسال در سطح ۹ هزار هکتار از باغات استان به کشت زیتون اختصاص داشت، گفت: ۷۰ درصد این اراضی در جنوب و ۳۰ درصد بقیه در شمال استان قرار دارد. در حال حاضر قیمت زیتون از یک هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان است و توسط بخش خصوصی و دلالان خریداری می شود.

معاون باغبانی استان تصریح کرد:حدود ۶ کارخانه روغن کشی و هشت کارخانه تهیه کنسرو در استان فعالیت دارد و کشاورزان از قیمت پایین زیتون خریداری شده گلایه دارند چرا که قیمت خریداری شده از قیمت تمام شده آن ها پایین تر است.

باقری با اشاره به این که هیچ نوع تشکل باغداری در استان وجود ندارد، گفت: بیشترین دخالت را باید در تعیین نرخ محصولات باغی تشکل ها ایفا کنند ولی تاکنون تشکل فعالی در باغداری در استان تشکیل نشده است و باید در اولین گام این نیاز از سوی باغدار احساس شود که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

خسارت ۶۰ درصدی به مرکبات استان

وی در رابطه با وضعیت مرکبات در استان گفت: امسال به دلیل گرما و کاهش رطوبت ووزش بادهای گرم خسارت ۶۰ درصدی به مرکبات استان را هم داریم که بدون وجود شرایط گرما و خشکسالی تا ۱۰۰ هزار تن هم پیشبینی برداشت محصول امسال ما بود ولی با وجود شرایط پیش آمده پیش بینی می کنیم از سطح 6 هزار هکتار باغات مرکبات استان ۴۵ هزار تن محصول برداشت شود./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار