مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: آبشار «کبودوال» به عنوان 649 امین اثر استان گلستان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت ملی آبشار «کبودوال» علی‎آبادکتول + تصاویر

 

به گزارش گلستان24، به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، ابراهیم کریمی اظهار کرد: آبشار «کبودوال» آبشاری تماما خزه‎ای که در جنوب شهر علی‎آبادکتول واقع شده، در نخستین جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی در سال 1394، به ثبت آثار ملی رسید.

وی تصریح کرد: آبشار «کبودوال» و منطقه جنگلی آن یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان گلستان است که جمعیت انبوهی از اقصی نقاط ایران برای دیدن جاذبه‎های طبیعی آن در ایام مختلف سال و به خصوص تعطیلات برای بازدید از آن به این منطقه روی می‎آورند که خود بیان‌گر توانمندی اثر در جذب گردشگران است و سالانه هزاران نفر از این آبشار که از معدود آبشارهای خزه‎ای استان می‎باشد، بازدید می‎کنند.

کریمی افزود: با توجه به ایجاد زیرساخت‎های لازم که توسط شهرداری علی‎آبادکتول و زیر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان ساخته شده و شامل سکوها، چادرهای انفرادی و گروهی‏، آلاچیق‎ها‏، سرویس‎های بهداشتی،‏ آب آشامیدنی‏، فروشگاه، نمازخانه، پارکینگ و..... و مسیرهای دسترسی (پیاده‎روی)، برای بازدید اثر از محل پارکینگ تا آبشار اصلی است، گردشگران زیادی را به خود جذب می‎کند.


آبشار کبودوال در علی‌آبادکتول استان گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان با اشاره به اینکه آبشار اصلی و بعد از آن تا چشمه‏، حالت طبیعی خود را حفظ کرده، قدمت اثر را به دوره دونین میانی تا بالائی‏، از دوران اول (پالئوزوئیک) عنوان کرد و گفت: مالکیت این اثر، مربوط به سازمان جنگل‎ها و مراتع و آبخیزداری کشور است که توسط شهرداری علی‎آبادکتول و زیر نظر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان اداره می‎شود.

کریمی از اجرای صحیح طرح مدیریت بهره‎وری پارک که شامل حفظ، نگهداری، بهره‌برداری عقلائی، احیاء، بهسازی و ارتقا سطح کیفی محیط‌زیست طبیعی است، خبر داد.

وی هدف مدیریت بهره‌وری را تضمین تداوم بهره‌برداری دانست و حفاظت را تضمین‌کننده استفاده پایدار عنوان کرد.

آبشار «کبودوال» در شهرستان علی‎آبادکتول با قدمت 7000 ساله قرار دارد.

این آبشار که در پارک جنگلی «کبودوال» قرار گرفته، از نخستین پارک‎های طبیعی کشور است که در سال 1344 توسط مهندس سعیدی آشتیانی در طرح پارک‎های جنگلی معرفی شده است.

آبشار «کبودوال» از مناطق گردشگری شناخته شده در استان گلستان است که نه تنها در استان بلکه بسیاری از ساکنان استان‎های دیگر هم برای بازدید آن به این منطقه مراجعه می‎کنند که پرازدحام بودن آن در ایام تعطیل گویای آگاهی و شناخت مردم از این آبشار زیبا است.

آبشار «کبودوال» از شهرت زیادی در بین گردشگران داخلی و خارجی، دوست‌داران طبیعت، دانشجویان منابع طبیعی و اقشار مختلف مردم استان گلستان و سایر استان‎ها برخوردار است.

مردم علاقه خاصی به منطقه و طبیعت آن دارند و در ایام مختلف سال به خصوص در فصول بهار، تابستان و پاییز و ایام تعطیل، انبوهی از عامه مردم برای استفاده از مواهب این اثر طبیعی از این منطقه بازدید می‎کنند.

آبشار اصلی «کبودوال» و مجموعه آبشارهای کوچک‎تر آن در داخل پارک جنگلی کبودوال در پنج کیلومتری ضلع جنوب غربی شهر علی‎آبادکتول و در دامنه کوه هارون قرار گرفته و گونه‎های گیاهی، درختی و درختچه‎ای مجاور این آبشار تماما بومی منطقه است.

ارتفاع آبشار 12 متر و عمق حوضچه دو متر و عرض حوضچه چهار متر و طول حوضچه هشت متر است و وسعت منطقه قابل استفاده گردشگری 550 متر می‎باشد.

مسیر پیاده‎روی از محل پارک ماشین تا آبشار اصلی 850 متر است که در طول این مسیر آبشارهای کوچک زیادی مشاهده می‎شود./ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار