به مناسبت هفته منابع طبیعی کارمندان جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش از غار کیارام دیدن کردند.

بازدید کارمندان جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش از غار کیارام + تصاویر

به گزارش گلستان 24، به مناسبت هفته منابع طبیعی چهار نفر از کارمندان جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش از غار وسط دلدل (کیارام) دیدن کردند.

غار وسط دل‌دل ( کیارام ) در یک کیلومتری ضلع شرقی روستای پادلدل از توابع دهستان نیلکوه، بخش مرکزی شهرستان گالیکش قرارگرفته است. و دارای مختصات طول جغرافیایی 38–55و عرض جغرافیایی 13–37 و ارتفاع از سطح دریا و آب‌های آزاد 705 متر است.

غار وسط دل‌دل در تیرماه و مردادماه 1342 خورشیدی ( 1964 م ) توسط پرفسور مک برنی موردبررسی، شناسایی و گمانه‌زنی باستان‌شناختی قرار گرفت که نتیجه آن، پیدایش مواد فرهنگی از دوره‌های اسلامی، عصر آهن و ابزارهای سنگی دوره پارینه‌سنگی بود مشابه فرهنگی موستری بود.

هیئت عملی دانشگاه کمبریج به سرپرستی وی، منطقه بین بابل ( مازندران ) و مشهد ( خراسان رضوی ) را موردبررسی و بازدید قرارداد. هدف هیئت‌علمی یادشده، بررسی و شناسایی مکان‌های پارینه‌سنگی جدید بود.

این غار برای دومین بار در سال 1379 خورشیدی توسط هیئت بررسی و شناسایی غارهای استان گلستان به سرپرستی جبرئیل نوکنده مورد بازدید، بررسی و مطالعه قرار گرفت. اولین فصل بررسی و باستان‌شناسی غارهای استان گلستان در سال 1379 باهدف شناسایی غارهای پیش‌ازتاریخ و مکان‌های استقراری و ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور انجام گردید. عمده حوزه مطالعاتی آن، شهرستان گالیکش بود.

حاصل این پژوهش، کشف تعداد 26 دهانه غار و پناهگاه صخره‌ای بود که از این تعداد 20 دهانه غار دارای آثار استقرارهای مختلف فرهنگی بود. او در بررسی خود در یک غار موفق به کشف مصنوعات و ابزارهای سنگی گردید. دیگر غارهای این منطقه بدون آثار استقراری مشخص از دوره پارینه‌سنگی بودند.

غار وسط دل‌دل در ادبیات باستان‌شناسی به غار کیارام یک مشهور است، زیرا هیئت‌علمی دانشگاه کمبریج از روستای کیارام به غار دسترسی پیدا کردند، به همین علت نام روستای کیارام را بر روی غار نهادند، درحالی‌که این غار در گویش محلی « دره چفت » خوانده می‌شود و جزو روستای پادلدل است.

غار «وسط دل‌دل» یا کیارام در تاریخ 22 تیرماه سال 79 به شماره 2722 و با قدمت پارینه‌سنگی میانه و عصر آهن و اسلامی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

طبق نظر مک برنی، احتمالاٌ این مکان به دوره پارینه‌سنگی میانه ( حدود 100 هزار سال پیش ) می‌رسد. و احتمالاٌ طی یک دوره میان یخچالی یا طی یک دوره کوتاه گرم و در آخرین دوره یخچالی مور استفاده انسان بوده است.

nilkooh206 1

nilkooh206 1

nilkooh206 1

nilkooh206 1

nilkooh206 1

nilkooh206 1

 

ارسال نظر

آخرین اخبار