مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان گفت: پسماند گلستان به لحاظ استفاده کارآمدب پیشرو کشور است، اکثر استان‌های کشور از این استان الگو می‌گیرند.

کاهش نقاط روستایی آلوده در استان گلستان

به گزارش گلستان 24؛مولای وردی یازرلو صبح امروز در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: در حال حاضر 30 شهرداری و 800 روستای کشور در حوزه پوشش سازمان پسماند استان گلستان قرار دارد.

وی تصریح کرد: با تلاش انجام شده 30 نقطه روستایی آلوده را به سه نقطه تبدیل کردیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان گفت: هم اکنون در 15 شهرداری استان طرح تفکیک زباله از سوی این سازمان در حال اجرای است ولی نیاز به همکاری مردم داریم تا این طرح به درستی اجرا شود.

یازرلو خاطرنشان کرد: با همکاری و مشارکت مردم در طرح تفکیک زباله 50 درصد هزینه جمع‌آوری زباله در استان کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: دوره‌گردها که از اقشار محروم جامعه هستند عامل اصلی درست اجرا نشدن طرح تفکیک زباله از مبدا هستند.

یازرلو با اشاره به اینکه تلاش این سازمان بر این است که سرانه زباله را در استان کاهش دهیم، افزود: هم اکنون سرانه تولید زباله در کشور 700 گرم است ولی در استان گلستان این رقم به 600 گرم رسیده است.

وی اضافه کرد: روزانه 700 تن زباله به سه سایت دفن زباله تحویل داده می‌شود ضمن اینکه با 570 دهیاری‌ استان قرارداد بسته شده است.

یازرلو گفت: هم اکنون در بسیار از روستاهای کشور یکبارچه‌سازی جمع‌آوری زباله در روستایی انجام نمی‌شود ولی در استان گلستان این تعداد روستا زباله خود را به سایت‌های جمع‌آوری زباله شهرداری‌ها یا مستقیما سایت دفن پسماند استان تحویل داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان گفت: از جمله رویکردهای این سازمان در سال 1396 راه‌اندازی و احداث سومین سایت دفن پسماند استان در مراوه‌تپه و همچنین تکمیل فاز سوم کارخانه کمپوست آزادشهر است.

یازرلو افزود: امروزه تولید پسماندهای شهری محصول جنبی و زائد زندگی اجتماعی شهرنشینی است که به رشد جمعیت و افزایش نیازهای جوامع آن و به دنبال خود افزایش تولید انواع پسماندها را در برداشته است.

وی ادامه داد: پس از تصویب قانون مدیریت پسماند در سال 1383  این مجموعه در قالب دو سایت غرب و شرق استان شروع به فعالیت کرد و در سال 1388 به سازمان مدیریت پسماند استان ارتقا یافته که سیاست این سازمان کاهش تولید زباله در مبدا و استفاده بهینه از تکنولوژی روز دنیا در استان است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان در خصوص راه‌اندازی، ساماندهی و دفع زباله در سایت سوم مراوه‌تپه گفت : این سایت در مساحتی بالغ بر بنج هکتار طراحی شده است که در حال حاضر ساختمان نگهبانی، باسکول، حفر ترانشه، حصارکشی اطراف سایت و فنس‌کشی با اعتباری بالغ بر330 میلیون تومان آماده بهره‌برداری است.
وی گفت: کارخانه کمپوست آزادشهر که از لحاظ تکنولوژی جزوء کارخانجات به روز در کشور است با ظرفیت 250 تن در هر شیفت کاری طراحی و ساخته شده است و هم اکنون فاز تکمیلی آن که احداث و تکمیل سالن تخمیر شامل کف‌سازی و نصب سوله در حال اتمام است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان گفت: عملیات  کف سازی سالن تخمیر آزادشهر با اعتباری بالغ بر 630 میلیون تومان و ساخت سوله سالن آن با اعتبار 820 میلیون تومان  اجرا شده است.
یازرلو گفت: همچنین در فاز دوم برای ادامه کف‌سازی سالن تخمیر و احداث زمین دپوی کود با هزینه بالغ بر 500 میلیون تومان در حال اجرا است.
وی اضافه کرد: از اقدامات انجام شده این سازمان از سال 1395 تاکنون می‌توان به پیگیری جذب حداکثری اعتبارات ملی و اعتبارات سفر ریاست محترم جمهوری که بالغ بر9 هزار و 200 میلیارد ریال که در قالب احداث سومین سایت دفن استان در مراوه‌تپه، احداث و تکمیل کارخانه کمپوست آزادشهر، ساماندهی مرکز دفن آزادشهر و حفر ترانشه، اورهال کامل کارخانجات کمپوست آزادشهر و آق‌قلا، خرید و بازسازی و تعمیر ماشین‌آلات سنگین مراکز دفن شرق و غرب استان، اصلاح و بازسازی و راه‌اندازی تصفیه خانه سایت آق‌قلا، انجام پایش دوره‌ای چاه‌های بالادست و پائین‌دست سایت لندفیل آزادشهر، کمک به اجرای طرح تفکیک از مبداء شهرستان‌های مینودشت، آق‌قلا، کلاله، زمینه‌سازی و پیگیری برای احداث صنایع تولید انرژی از زباله‌ها و ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی را می‌توان نام برد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گلستان گفت: مبلغ 640 میلیون تومان برای اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء، حصارکشی و ساخت به روستاهای باغو، نصرآباد، یساقی، شیخ لر، آق قمیش، الفجر، پیرواش سفلی، زیارت و همچنین برای حصار کشی روستاهای (گلیداغ ، قازانقایه) و ساخت سکو انتقال زباله روستاهای (سلطانعلی، دوزین ) تخصیص و پرداخت شده است.
یازرلو  خاطرنشان کرد: بی تردید تحقق کامل اهداف قانون جامع مدیریت پسماند در استان وظیفه‌ای خطیر است که علاوه بر تلاش مضاعف سازمان نیازمند همکاری همه اقشار و تعامل و همدلی و پشتیبانی ویژه تمام دست‌اندرکاران دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری‌ها و دهیار‌ی‌های استان و سایر اعضای کارگروه پسماند استان است که یقیناً همچون گذشته از همکاری ارزشمند تمام عزیزان در این راه بهره خواهیم برد.
وی در خصوص اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء در استان گفت: بدون همکاری و یاری مردم شریف استان  اجرای این طرح امکان‌پذیر نیست و پیشاپیش از همکاری مردم شریف استان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار