مدیرکل بهزیستی گلستان با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 30 فرزند به فرزندخواندگی داده شدند، گفت: در حال حاضر بیش از 160 خانواده در گلستان برای فرزندخواندگی پشت نوبت هستند.

پذیرش ۴۴ سالمند رها شده طی سال‎جاری در گلستان

به گزارش گلستان24؛ابراهیم غفاری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان، با اشاره به طرح غربالگری ژنتیک اظهار کرد: غربالگری ژنتیک در برنامه ششم توسعه برای زوجین اجباری شده است چراکه بخش قابل توجهی از معلولیت‎ها ناشی از اختلالات ژنتیک است.

وی از افتتاح پنج مرکز مشاوره تخصصی ژنتیک در شهرستان‎های گنبدکاووس و گرگان در هفته بهزیستی خبر داد و ابراز کرد: با افتتاح این مراکز تعداد مراکز تخصصی مشاوره ژنتیک در استان به ۷۳ مرکز افزایش می‎یابد.

مدیرکل بهزیستی گلستان با بیان اینکه در سال گذشته ۷ هزار و ۴۰۰ مادر باردار در گلستان از طرح غربالگری و مشاوره ژنتیک خدمات دریافت کردند، ادامه داد: خانواده‎هایی که برای طرح غربالگری ژنتیک به بهزیستی مراجعه می‎کنند در صورتی که از توانایی مالی برخوردار نباشند این طرح برای آنها به صورت رایگان انجام می‎شود.

غفاری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶، ۹۳ هزار و ۱۴۹ کودک سه تا ۶ سال شامل ۸۱ درصد از کودکان استان تحت پوشش طرح تنبلی چشم قرار گرفتند، یادآور شد: از این تعداد ۲۹۰ کودک به عیوب انکساری مبتلا بودند که تحت درمان قرار گرفتند.

*بیش از ۴۹ هزار معلول زیرپوشش بهزیستی گلستان قرار دارند

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰ هزار و ۹۸۲ نوزاد شامل ۹۸ درصد از کودکان تازه متولد شده استان تحت پوشش طرح غربالگری شنوایی قرار گرفتند، افزود: همچنین ۱۳ هزار و ۷۹۰ شهروند از اقشار مختلف از دوره‎های آموزشی پیش از ازدواج، همسرداری، تربیت فرزند و ... بهره‎مند شدند.

مدیرکل بهزیستی گلستان از مراجعه ۳۰ هزار و ۷۱۲ نفر به مراکز مشاوره استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۶، بیش از ۱۳ هزار معتاد در استان برای گرفتن خدمات به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کردند، همچنین آموزش‎های پیشگیری از اعتیاد در ۸۸ محیط برای ۲۲ هزار نفر برگزار شد.

غفاری با بیان اینکه برای راه‎اندازی مهدهای کودک به‎ویژه در روستاها و حاشیه شهرها محدودیتی وجود ندارد، اذعان کرد: در این حوزه از مهدهای کودک و همچنین از خانواده‎های نیازمند حمایت مالی می‎کنیم.

وی بیان کرد: براساس قانون موظف هستیم فرزندان تحت پوشش بی‎سرپرست را به افراد متقاضی واگذار کنیم که در همین راستا در سال گذشته بیش از ۳۰ فرزند به فرزندخواندگی داده شد و در حال حاضر بیش از ۱۶۰ خانواده برای فرزندخواندگی پشت نوبت هستند.

مدیرکل بهزیستی گلستان با بیان اینکه ۴۹ هزار و ۵۰۰ معلول در استان گلستان زیرپوشش بهزیستی استان گلستان قرار دارند، گفت: ۲۷ مرکز نگهداری کودکان بی‎سرپرست و بدسرپرست و یک مرکز شیرخوارگاه در استان فعالیت دارند.

* پذیرش ۴۴ سالمند رها شده طی سال‎جاری در گلستان

غفاری به رشد بی‎رویه سالمند در کشور اشاره کرد و افزود: در سه ماهه سال‎جاری ۴۴ سالمند رها شده در استان را پذیرش کردیم البته درصدد هستیم بنیاد فرزانگان را برای خدمات‎دهی روزانه به سالمندان راه‎اندازی کنیم.

مدیرکل بهزیستی گلستان، اشتغال و مسکن مددجویان را مهم دانست و تصریح کرد: تعهد بهزیستی گلستان برای اشتغال مددجویان در سال گذشته برای ۸۵۵ نفر بوده که در این راستا برای یک هزار و ۳۶ نفر اشتغال ایجاد شد، در سال‎جاری نیز برای یک هزار و ۲۰۰ نفر تعهد اشتغال داریم که تاکنون ۲۸۰ مورد در سامانه ثبت شده است.

وی متذکر شد: امسال ۲۱ میلیارد ریال تسهیلات ارزان‎قیمت اشتغال برای اشتغال مددجویان به استان گلستان اختصاص یافته است.

مدیرکل بهزیستی گلستان یادآور شد: میزان کمک‎های مردمی به بهزیستی گلستان در سال گذشته ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بوده است.

غفاری با بیان اینکه در سال گذشته ۱۸۶ مسکن به مددجویان بهزیستی استان تحویل داده شد، خاطرنشان کرد: در هفته بهزیستی نیز ۳۹ واحد مسکونی افتتاح می‎شود.

مدیرکل بهزیستی گلستان از رونمایی دستگاه «پاراواک» یا سیستم پروتز عصبی ویژه بیماران ضایعه نخاعی در هفته بهزیستی در استان خبر داد و ابراز کرد: این دستگاه که بومی کشور و دانش‎بنیان بوده و توسط اساتید دانشگاه علم و صنعت ساخته شده که استان گلستان برای نخستین بار در کشور سه دستگاه از آن را خریداری کرده و در هفته بهزیستی با حضور معاون توانبخشی سازمان بهزیستی رونمایی می‎شود.

وی اضافه کرد: افرادی که به ضایعه نخاعی مبتلا می‎شوند تا آخر عمر امکان راه رفتن ندارند که دستگاه پاراواک به کمک این دسته از این بیماران آمده و افراد ضایعه نخاعی با این دستگاه می‎توانند راه رفتن و حرکت را تجربه کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار