معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان این که گلستان در چاقی رتبه دوم در کشور را داراست، گفت: ۲۰ درصد افراد بالای ۱۵سال استان سیگاری مصرف می کنند.

20 درصد نوجوانان و جوانان گلستانی سیگار می کشند

به گزارش گلستان۲۴؛ سراج الدین عارف نیا، ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند که تنها ۶۰ درصد آنها از بیماری خود اطلاع داشته و نیمی از آنها دارو دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه تنها بیماری ۱۹ درصد این افراد کنترل می شود، افزود: از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ شیوع فشارخون در کشور سه برابر شده است.

عارف نیا گفت: هدف از اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» علاوه بر آشنایی مردم با این بیماری، چک کردن دوره ای فشارخون و تغییر روش زندگی است.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد دلیل فشار خون بی دلیل بوده و تنها ۱۰ درصد غددی است که پرکاری تیروئید، تنگی عروق و غیره را شامل می شود.

عارف نیا تصریح کرد: در این طرح مقرر شده که نیمی از جمعیت بالای ۳۰ سال غربالگری شده که با توجه به جمعیت ۹۰۰ هزار نفری بالای ۳۰ سال استان ۴۵۰ هزار نفر را شامل می شود.

وی افزود: تاکنون فشار ۱۶۰ هزار نفر معادل ۳۰ درصد جامعه تحت پوشش طرح، اندازه گیری شد و مشخص شده که ۱۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به پرفشاری هستند.

عارف نیا با بیان اینکه این طرح از ۱۷ خرداد شروع شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد، گفت: بدون در نظر گرفتن خانه های بهداشت و پایگاه های شهری حدود ۱۲۰ پایگاه ثابت و سیار هم برای انجام این امر در حال خدمت هستند.

وی در ادامه افزود: پایگاه های ثابت و سیار ما در مکان هایی از قبیل پارک ها، ساختمان تامین اجتماعی، برخی مساجد و اکثر بیمارستانهای استان مستقر هستند و تعداد این پایگاه ها با احتساب ادارات از ۲۰۰ عدد بالاتر خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: فشار خون نرمال سیستولیک زیر ۱۲ و دیاستولیک زیر هشت است و کسی که فشارخون بالای ۱۴ داشته باشد باید دارو مصرف کند.

عارف نیا، مصرف سیگار، کم تحرکی، مصرف بالای نمک، نخوردن میوه جات و سبزیجات را از عوامل ابتلا به این بیماری برشمرد.

وی در مورد مصرف نمک گفت: بیشترین نمک در نان وجود دارد و باید اصلاح رژیم را از نانوایی ها شروع کرد. حذف نمک از سفره غذایی هم از دیگر مسائلی است که باید رعایت شود.

عارف نیا تأکید کرد: گلستان در چاقی رتبه دوم را دارا بوده و ۶۰ درصد جامعه کم تحرکی دارند. همچنین بیش از ۵۰ درصد گلستانی ها از سبزیجات و میوه جات استفاده نمی کنند و ۲۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال سیگار مصرف می کنند.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار