کینوآ گیاهی با دانه‌های خوراکی جز دسته شبه غلات است که به خانواده اسفناج شباهت دارد.

کشت خاویار گیاهی برای اولین بار در استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ نوع طبخ آن مانند برنج استو از برگ از برگ‌های جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند، خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می‌شود.

 

این گیاه بومی کوه‌های آند است و به دلیل ارزش غذایی بالاوهمچنین سرشار بودن از پروتئین، مواد معدنی، فیبرو انواع ویتامین ب، به خاویار گیاهی شهرت دارد.


آرد گیاه کینوآ برای تهیه انواع نان، شیرینی و ماکارونی می‌تواند استفاده شود و به دلیل اینکه فاقد کلوتن است افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند می‌توانند از آن استفاده کنند، اما به دلیل محدود بودن واردات دارای قیمت بالا ودسترسی کم است.

 

 

دکتر بشارت عضو موسسه تحقیقات و گوارش استان گلستان گفت:بیماری سلیاک نوعی حساسیت به پروتئین موجود در گندم و برخی از غلات دیگر است که در استان ۲۰۰ بیمار مبتلا به سلیاک ثبت شده اند که به دلیل محدود بودن واردات.

 

 

حالا، اما ۲۳ هکتار از اراضی استان گلستان امسال برای اولین بار به کشت کینوا اختصاص داده شده است که پیش بینی میشود از این مقدار حدود ۳۰ تن محصول برداشت شود که در کنار استفاده‌های فراوانی که از این گیاه می‌شود دسترسی آن را برای بیماران سلیاک راحت‌تر کند.

 

 

کینوا مقاوم و به صرفه

 

گیاه کینوا به دلیل فصل کاشت مناسب و کم توقع بودن برای کشاورزان از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است.

 

کشاورزان به این خاطر که کینوا در فصل زمستان بعد از برداشت سبزی کشت می‌شود و در کشت تابستان نیز خللی ایجاد نمی‌کند راضی هستند.

 

 

مهقانی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: در شرایط سخت زراعی و تنش‌های شدید حتی در شوری‌های بالا و خشکی زیاد این گیاه می‌تواند عملکرد قابل قبولی برای کشاورزان داشته باشد.

 

 

وی افزود: باتوجه به قیمتی که این گیاه در بازار‌های جهانی دارد می‌تواند صرفه اقتصادی خوبی داشته باشد.

 

کاشت گیاه کینوا نه تنها از لحاظ اقتصادی برای کشاورزان به صرفه است بلکه برای حفظ و تقویت زمین زراعی نیز مفید است.

 

ثابت کارشناس جهاد کشاورزی گمیشان بیان کرد:اگر بعد از برداشت کینوا گندم کشت شود به دلیل اینکه این گیاه باعث کاهش آفات و علف‌های هرز میشود افزیش محصول گندم و بالا رفتن کیفیت آن را به دنبال دارد.

 

 

با توجه به استقبال کشاورزان از کاشت این محصول انتظار می‌رود که با حمایت مسئولین وایجاد صنایع تبدیلی و فراوری مناسب می‌تواند به کشت پیش از پیش این محصول کمک کند.

/باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار