جمعی از نوغانداران شرق گلستان برای نخستین بار پرورش پاییزه پیله‌تر ابریشم را با همراهی مرکز نوغانداری کشور و سازمان جهادکشاورزی استان آغاز کردند.

آغاز پرورش پاییزه تولید پیله‌تر ابریشم در گلستان

گزارش گلستان ۲۴؛ زمان پرورش پیله‌تر ابریشم در گلستان فصل بهار و یک نوبت در سال و مدت زمان نگهداری هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول در گلستان ۴۵ روز است که برگ توت مورد نیاز پرورش کرم ابریشم نیز از طریق یک هزار و ۵۰۰ هکتار توتستان حاشیه زمین های زراعی یا باغی استان تامین می شود.

بخش عمده پیله‌تر ابریشم گلستان در مینودشت تولید می شود اما شهرهای رامیان، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد نیز در این بخش فعال بوده و در مجموع پنج هزار بهره بردار در این حرفه اشتغال دارند.

مسوول نوغداری سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این پیوند به ایرنا گفت: طرح پاییزه پرورش پیله تر ابریشم در استان به طور آزمایشی و برای نخستین بار در شهرستان مینودشت، کلاله و گالیکش اجرا شد.

سید مسعود حسینی اظهار داشت: امسال ۵۰ جعبه تخم نوغان میان علاقه‌مندان پرورش پیله‌تر ابریشم در فصل پاییز توزیع شد.

وی گفت: تقاضای پرورش پیله تر ابریشم در فصل پاییز بیشتر از سوی نوغانداران مینودشت با ۲۵ نفر بوده و در کلاله و گالیکش هم به ترتیب  ۱۵ و ۱۰ نفر اعلام آمادگی کرده بودند.

وی اضافه کرد: توزیع تخم ابریشم آماده رشد میان نوغانداران استان امروز ۹ شهریور به پایان می رسد و پیش بینی می شود پیله تر ابریشم تولیدی این نوغانداران هفته نخست مهر امسال روانه بازار شود.

حسینی گفت: تغذیه کرم ابریشم در پاییز به صورت برگ چینی بوده و با شاخه زنی فصل بهار متفاوت است.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله نیز به اهمیت اجرای طرح پاییزه پرورش پیله تر ابریشم در این منطقه اشاره کرد و گفت: برای بهره بردن از ظرفیت موجود درختان توت در ماه‌های شهریور و مهر و تقویت اقتصاد خانوار روستایی، طرح ترویجی و تکمیلی توسعه نوغانداری در نیمه دوم سال با مشارکت نوغانداران پیشرو منطقه اجرا شد.

علی علیزاده افزود: در این طرح ویژگی های تولیدی از جمله کیفیت و کمیت پیله های تولیدی و توجیه اقتصادی هر جعبه بررسی شده و با توجه به فراغت خاطر خانوارهای روستای در این ایام و قبل از شروع فصل سرما و ریزش برگ های درختان توت می توان یک‌دوره پرورش نوغان را انجام داد.

این کارشناس کشاورزی منطقه همچنین معتقد است: دمای متعادل شهریور و مهر، تولید دارای ارزش افزوده بیشتر نسبت به بهار، کمتر بودن مشکلات تخم و بیماری های قارچی ناشی از رطوبت بهار و افزایش نرخ ارز، رغبت نوغانداران منطقه را به پرورش دو بار در سال این محصول بیشتر کرده است.

امسال طرح پرورش پاییزه پیله تر ابریشم در کشور در چهار استان گلستان، خراسان شمالی، گیلان و مازندران پیگیری می شود.

طبق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان شمالی در سال زراعی جاری، از پرورش ۶ هزار و ۵۲۵ جعبه تخم نوغان در فصل بهار، ۲۳۸ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید و روانه بازار شد.

براساس این گزارش نوغانداران گلستان به طور میانگین هر کیلوگرم پیله تر ابریشم تولیدی خود را ۸۰۰ هزار ریال بفروش رساندند.

گلستان بعد از گیلان، دومین استان تولید کننده پیله تر ابریشم در کشور است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار