فاضل گفت: در بیمارستان صیاد شیرازی و ۵ آذر نزدیک به ۱۷ نفر کادر درمانی و پزشکی به کووید ۱۹ مبتلا شدند و برخی از این افراد نیز در حال حاضر پس از سپری کردن دوره بیماری به کار برگشتند.

۱۷ نفر از پرستاران و پزشکان گلستانی به کرونا مبتلا شدند/ علت حذف «تامی فلو» در درمان مبتلایان به کووید۱۹

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، «عبدالرضا فاضل» شامگاه یکشنبه 25 اسفند در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: پذیرش بیماران کرونایی در ۱۱ بیمارستان استان گلستان انجام می شود و تا امروز 2 هزار و 800 بیمار در بیمارستان بستری شدند که در حال حاضر 905 نفر در بیمارستان بستری هستند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان با بیان اینکه 64 نفر بر اثر بیماری کرونا در استان فوت کردند، ادامه داد: در برهه زمانی پیک بیماری کووید 19 را شاهد بودیم و بیماران زیادی در استان بستری می شوند و در حال حاضر بیمارستان صحرایی توسط سپاه نینوا استان گلستان راه اندازی شده است.

 

فاضل گفت: در کشور چین نیز دو سه مرحله پیک برای این بیماری وجود داشت و قطعاً نمی توان پیک آن را نیز در استان پیش بینی کرد و به طور قطع به بیمارستان صحرایی نیاز خواهیم داشت.

 

وی افزود: طبق تصمیم استاندار گلستان هتل ورزش به منظور نقاهتگاه در نظر گرفته شده که می تواند 250 بیمار را در این نقاهتگاه بستری کنیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان خاطرنشان کرد: افرادی در این نقاهتگاه بستری می شوند که دوره بیماری را گذرانده باشند، در حال حاضر 10 تا 12 بیمار در این مکان بستری هستند.

 

فاضل با بیان اینکه در نقاهتگاه ها رسیدگی به بیماران به بسیج جامعه پزشکی واگذار شده است، افزود: در بیمارستان صیاد شیرازی و 5 آذر نزدیک به 17 نفر کادر درمانی و پزشکی به کووید 19 مبتلا شدند و برخی از این افراد نیز در حال حاضر پس از سپری کردن دوره بیماری به کار برگشتند.

 

وی تاکید کرد: بیماران کرونا یک بیماری نو به شمار می رود و هنوز واکسن آن تولید نشده و در حوزه درمان نیز ابهاماتی وجود دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افزود: دارویی به نام «تامی فلو» که برای آنفولانزا قابل مصرف بود برای برخی از بیماران کرونا استفاده می شد و با توجه به اینکه امروز مشخص شد تاثیری در درمان بیماران کرونا ندارد از پروتکل درمانی وزارت بهداشت حذف شده است.

 

فاضل با بیان اینکه با قطع این دارو قطعاً صف و شلوغی در داروخانه ها نخواهیم داشت، ابراز داشت: ویروس کرونا علائم متنوعی دارد و برخی با سرگیچه و تب خفیف به صورت سرپایی درمان می شوند و توصیه های خوراکی مثل استفاده از مایعات زیاد و قرص تب بر تاکید می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: بیمارانی که علائم شدید داشته باشند در مراکز بهداشت بررسی می کنند و اگر نیاز به مراقبت های بیشتری داشته باشد به مراکز بالاتر انتقال داده می شود و در این مرحله اکسیژن خون سنجیده می شود و در صورت نیاز از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده خواهد شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان متذکر شد: برای تهیه کیت در کشور با مشکل روبه رو بودیم و حوزه ویروس شناسی استان گلستان اعلام آمادگی کردند که می توانند این آزمایش را در استان انجام دهند و با تهیه کیت توسط یک خیر انجام شد.

 

فاضل گفت: در حال حاضر 400 کیت تهیه شده که برای بیماران بستری و بدحال در نظر گرفته شده و نیازی نیست که از بیماران سرپایی آزمایش گرفته شود.

 

وی متذکر شد: هر کسی که بیمار شد و احساس تنگی نفس داشت نباید نسبت به سی تی اسکن اقدام کند و گاهی این عکس برداری ها تنها به خاطر استرس فرد است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افزود: افراد مشکوک به کرونا در خانه قرنطینه شوند و از ظروف یک بار مصرف استفاده کنند و در محل کار حضور پیدا نکنند و مسائل پیشگیرانه را رعایت کنند.

 

فاضل گفت: سیستم غربالگری در سطح شهرستان ها راه اندازی شده و کسانی که در بیمارستان حضور داشتند و یا بستگان آنها بر اثر بیماری کووید19 فوت کردند با آنها تماس گرفته می شود و شرایط آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

 

وی با قدردانی از زحمات کادر درمانی خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تمامی دستگاه های اجرایی پای کار بودند و در حوزه های مختلف اعم از تهیه ماسک تا ضدعفونی معابر اقدام کردند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افزود: خیرین نیز در این ایام همکاری خوبی با دانشگاه علوم پزشکی گلستان داشتند و نسبت به خرید 55 دستگاه تنفس مصنوعی اقدام شد و این در حالی بود که در طول 40 سال گذشته تنها 180 دستگاه ونتیلاتور در استان گلستان وجود داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار