قربان نیا گفت: تداوم شیوع ویروس کرونا و شرایط اقتصادی نگرانی هایی به وجود آورده است که در مدارس غیردولتی حتی به میزان سال گذشته هم نتوانیم دانش آموز جذب کنیم.

سرانجام شهریه مدارس غیردولتی گلستان/ ۹۰ درصد مدارس غیردولتی استان استیجاری هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، زمان ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی از اول خرداد تا 31 مرداد اعلام شده است.

 

شیوع ویروس کرونا تغییر رنگ وضعیت کرونا از سفید به قرمز در شهرهای استان گلستان بسیاری از خانواده ها را در این ابهام قرار داده است که آینده تحصیلی دانش آموزان چه می شود.

 

تداوم این ویروس در سال تحصیلی جدید همچنین بسیاری از مسئولان آموزش و پرورش را نگران کرده است و همچنین خانواده ها دانش آموزان به ویژه در متوسط دوم به شدت نگران آن هستند که کرونا در آینده شغلی فرزندانشان تاثیر منفی به جای بگذارد.

 

در این بحبحه کرونایی از سویی دیگر برخی از خانواده های که دانش آموزان آنها در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند دغدغه هایی دارند که باید چه میزان شهریه پرداخت کنند و حتی پیش از این اختلافات مالی نیز در بین خانواده ها با برخی از مدارس غیردولتی برای پرداخت میزان شهریه به وجود آمده بود.

 

البته سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت ‌های مردمی بر اساس مصوبه قطعی و لازم الاجرای هفتاد و دومین جلسه شورای سیاستگذاری، برنامه ‌ریزی و نظارت مرکزی به تاریخ اول اردیبهشت ماه سال 99، شهریه مدارس غیردولتی، در شرایط فعلی را تعیین تکلیف و به استان ‌ها ابلاغ کرد تا تکلیف خانواده ها در این زمینه مشخص شود.

 

اما مدارس غیردولتی نیز در سطح استان گلستان با مشکلات و دغدغه هایی برای سال تحصیلی جدید رو به رو هستند، به سراغ «محمدتقی قربان نیا» رئیس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش استان گلستان رفتیم تا در این زمینه گفتگو کنیم.

 

*در خصوص شهریه مدارس غیر دولتی در سال تحصیلی جدید برایمان بگویید؟

طبق قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و براساس ماده 15 و همچنین ماده16 که باید ثبت اطلاعات در سامانه مشارکت ها توسط  مدیر و موسس مدارس غیر دولتی اتفاق بیفتد شهریه مشخص می شود.

 

 بر این اساس در سال تحصیلی جدید 15 تا 30 درصد شهریه مدارس غیردولتی افزوده شده است و تاکنون بالغ بر 95 درصد از شهریه های مدارس غیر دولتی استان مشخص شده است.

 

البته برخی نیز نسبت به این شهریه ها معترض بودند و این اعتراضات نیز در حال بررسی است.

 

براساس دستورالعمل باید شهریه مصوب شده در مدارس غیر دولتی با مهر و امضاء مدیر آموزش و پرورش شهرستان به صورت پوستر نصب شود و در معرض دید اولیا و خانواده های دانش آموزان قرار گیرد.

 

آن چیزی که تحت عنوان شهریه در هنگام ثبت نام از خانواده ها دریافت می شود تنها شهریه مصوب است و با توجه به شرایط امسال و تداوم کرونا و مشکلات اقتصادی موسسان نیز همراهی لازم را با خانواده ها انجام می دهند و تخفیفاتی نیز قائل می شوند.

 

در حال حاضر زمان دریافت هزینه های ایاب و ذهاب، میان وعده، کلاس تابستانی،  کلاس های فوق برنامه غیر درسی در مدارس غیردولتی نیست و انجمن اولیا باید این موضوعات را پیشنهاد بدهد و مصوب کند و مدیر این پیشنهادات را به شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی شهرستان ارسال می کند و پس از آنکه در این شورا مصوب شد نسبت به دریافت این اعتبارات از خانواده ها اقدام می شود.

 

اگر بنا است کلاس فوق برنامه ای در مدارس غیر دولتی برگزار شود حتما باید نظر شورای انجمن و اولیا و شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی لحاظ شود.

 

به مدارس عنوان کردیم که با توجه به شرایط کرونا آمادگی داشته باشند که براساس سناریوهای مختلف یعنی برگزاری کلاس های حضوری، برگزاری کلاس های غیر حضوری  و یا برگزاری کلاس ها به صورت ترکیبی اقدام کنند.

 

تاکید کردیم که برای آموزش الکترونیکی و آنلاین دانش آموزان برنامه ریزی مدونی اتفاق بیفتد و مدارس غیردولتی باید با مدارس دولتی و یا مدارسی که از نظر مالی وضعیت ضعیف تری برخوردار هستند متفاوت باشد و باید خدمات شایسته تری را به دانش آموزان ارائه کنند.

 

خوشبختانه اکثر مدارس ما به این سمت و سو حرکت کردند و کرونا با تمام عیب و ایراداتی که داشت و خسارت های جانی و مالی که به بار آورد اما باعث شده است که بستر فضای مجازی و آنلاین که در فضای آموزشی ما نهادینه نشده بود بیشتر اهتمام شود.

 

*درحال حاضر چند مدرسه غیر دولتی در سطح استان فعالیت می کنند و برای آموزش دانش آموزان چند معلم به کار گیری شده است؟

در حال حاضر 429 مدرسه غیردولتی دانش آموزی در سطح استان گلستان فعالیت می کنند که در سطح این مدارس بالغ بر 81 هزار دانش آموز و پیش دبستانی آموزش و تحصیل می کنند.

 

برای آموزش این دانش آموزان از ظرفیت هفت هزار و 244 معلم در سطح این مدارس استفاده کردیم که نیروی انسانی ما اکثر جوانان با انگیزه و با تحصیلات عالیه هستند که با جدیت نسبت به آموزش دانش آموزان اقدام می کنند تا بتوانند برای تمدید قرداد خود را به موسسان و انجمن اولیا ثابت کنند.

 

*چه میزان از مدارس غیر دولتی در گلستان استیجاری و ملکی هستند؟

کمتر از 10 درصد این مدارس شخصی و یا مالک خود موسس است و متاسفانه بالغ بر 90 درصد مدارس غیردولتی استان استیجاری است و این مدارس امسال با معضل افزایش اجاره بها که به دو یا سه برابر رسیده است رو به رو هستند.

 

امسال مدارسی داشتیم که اجاره بهای آنها از 30 میلیون تومان به 70 تا 80 میلیون تومان افزایش یافته است و در این زمینه نمی توانیم دخالتی داشته باشیم.

 

*مدارس غیردولتی خودگردان مدیریت می شوند اما کرونا شرایط سختی را برای این مدارس به وجود آورده است، در خصوص حمایت های کرونایی از مدارس غیردولتی برایمان بگویید؟

حمایت همان بخشنامه های وزارتی بود که از سوی ستاد ملی کرونا اتفاق افتاده است.

 

همچنین آموزش و پرورش  بخشنامه ای را صادر کرده است و اطلاعات مدارس غیردولتی را از ما دریافت کرده است و این اطلاعات به سامانه کارا  ارسال شده است و  موسسان و مدیران مدارس غیردولتی نیز با مراجعه به این سایت نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کردند و در انتظار دریافت این تسهیلات هستند.

 

*درصورت تداوم کرونا چه تدابیری برای مدارس غیردولتی اندیشیده شده است؟

هر تصمیمی که دولت و آموزش و پرورش بگیرد مدارس غیردولتی نیز مکلف به اجرای آن هستند چرا که آمار و اطلاعات دانش آموزان و خانواده ها در آن ثبت می شود و باید به تایید حراست و نظارت سازمان آموزش و پرورش برسد و باید از دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش پیروی کنیم.

 

*درصورت برگزار نشدن کلاس های درسی به صورت حضوری وضعیت پرداخت شهریه ها به مدارس غیردولتی چه می شود؟

فعلا شهریه ای که در نظر گرفته شده است شهریه در روال عادی مدارس است و برای شرایط سفید کرونا در نظر گرفته شده است.

 

در شرایط زرد و قرمز هنوز وضعیت مشخص نیست و در آن شرایط نیز دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش را تبعیت خواهیم کرد و منتظر دستورالعمل ستاد ملی کرونا در این زمینه هستیم.

 

در سال تحصیلی جاری بخشنامه ای صادر شد که شهریه های کلاس های فوق برنامه جاری مثل اردوها و میان وعده ها محاسبه و برگشت داده شود و یا با نظر اولیا برای شهریه سال تحصیلی آینده در نظر گرفته شود.

 

*پیش دبستانی ها در ایام کرونا بیشتر از مدارس آسیب دیدند در خصوص وضعیت پیش دبستانی ها برایمان بگویید؟

پیش دبستانی ها متاسفانه بیشتری آسیب را  از کرونا دیدند.

 

با توجه به اینکه پیش دبستانی دوره اجباری نیست و پیش دبستانی ها کودکانی با سنین کم و ضعیف تر از دیگر افراد جامعه هستند خانواده ها نگرانی هایی در این خصوص داشتند و تاکنون نیز همان تدابیر برای مدارس در نظر گرفته شده است برای پیش دبستانی ها نیز دیده شده است و منتظر مصوبات ستاد ملی کرونا در خصوص پیش دبستانی ها هستیم.

 

*میزان استقبال خانواده ها و دانش آموزان برای تحصیل در مدارس غیردولتی در سال تحصیلی جدید را چگونه پیش بینی می کنید؟

در شروع بحران کرونا تصور ما بر این بود که این بحران موقتی و گذرا است و با توجه به توانمندی مدارس غیردولتی تصور می کردیم که میزان استقبال خانواده ها از مدارس غیردولتی افزایش پیدا کند.

 

اما با تداوم این ویروس و شرایط اقتصادی نگرانی هایی را به وجود آورده است که تصور می کنیم حتی به میزان سال گذشته هم نتوانیم دانش آموز در مدارس غیردولتی جذب کنیم.

 

شاید هم با وضعیت قرمز کرونا در برخی از شهرها کاهشی نیز در میزان دانش آموزان مدارس غیر دولتی در سطح استان اتفاق بیفتد.

 

*باتوجه به افزایش افسارگسیخته اجاره ها و هزینه ها شرایط تحصیلی برای مدارس غیردولتی سخت تر شده است در این خصوص چه انتظاراتی از نمایندگان مجلس و  مسئولان دارید؟

درخواست داریم قوانینی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند اجرایی شود و بندهایی حمایتی خوبی برای موسسات و مراکز غیردولتی در قانون وجود دارد که اجرایی نمی شود.

 

به دنبال آن نیستیم که موضوع جدیدی به این قوانین افزوده شود اما اگر این قوانین عملیاتی شود و دولت به آن اهتمام داشته باشد بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

 

برای مسال در قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی  و در ماده 10 آمده است که «بانک های کشور موظفند طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا با معرفی وزارت آموزش و پرورش از سی وپنج تا پنجاه درصد نیاز مالی مؤسسان مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را که از کارکنان دولت و دارای سابقه آموزشی هستند جهت تهیه و یا توسعه فضای آموزشی و پرورشی و تأمین تجهیزات و امکانات مورد نیاز به صورت قرض الحسنه و برای سایر اشخاص از دیگر منابع اعتبارات بانکی تأمین کنن.» و اجرا شدن این قانون بسیاری از مشکلات مدارس غیردولتی را برطرف خواهد کرد.

 

*آموزش و پرورش در زمان شیوع کرونا اعتباراتی برای ضدعفونی و رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس در استان هزینه کرد، آیا مدارس غیردولتی از این اعتبارات بهره مند شدند؟

با وجود اینکه در ماده 19 تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی عنوان شده است که مدارس غیردولتی در برخورداری از تمامی تخفیفات، ترجیحات و معافیت های مالیاتی و عوارض در حکم مدارس دولتی هستند اما در خصوص رعایت این پروتکل های بهداشتی مدارس غیردولتی از این اعتبارات بی بهره بود.

 

اما در بخش دولتی مسئولان برای ضدعفونی و رعایت پروتکل های بهداشتی اقدامات خوبی انجام دادند با این وجود مدارس غیردولتی خودگردان هستند و باید موس کلیه امکانات مالی و انسانی و فضا را فراهم کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار