بهمنی نژاد گفت: شورای نگهبان تاکنون به عنوان یک سد مستحکم در برابر نفوذ افراد و جریانات استحاله طلب به درون حاکمیت عمل کرده است.

شورای نگهبان یک سد مستحکم در برابر جریانات استحاله طلب به درون حاکمیت است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان در استان گلستان، «حمیدرضا بهمنی نژاد» ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز تاسیس شورای نگهبان و با قدردانی از زحمات و تلاش های همه اعضاء خانواده بزرگ شبکه نظارت استان در انتخابات مجلس گفت: قاطعیت مثال زدنی شورای نگهبان در رد صلاحیت افراد فاقد شرایط نمایندگی، از جمله رد صلاحیت تعداد 75 نفر از نمایندگان مجلس دهم، در کنار اقدامات شجاعانه دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی موجب امیدواری مردم در برخورد با فساد گردیده است.

 

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات گلستان در خصوص  اهمیت و جایگاه شورای نگهبان، افزود: شورای نگهبان از جمله نهادهای مهم و اثرگذار برخاسته از متن انقلاب اسلامی است که بود و نبود آن به منزله بود و نبود اصل نظام تلقی می شود. و به تعبیر دقیق رهبر معظم انقلاب « شورای نگهبان عماد ملت و دین و مایه اطمینان و سکینه قلب مومنین است. و در حقیقت نبض نظام اسلامی به شمار می رود».

 

وی با اشاره به مهمترین وظایف قانونی شورای نگهبان، ادامه داد: شورای نگهبان بر اساس اصول مندرج در قانون اساسی سه وظیفه مهم و خطیر را برعهده دارد. که اولین وظیفه انطباق قوانین و مصوبات مجلس شورای اسلامی با موازین شرع مقدس و اصول قانون اساسی است که در اصل نود و یکم و اصل نود و ششم قانون اساسی به آنها اشاره شده است. دومین وظیفه مهم شورای نگهبان مطابق اصل نود و نهم قانون اساسی نظارت بر انتخابات است، که بر این اساس شورای نگهبان بر تمامی انتخابات کشور به جز انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نظارت دارد که این نظارت استصوابی و شامل تمامی مراحل اجرایی آن از جمله تایید و یا رد صلاحیت کاندیداها می باشد. وظیفه دیگر شورای نگهبان مطابق اصل نود و هشتم، تفسیر قانون اساسی است.

 

بهمنی نژاد در ادامه به علت اصلی برخی  مخالفت ها با شورای نگهبان اشاره کرده و افزود: شورای نگهبان تاکنون به عنوان یک سد مستحکم در برابر نفوذ افراد و جریانات استحاله طلب به درون حاکمیت عمل کرده است و این امر سبب بروز برخی مخالفت هایی در داخل و خارج کشور گردیده است. که از جمله آنها می توان به اقدام ماه های اخیر دولت تروریست آمریکا در تحریم برخی از اعضای شورای نگهبان اشاره کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون بعد از سپری شدن 40 سال از تلاش و ایستادگی شورای نگهبان می توان گفت که اگر شورای نگهبان نمی بود، به تدریج در درون حاکمیت استحاله تدریجی به وجود می آمد و برای شورای نگهبان این افتخار کافی است که تاکنون اجازه نداده است قوانین خلاف شرع و قانون اساسی در کشور به تصویب برسد و راه ورود افراد ناسالم را به درون حاکمیت سد کرده است.

 

رئیس هیئت نظارت برانتخابات  استان در خصوص انتخابات دوم اسفند سال گذشته نیز گفت: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان گلستان در کمال آرامش و امنیت و با مشارکت خوب مردم که رتبه ششم در بین سی و یک استان کشور را شامل می شود برگزار شد که بیش از 57 درصد از واجدین شرایط استان در انتخابات شرکت کردند.

 

بهمنی نژاد با اشاره به افزایش تعداد داوطلبین ثبت نام شده در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به لزوم تغییر هرچه سریع تر قانون انتخابات تاکید کرد و افزود: در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی در استان گلستان تعداد 418 نفر ثبت نام کردند که این میزان در مقایسه با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که 305 نفر ثبت نام کرده بودند 37 درصد رشد را نشان می دهد که این اتفاق در مجموع کشور نیز رخ داده است که وظیفه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبین را در مدت کوتاه قانونی بسیار دشوار می کند. لذا انتظار می رود نمایندگان مجلس یازدهم با عزم جدی و با هماهنگی سایر دستگاه ها از جمله شورای نگهبان، قانون فعلی که از نواقص زیادی برخوردار است را اصلاح کنند.

 

وی در خصوص انتخابات میان دوره ای مجلس نیز افزود: در سراسر کشور 11 حوزه انتخابیه به مرحله دوم راه یافته اند که از استان گلستان نیز حوزه انتخابیه کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان به دور دوم کشیده شده است و برابر تمهیدات صورت گرفته این انتخابات در 21 شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد و یک نماینده باقی مانده از حوزه انتخابی غرب استان به مجلس شورای اسلامی راه خواهد یافت.

 

بهمنی نژاد با اشاره به شرایط اقتصادی کشور افزود: مردم ما همیشه و در همه صحنه ها به اثبات رسانده اند که حامی اصل نظام و رهبری معظم انقلاب بوده و هستند و علی رغم وجود مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی و جنگ روانی شدید دشمن، در انتخابات اخیر نیز به خوبی وفاداری خود را نشان دادند. لذا از همه مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس یازدهم انتظار می رود به اصلی ترین نیازمندی ها و اولویت های کشور که مسائل اقتصادی، معیشتی و فرهنگی جامعه است پرداخته و از هرگونه حاشیه سازی بی حاصل پرهیز کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار