معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، توسعه زیرساخت های پروش میگو را از برنامه های جهش تولید این سازمان عنوان کرد.

توسعه زیرساخت های پرورش میگو از برنامه های جهش تولید شیلات ایران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، دکتر نبی اله خون میرزایی در دیدار با استاندار گلستان گفت: همراهی در زمینه ایجاد زیرساخت های مجتمع ۴ و ۶ هزار هکتاری پرورش میگو صورت خواهد گرفت و توسعه این زیرساخت‌ها جزو برنامه‌های جهش تولید سازمان شیلات است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه پرورش ماهی در پن و قفس در گلستان اظهار داشت: نتایج به دست آمده فراتر از یافته های علمی بود و زمینه خلق ثروت در استان را فراهم آورده است.

دکتر خون میرزایی تاکید کرد: پرورش ماهی در دریا یک وظیفه ملی است و برای آن در سطح ملی ردیف‌های اعتباری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به مسئله واگذاری پروژه های نیمه کاره به بخش خصوصی تصریح کرد: تصمیمات استانی مورد تایید سازمان شیلات ایران است و همچنین استان گلستان توجه به آبزی پروری خرد را در راستای حمایت از اقتصاد صیادان مورد توجه قرار می دهد.

گلستان مبتکر و پیشرو در پرورش ماهی با استفاده از چاه های آب کشاورزی

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: استان گلستان مبتکر و پیشرو در پرورش ماهی با استفاده از چاه های آب کشاورزی است.

وی با اشاره به ظرفیت چاه های آب کشاورزی جهت پرورش ماهی افزود: استان گلستان مبتکر، پیشگام و پیشرو این طرح بوده و زمینه افزایش بهره وری در چاه های آب کشاورزی را فراهم آورده است.

خون میرزایی با اشاره به شیوع بیماری لکه سفید در ماهیان در سال گذشته تصریح کرد: خوشبختانه مدیریت استان و پرورش دهندگان ماهی با وجود بیماری لکه سفید پای کار ماندند و خوشبختانه روند پرورش در سال جاری ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، در سال گذشته مسئله سیل و بیماری لکه سفید فشار زیادی را به استان گلستان وارد آورد اما خوشبختانه همت مدیریت عالی استان و همراهی بهره‌برداران و دست‌اندرکاران موجب مدیریت صحیح این مشکلات شد.

معاون وزیر در سازمان شیلات ایران، با اشاره به امضای تفاهم نامه توسعه آبزی پروری در مناطق محروم ساحلی گفت: این تفاهم نامه بین ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و شرکت آبزیان گستر نصر منعقد شده است و یکی از مناطق هدف این طرح خواجه نفس در شهرستان گمیشان است.

اشتغال و درآمد پایدار با اجرای مرحله دوم مجتمع پرورش میگوی گمیشان

استاندار گلستان نیز در این نشست گفت: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اجرای مرحله دوم مجتمع پرورش میگوی گمیشان به مساحت ۶۰۰۰ هکتار، تحولی در اشتغال، تولید و درآمد پایدار منطقه ایجاد می‌کند.

دکتر هادی حق شناس، خواستار واگذاری طرح های شیلاتی استان به بخش خصوصی با هدف تسریع در کار شد.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که مردم بومی استان بتوانند در مزارع پرورش میگو فعال شوند و این مزارع در صورت توان سرمایه گذاری به صیادان و بومیان این منطقه واگذار شود تا مانع مهاجرت و موجب افزایش اشتغال و زمینه کاهش آسیب های اجتماعی را فراهم آورد.

این مسئول تصریح کرد: بر اساس توافقنامه که با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شد آنها همکاری لازم را در توسعه زیرساخت‌های فاز ۶ هزار هکتاری مجتمع پرورش میگوی گمیشان انجام دهند اما سازمان شیلات ایران نیز باید همراهی لازم را صورت دهد.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: اقدامی که در سال گذشته پس از ۱۵ سال با همکاری دکتر نوبخت برای تامین و پرداخت ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار نقدی ۸۵۷ صیاد گلستانی صورت گرفت در شرایط سخت اقتصادی دولت کم سابقه بود.

با تامین اعتبارات سایت پشتیبان قفس و پن و اسکله شناور دومنظوره اجرایی می شود

در ادامه این نشست، مدیرکل شیلات گلستان اظهار کرد: مطالعات سایت پشتیبان قفس و پن و اسکله شناور دو منظوره نهایی شده و در صورت تامین اعتبارات از منابع ملی این پروژه ها به مرحله اجرایی می رسند. همچنین در این مسیر نیاز است دستگاه های اجرایی استان هر چه سریع تر پاسخ استعلامات را اعلام کنند.

سید جواد قدس علوی اظهار داشت: ۷۵ درصد زیرساخت های فاز اول (۴۰۰۰ هکتاری) در مجتمع میگوی گمیشان، توسط دولت انجام شده و در این سایت تقریبا تمامی مزارع واگذار شده اما به دلیل شیوع بیماری لکه سفید حضور سرمایه گذاران قدری کند شده است.

وی افزود: اگرچه امسال در تامین بچه میگو با مشکل مواجه بودیم اما در سطح بیش از ۲۴ مزرعه ذخیره سازی انجام شده و با وجود تمام ریسک ها و با رعایت پروتکل های بهداشتی روند پرورش میگو ادامه دارد.

مدیر کل شیلات گلستان ادامه داد: واگذاری اراضی ۲ طرح پایلوت پرورش ماهیان خاویاری با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در مجتمع ۵۰۰ هکتاری در مجتمع ماهیان خاویاری استان که بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری دنیاست، در حال انجام است.

قدس علوی ظرفیت چاه های دومنظوره کشاورزی را در مسیر پرورش آبزیان ارزشمند دانست و افزود: ۱۸ هزار چاه کشاورزی مجاز دارای پروانه در گلستان داریم که در کنار هر چاه می توان حداقل ۲ تن ماهی پرورشی را تولید کرد.

وی ضمن تشکر از حمایت دکتر نوبخت در تامین و تخصیص اعتبار جهت طرح تعدیل جامعه صیادان استان در راستای اقتصادی کردن صید، یادآور شد: با پرداخت ۲۴۰ میلیارد ریال به ۸۵۷ صیاد، سرانه صید صیادان پره از ۲۵۰ کیلو به ۴۵۰ کیلو ارتقا یافت و نقش قابل توجهی در افزایش درآمد آنها داشته است.

گفتنی است؛ در این نشست لوح تقدیرهایی از سوی دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی توسط رئیس سازمان شیلات ایران اهدا و از زحمات استاندار، مدیر کل شیلات و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان به پاس پیگیری های به عمل آمده جهت تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح تعدیل صیادان، قدردانی شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار