هنرمند و خواننده گلستانی موسیقی کشور با اشاره به اینکه هنر فاخر و متعهد همواره مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت، گفت: با تمام فشارها و سختی ها نمی گذاریم چراغ موسیقی انقلاب خاموش شود.

نمی‌گذاریم چراغ موسیقی انقلاب خاموش شود/ هنرمندان ارزشی همواره در مظلومیت بودند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، انقلاب اسلامی ایران برخلاف آنچه بیشتر به چشم آمده و در رسانه‌ها و جراید به آن پرداخته شده بیش از تحول سیاسی بسترساز تحولات فرهنگی و محتوایی بوده و باعث شد تا بعد از سال‌ها و قرن‌ها هنر متعهد و ارزشی به چشم آمده و مسیر خود را برای پیشبرد اهداف فرهنگی، سیاسی، علمی و اقتصادی جامعه اسلامی طی کند.

بدون تردید شکوفایی هنر متعهد و فاخر در ایران اسلامی را باید مرهون و مدیون انقلاب اسلامی و ذات فرهنگی آن دانست که هنر را از ابتذال و سطحی‌نگری به توجه به نیازهای متعالی انسان سوق داد و هر چند سرعت حرکت به اوج این حرکت هنوز آن طور که باید و شاید مطلوب نیست اما به هر تقدیر جرقه بزرگی بود که امروز توانسته جوانان هنرمند بسیاری را همچون مشعل‌های پرفروغ در عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر تربیت کند.

از این رو در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی با «احسان امانی» هنرمنده و خواننده انقلابی استان گلستان که به تازگی با همکاری چند نهاد و موسسه اثر فاخر «سردار دل‌ها» ویژه سالگرد شهادت سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» را تولید و منتشر کرده است گفت‌و‌گویی صورت داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* ۸ اثر شاخص و انقلابی تولید کرده‌ام/ از شهدای هسته‌ای تا حاج قاسم سوژه آثار بودند

کار در حوزه موسیقی را از چه زمانی آغاز کردید؟

امانی: من از همان دوره نوجوانی به حوزه موسیقی و هنر علاقه بسیاری داشتم و همچون بسیاری از نوجوانان کشور در خلوت و جلوت همواره به زمزمه اشعار و سرودها می‌پرداختم، اما تقریبا دو دهه است است که به صورت رسمی و کاملا حرفه‌ای فضای موسیقی را دنبال می‌کنم.

تا به امروز چند اثر تولید کرده‌اید؟

امانی: تعداد آثاری که در این سال‌ها تولید کرده‌ام بسیار زیاد است که به صورت رسمی و یا غیررسمی تولید و برخی حتی در فضای بیرون از دفتر منتشر هم نشده و فقط برای دل خودم بوده است و برخی نیز برای مناسبت‌های ملی و مذهبی بوده که در سطح شهرستان و استان تولید و منتشر شده است.

اما آثار شاخصی که بنده در حوزه موسیقی ارزشی و انقلابی تولید کرده‌ام هشت قطعه موسیقی بوده است که پنج اثر در قالب یک آلبوم با همکاری دوست و همراهم «سیداسدالله آزموده» تولید شد. نکته مهم و اساسی این که تمامی قطعات تولید شده با آهنگسازی و تنظیم و میکس و مستر خودم در استودیو شخصی‌ام در شهرستان گنبدکاووس تولید شده که کار بسیار سخت و دشواری بود.

فکر می‌کنم من تنها خواننده‌ای در حوزه موسیقی ارزشی هستم که آهنگسازی و تنظیم موسیقی و میکس کارهایش را خودش به تنهایی انجام می‌دهد و این مساله می‌تواند هم جنبه مثبت داشته باشد و هم منفی.

موضوع این اثرها در چه زمینه‌هایی بوده است؟

امانی: یکی از کارها با عنوان «هیچ و پوچ» موضوع مساله هسته‌ای و تحریم تولید شد، اثر «ما زنده‌ایم» با موضوه ترور شهدای هسته‌ای و استکبارستیزی، اثر «هوای نیمه خرداد» با موضوع رحلت امام خیمنی (ره)، اثر «ماهیان تشنه» با موضوع شهدای مظلوم غواص و اثری در حوزه وحدت شیعه و سنی که با نام «رسول مهربانی» تولید شد.

* برخی فکر می‌کنند کار ارزشی هزینه ندارد/ لزوم تجدید نظر در سیاست‌های پخش و اسپانسرینگ

چرا وارد حوزه موسیقی انقلاب شدید؟

امانی: دلیل اصلی که من وارد فضای موسیقی انقلابی شدم را در دو محور می‌توان عنوان کرد؛ در وهله نخست این‌که این موضوعات ارزشی و انقلابی ریشه در باورهایم داشت، یعنی همین تراک‌هایی که ساختم و اجرا کردم کاملا دلی و احساسی بود و در وهله دوم احساس کردم خیلی این فضا و این موضوعات در سطوح مختلف هنر و موسیقی مظلوم واقع شده و دوست داشتم از هنرم نهایت استفاده را کنم تا بتوانم بدون هیچ چشم‌داشتی به تولید و رشد آثار انقلابی کمک کرده باشم.

آیا در مسیر کار هنری برای انقلاب دچار مشکل شدید؟ موانع و مشکلاتی داشتید یا خیر؟

امانی: ببینید ما وقتی کاری را قرار است بسازیم نیاز به ترانه‌سرا و شاعر حرفه‌ای داریم همچنین نوازنده‌هایی که سطح نوازندگی قابل قبولی داشته باشند تا علاوه بر محتوای اثر از نظر فنی نیز کار تولید شده در تراز انقلاب اسلامی و ارزش‌های متعالی انقلاب باشد. بنابراین بابت همکاری با این عوامل باید هزینه‌هایی پرداخت شود پس مشکل اول مساله مالی هست که عمدتا در کارهای ما وجود دارد و برخی گمان می‌کنند چون کار ارزشی است نیازی به هزینه کردن ندارد.

از زاویه‌ای دیگر هم این نکته را درک کنیم که در کارهای ارزشی عمدتا تولید کننده اثر مثل تولیدکننده‌های موسیقی عاشقانه و ... از وجود اسپاسنر محروم می‌شود ضمن اینکه کنسرتی هم نمی‌تواند برگزار کند تا بخشی از هزینه‌های تولید را تامین کند به همین دلیل است که اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکل در حوزه موسیقی انقلابی و ارزشی را موضوع تامین هزینه‌های تولید می‌دانم که البته چند نهاد به تازگی وارد این حوزه شده و حمایت‌های حداقلی انجام می‌دهند اما نهادهای متولی هنر باید برای اعتلای انقلاب وارد این عرصه شده و از تولیدکنندگان و هنرمندان انقلابی نیز حمایت کنند.

مشکل دوم در مورد مصرف و پخش این آثار در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی و شبکه‌های استانی است که با سالی یک بار اجرا در مناسبت‌های مربوط نمی‌شود این هنر را گسترش داد و افراد زیادی را به این حوزه علاقمند کرد، بنابراین موضوع پخش هم مشکل دومی است که باید در سیاست‌های آن تجدید نظر صورت بگیرد.

* کار باید قبل از همه به دل خودم بنشیند/ «نیت خالص» باعث کیفیت قطعه سردار دلها شد

چه سوژه‌هایی را برای آثار خود انتخاب می‌کنید؟

امانی: خب طبیعی است برخی از سوژه‌ها به ما پیشنهاد می‌شود و ما متناسب با حال و هوای جامعه، فضای فرهنگی و سیاسی روز، مناسبت‌های ملی و مذهبی، رخدادهای حیاتی و همه‌گیر کشور به انتخاب سوژه‌ها مبادرت می‌کنیم.

اما به طور کلی شخص خودم عمدتا کارهایی را برای تولید قبول می‌کنم که ضمن هم‌ذات‌پنداری با موضوع به نوعی قلب و دل خودم را نیز درگیر موضوع بدانم تا بتوانم با تمام وجود و با جان و دل برای آن کار وقت گذاشته و اثری کامل را تولید کنم. به همین خاطر کارهایی را با محور شهدای غواص، شهدای مدافع حرم، شهدای ترور و هسته‌ای، وحدت اقوام و مذاهب، استکبارستیزی و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تولید کردیم.

کار اخیر شما خیلی سر و صدا کرد و استاندار و مسئولان نیز در رونمایی آن حاضر شدند، دلیلش چه بود؟

امانی: خب طبیعی بود کار تولید شده با عنوان «سردار دلها» چون در وهله اول احساسات و غیرت ملی همه مردم ما به دلیل شهادت و ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برانگیخته شده و موجی از عشق و حماسه به راه افتاده بود طبیعتا اثر هنری در این حوزه هم به چشم آمده و مورد استقبال مردم و مسئولان قرار می گرفت، اما در وهله دوم تردید ندارم نیت خالص همکارانم در ساخت اثر و حامیان ما از جمله موسسه آوای جوانان پویا، جهاد دانشگاهی، اداره کل ورزش و جوانان و مرکز افق امامزاده عبدالله (ع) گرگان نیز موجب شده بود تا روح شهید نیز همراه ما باشد و کار مورد توجه و تحسین استاندار، معاون فرهنگی و تبلیغی سپاه پاسداران و همه مخاطبان قرار بگیرد.

رمز موفقیت خود را در عرصه موسیقی چه می دانید؟

امانی: بدون شک من رمز موفقیت نسبی خودم را این می‌دانم که پای کار مورد علاقه‌ام با وجود تمام موانع و مشکلاتی که داشتیم ماندم و با قلب و دلم کار کردم نه برای پول و یا صرفا درآمد از راه موسیقی. و فکر می‌کنم انتخاب مسیر درست موسیقی ارزشی با این هدف که بتوانیم چراغ موسیقی انقلابی را در استان گلستان روشن نگه داریم باعث شد خدا نیز در این مسیر به ما کمک زیادی کند.

 

* رهبری حامی هنر متعهد و انقلابی است/ صدای خوب فقط یکی از ده‌ها فاکتور برای تولید موسیقی فاخر است

توصیه شما به جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به موسیقی به ویژه موسیقی متعهد انقلابی چیست؟

امانی: حقیقتا خودم را در جایگاهی نمی‌دانم که توصیه‌ای به کسی داشته باشم اما دوست دارم جوانان و نوجوانان انقلابی هر آنچه در توان دارند در حوزه‌های مختلف هنری به کار بگیرند تا بتوانیم شاهد روزی باشیم که همه یک‌دل در جهت اعتلای فضای ارزشی در کشور کار کنیم و در این حوزه به مدد هنر فاخر و انقلابی به بالا ترین درجه برسیم به شکلی که باعث خوشحالی رهبر فرزانه انقلاب شویم چون خود شخص رهبر معظم انقلاب اهمیت ویژه‌ای برای هنر و کار هنری قائل هستند و بارها از علاقه خود برای رشد این حوزه صحبت کرده‌اند.

آیا فقط صدای خوب می‌تواند فرد را در عرصه موسیقی موفق کند؟

امانی: صدای خوب یکی از ملاک‌های اصلی اجراست اما تمام قضیه نیست، در مرحله تولید چند مولفه اصلی وجود داره که تمام آن باید با دقت و وسواس انجام شود از ترانه که شروع کار هست گرفته تا آهنگسازی و تنظیم و در پایان میکس و مسترینگ و نوازندگی به شکلی که اگر در یکی از این مولفه‌ها نگاه سطحی یا رفع تکلیفی وجود داشته باشد آن کار نمی‌تواند مخاطب را جذب کند.پس تنها صدای خوب جوابگوی انتظار مخاطب نیست البته مورد استثنا هم وجود دارد که خیلی نادر هستند.

 

* خلاقیت در موسیقی کمرنگ شده است/ اشعار سطحی به موسیقی ما نفوذ کرده است

چقدر از فضای موسیقی فعلی را فنی، پخته و متعهد می‌دانید؟

امانی: در حد فهم و تجربه خودم احساس می‌کنم در موسیقی کشور نقص‌هایی وجود دارد، اول اینکه اشعار و ترانه‌ها بسیار سطحی و در اصلاح مارکتی هستند که این مساله خوب نیست و باید اصلاح شود؛ دوم خیلی از سازنده‌های ما دیگر سازنده نیستند و بیشتر رو به کاور کردن آورده‌ند؛ سوم اینکه کارهای تولید شده بیشتر شبیه به هم هستند و رنگ متفاوت ندارند و تقریبا خلاقیت نقش کمرنگی پیدا کرده است و البته انصافاهستند کسانی هم کارهای با شخصیت در شان و خور مخاطبان اجرا می‌کنند.

برنامه‌های آتی شما در این حوزه چیست؟

امانی: تولید آثار بیشتر با کیفیت بالاتر تنها هدف ما در این حوزه هست البته این برنامه‌ها به تنهایی قابل اجرا نیست و امیدوارم مورد حمایت و توجه دلسوزان انقلاب قرار بگیرد. هدف نهایی ما هم اجرای کنسرت‌های موسیقی انقلابی و ارزشی در سراسر کشور است که امیدوارم به زودی محقق شود.

درخواستی از مسئولان و متولیان حوزه فرهنگ ندارید؟

امانی: تنها خواسته من از مسئولان و متولیان فرهنگی و هنری حمایت همه‌جانبه از کسانی هست که در سطح کشور اقدام به تولید آثار ارزشی می‌کنند، چون در این حوزه کار می‌کنم تمام موانع و مشکلات و دغدغه‌های این گروه از هنرمندان را کامل می‌شناسم و از نزدیک همیشه لمس کردم. اگر بخواهم خیلی خودمانی عرض کنم باید بگویم این گروه از هنرمندان خیلی مظلوم هستند و احتیاج به حمایت ویژه دارند تا بتوانند در این عرصه مانده و کارهایشان تداوم داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار