معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اشتغالزا و افزایش میزان گردش مالی و ارزآور قابل رقابت با درآمدهای حوزه نفتی، در سال‌های اخیر مورد توجه دولت قرار گرفته و در این رابطه اقدامات موثری در راستای فعال‌سازی این بخش صورت گرفته است.

فعال‌سازی معادن؛ اقدامی برای ارزآوری و اشتغالزایی در ۸ سال

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، از مرکز گنبدکاووس هم در هفته گذشته و در ادامه سلسله گزارش های دستاوردهای دولت گزارشی با عنوان نوسازی ماشین‌آلات، گام بلند توسعه کشاورزی گلستان منتشر شده است که توجه به‌ بخش کشاورزی و زیرساخت‌های آن از جمله مکانیزاسیون در راستای توسعه کشاورزی حفاظتی و امنیت پایدار غذایی کشور را یکی از راهبردهای هشت سال اخیر دولت‌ دانسته و آورده است: در همین راستا در این مدت ۱۲ هزار و ۳۱۳ دستگاه انواع ماشین‌آلات جدید وارد چرخه کشاورزی گلستان شد.

در بخشی از مقدمه این گزارش آمده است: به اعتقاد کارشناسان یکی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی بخش کشاورزی، توسعه مکانیزاسیون این بخش مولد است که مزایای زیادی از جمله مدیریت زمان کشت، داشت و برداشت محصول، جلوگیری از اتلاف انرژی و ریزش محصول هنگام برداشت، کاهش هزینه‌های تولید و تحقق کشاورزی حفاظتی در وهله اول برای بهره‌برداران و در وهله دوم برای اقتصاد استان‌ها و کشور به همراه دارد.

به گفته کارشناسان، کشاورزی حفاظتی شامل کشت بی خاک‌ورزی و کم خاک‌ورزی است که از فواید آن می‌توان به جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش هزینه های تولید و حفظ مواد آلی خاک اشاره کرد.

استان ۱.۹ میلیون نفری گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت و دارا بودن ۵۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۳۳ هزار هکتار اراضی باغی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر و با تولید سالانه ۵.۲ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی به ارزش تقریبی ۱۹۰ هزار میلیارد ریال از جایگاه ممتازی در کشور برخوردار است.

این استان شمالی هم اکنون در تولید ۱۵ نوع محصول مانند سویا، خاویار، دانه روغنی کلزا، گندم، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنبه، توتون، پیله‌تر ابریشم، برنج، هلو، آلو، خرمالو و زیتون رتبه‌های اول تا پنجم کشور را در اختیار دارد.

هم اکنون ۲۲۰ هزار خانوار بهره‌بردار در بخش کشاورزی گلستان مشغول فعالیت هستند و ۳۸ درصد اشتغال خالص استان به این بخش اختصاص دارد.

به گفته رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهادکشاورزی گلستان، این استان هم اکنون افزون بر ۴۰ هزار دستگاه انواع ماشین آلات بخش کشاورزی شامل زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزی‌پروری دارد که ۱۲ هزار و ۳۱۳ دستگاه آن از سال ۹۲ تاکنون و با پرداخت تسهیلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون، جدید وارد چرخه کشاورزی این استان شمالی شدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار