کارشناس مسئول اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف شیر و مواد لبنی کم چرب و پروبیوتیک، عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و کلسیم موجود در شیر، منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شود.

چگونه در برابر آلودگی هوا از خود محافظت کنیم؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر آیدا غفاری بیان کرد: در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن، سلول‌ها را از آسیب‌ها و عوارض بیرونی محافظت می‌کند؛ اما آلاینده‌های موجود در هوا عوارض نامطلوبی را در بدن به جا می‌گذارند، اما در مقابل، آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که جلوی عمل این مخرب ها را می‌گیرند و مانع تخریب سلول‌های حیاتی بدن می‌شوند از این رو مصرف بیشتر آنتی اکسیدان ها زمینه‌ای را فراهم می‌کنند که بدن به‌ راحتی این عوامل مضر را از بین ببرد.

وی در مورد منابع آنتی اکسیدان پیشنهاد کرد: منابع حاوی ویتامین c، مرکبات و فلفل دلمه ای، منابع ویتامین E(انواع جوانه ها، بادام، اسفناج، کیوی)، منابع پیش ساز ویتامین A (خرمالو، کدو حلوایی، هویج)، مصرف مایعات حاوی منابع آنتی اکسیدان مانند آب چغندر(لبو)، آب هویج، آب انواع میوه های تازه، انواع دمنوش ها، آب لیمو یا نارنج تازه.

وی گفت: زردچوبه و زنجبیل به خاطر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابیشان کمک کننده به سیستم دفاعی بدن هستند.

غفاری ضمن اشاره به اینکه موارد لبنی پروبیوتیک باعث تقویت سیستم ایمنی می شود، گفت: مصرف شیر و مواد لبنی کم چرب و پروبیوتیک، عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش می‌دهد و کلسیم موجود در شیر، منجر به کاهش جذب سرب و همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شود.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه مصرف مایعات زیاد یکی از مهم ترین راهکارهای کاهش عوارض است، تاکید کرد: از نکات مهمی که باید در این روزها به آن توجه کنیم افزایش دریافت آب و مایعات می باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار