مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: خشکسالی امسال،۵۰ درصد کاهش آب رودخانه‌های استان را به دنبال داشت.

کاهش ۵۰ درصدی آب رودخانه های گلستان

به گزارش خبرنگار گلستان24؛،حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان امروز که به مناسبت روز خبرنگار در باشگاه خبرنگاران جوان حضور یافته بود گفت: با توجه به کاهش حدود ۳۰ درصد بارندگی و افزایش دمای هوا آب رودخانه‌های استان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

او در مورد آب سد وشمگیر گفت: با آب سد وشمگیر در سال ۷ هزار هکتار پنبه کشت می‌شود و امسال به دلیل کمبود آب توصیه شد که کسی پنبه نکارد تا با خسارت مواجه نشویم، اما کشت انجام و خسارت نیز ۲ برابر شد.

حسینی در مورد پایداری سد‌ها نیز افزود: همیشه در همه سد‌های خاکی به میزان لازم آب باید در ته سد برای حفظ و پایداری آن باقی بماند اگر چنین نباشد زمین ترک می‌خورد و این ترک‌ها تا پی هم خواهد رسید.

او گفت: خوشبختانه در سیل اخیر کمی مشکل پایداری سد گلستان جبران و به میزان ۵ درصد آبگیری شد.

حسینی در مورد اخطاریه هواشناسی و وقوع سیلاب و تمهیدات این شرکت برای کنترل آب سد‌ها گفت: طی جلسه‌ای، با توجه به داده‌های هواشناسی و میزان بارش، میزان روان آب ناشی از آن محاسبه می‌شد که این روان آب به کدام سد منتهی می‌شود و آن را محاسبه کرده و تمهیدات لازم در این خصوص انجام می‌شد.

او افزود: در فروردین سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب را به این صورت مدیریت کردیم و در عین حالی که سد‌های استان پر آب شد از رودخانه عبور کرد و مردم نیز استفاده کردند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به سیل سال ۹۸ و اهمیت سد‌های استان گفت: اگر سد‌های گلستان و بوستان وجود نداشت در گنبدکاووس بیش از هزار متر مکعب بر ثانیه آب وارد شهر می‌شد و وجود این دو سد به تعدیل آب کمک کرده است.

حسینی افزود: خشکسالی امسال، سومین خشکسالی طی ۵۰ سال اخیر بود و بر اساس آماری که طی ۴۵ سال وجود دارد ۱۷ سال نرمال،۱۳ سال خشکسالی و ۲۵ سال‌تر سالی را گذرانده ایم.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار