نصب پرچم، بیرق و نمادهای عاشورایی و بنرهای تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا در معابر و خیابان‌های شهر و روستاهای گلستان بیانگر عزم جدی اهالی دارالمومنین در برگزاری مراسم محرم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

گلستان در رثای قافله سالار نینوا سیاه‌پوش شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، پرچم ها و علم های سیاه بر افراشته شد و عطر بوی محرم در آسمان شهر طنین انداز شد و از نوکنده در غرب تا گلیداغ در شرق گلستان سیاه پوش ماتم عظمی شد.

راه اندازی تکیه های عزاداری، افراشتن علم ها و پرچم‌های مشکی، نصب پارچه نوشته هایی در گرامیداشت محرم، غبارروبی مساجد و تکایای مذهبی از جمله برنامه های دلدادگان حسینی در روز های گذشته بود.

در این روز ها دلنوشته های خودروها نیز رنگ حسینی و محرم گرفته و نام مبارک یا عزیز زهرا (س) یا حسین شهید، یا مظلوم، سقای دشت کربلا و مانند آن را می توان بر روی خودروها مشاهده کرد.

پخش مرثیه و طنین فریاد یا حسین، نصب پرچم سرخ، سبز و سیاه، پخش بسته های بهداشتی و خشکبار برای عزاداران، قرار دادن میز گلاب، عود و اسفند در ورودی تکایا، نهادن منبرها در ورودی تکایا و افروختن شمع در هر پله از منبر به یاد غربت سیّدالشهدا از جمله روش‌هایی است که تکایای گرگان در محرم کرونایی به انجام آن روی آورده اند.

از شب نخست مراسم عزاداری در جای جای گرگان مشخص بود که اجرای شیوه نامه های ابلاغی ستاد کرونا به عنوان نقشه راه برگزاری مراسم محرم امسال با هدف تعادل بخشی میان حفظ سلامت شهروندان با برگزاری ایام سوگواری سیّد و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع)، جلوگیری از انتشار و شیوع کرونا و اجرای مطلوب برنامه های سوگواری محرم و صفر مورد توجه جدی مدیران هیات های مذهبی و عزاداران گرگانی قرار گرفته است.

شرایط خاص کرونایی در گلستان و بستری و ابتلای چهار هزار گلستانی به کرونا، سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در هیات‌های مذهبی را به حداکثر رسانده است .

در بسیاری از تکایای گرگان دیگ ها از مطبخ خارج شده و پخت طعام حسینی با هدف توزیع بین نیازمندان در دستور کار هیات امنا قرار گرفت.

برخی از سازمان های مردم نهاد هم با توجه به شرایط کرونایی استان روش های خاصی را برای اشاعه فرهنگ عاشورایی در پیش گرفتند. پویش "هر خانه، یک پرچم" با محوریت نصب رایگان پرچم بر سردر منازل به همت  موکب علی بن موسی الرضا (ع) به مناسبت فرار رسیدن ماه محرم از روز گذشته در گرگان و برخی شهرهای گلستان اجرا شد.

کانون خدمت رضوی در گلستان  هم از برگزاری روزانه طرح رواق رضوی در فضای اسکای روم خبر داد و گفت: از اول محرم تا ۱۰ محرم هر روز از ساعت ۱۸ الی ۱۹ در فضای اسکای روم با قرائت قرآن توسط قاریان گلستان و مداحی مداحان و سخنرانان استانی و برنامه های دکلمه خوانی، مقتل خوانی، شعرخوانی و اجرای گروه سرود آوای رضوان، طرح رواق رضوی را اجرا خواهند کرد.

فرماندار گرگان  در خصوص شرایط برگزاری مراسم محرم گفت: اداره تبلیغات اسلامی شهرستان موظف است بر تمامی مراسم نظارت ویژه داشته باشد تا در صورت بروز هرگونه کم کاری توسط هیات های مذهبی، برخورد قانونی انجام شود.

 محمد حمیدی افزود: بازرسان سلامت از اماکن، هیات ها و مساجد در گرگان بازدید خواهند کرد و این نظارت و کنترل ها از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.

وی اظهارکرد: اجرای دستورالعمل های ابلاغی در برگزاری عزاداری ماه محرم توسط هیات های مذهبی ضروری بوده و مسئولان هیات ها ملزم به رعایت آن هستند.

فرماندار گرگان بیان کرد: برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز با یک سوم ظرفیت و در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت باید انجام شود.

وی اضافه کرد: زمان برگزاری مراسم حداکثر ۲ ساعت تعیین شده که در این مدت استفاده از ماسک به صورت مستمر و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در طول مراسم الزامی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم با اشاره به افزایش روزافزون تعداد بیماران کرونایی بستری و همچنین بیشتر شدن تعداد بیماران سرپایی استان گفت که در حال حاضر هزار و ۹۸۰ تخت از مجموع سه هزار و ۵۰۰ تخت مراکز درمانی گلستان در اختیار بیماران کرونایی است.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: از مجموع بیماران بستری کرونای استان، ۲۲۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) بستری هستند که حال ۸۵ نفر آنان وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ظرفیت بیمارستانی برخی شهرهای گلستان به طور کامل پر شده و در حال حاضر برخی مراکز با کمبود تخت، اکسیژن، دارو و سرم ویژه درمان بیماران کرونایی مواجه هستند.

فاضل همچنین به روند واکسیناسیون کرونا در گلستان اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار دُز واکسن کرونا در استان تزریق شد.

وی بیان کرد: یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از مجموع جمعیت گلستان بیش از ۱۸ سال سن دارند که ۲۰ درصد این جمعیت دُزهای اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار