حجت الاسلام مهدی نژاد گفت: مسجد این قابلیت را دارد که تمامی ظرفیت های بالقوه جامعه را بالفعل کند.

​تبدیل ظرفیت های بالقوه جامعه به بالفعل در مسجد/ نقش بی بدیل مساجد در مقابله با کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، سیطره کرونا بر جهان هستی موجب شد تا بسیاری از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی دست خوش تغییر شود.

 

فعالیت های مساجد نیز در ایام کرونا از دایره این تغییر و تحولات خارج نبود، گرچه برخی از مساجد توانستند از تهدید کرونا فرصتی برای دستگیری و کمک به نیازمندان و اقشار آسیب دیده فراهم کنند.

 

همچنین گرچه عبادت در خانه ربوبیت و بندگی و در صفوف نماز جماعت مساجد قابل ارزش گذاری و جایگزینی نیست اما متأسفانه پس از شیوع ویروس کرونا و به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی چنین فعالیت هایی محدود شد ولی دست اندرکاران فعالیت های مذهبی و مساجد تلاش کردند که با بهره گیری از بسترهای فضای مجازی جامعه از ارزش های دینی دور نشود.

 

کرونا صفحه جدیدی در فعالیت های دینی و مذهبی باز کرد در حالی که قبل از شیوع ویروس کرونا مساجد تقریباً هیچ برنامه ای برای بهره گیری از فضای مجازی به منظور ترویج ارزش های دینی نداشتند در اپیدمی کرونا شاهد شکل گیری مساجد مجازی بودیم و بسیاری از مردم و حتی بیماران کرونایی توانستند از طریق امواج الکترونیکی پای روضه، منابر و موعظه ها بنشینند.

 

با توجه به اهمیت مساجد و کارکردهای آن گفتگویی را با حجت الاسلام «سیدعلی مهدی نژاد»، امام جمعه علی آبادکتول اختصاص دادیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

*به نظر شما کارکردهای مسجد در به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه جامعه چیست؟

سابقه مسجد بسیار طولانی است و همزمان با اسلام است و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هنگام ورود به مدینه در نخستین اقدام مسجد ساخت و تمامی کارهای اداره یک جامعه را در مسجد انجام دادند.

 

مسجد این قابلیت را دارد که تمامی ظرفیت های بالقوه جامعه را بالفعل کند، برای مثال در دوران جنگ تمامی نیروهای به کارگرفته شده در جبهه ها از مساجد انتخاب می شدند.

 

در دوران جنگ تحمیلی مسجد در جذب نیرو و جذب کمک های مردمی اثرگذار بود.

گاهی اوقات در زمان وقوع بلایای طبیعی مانند سیل نیز مساجد به مرکز کمک رسانی تبدیل شدند، حتی در خارج از کشور نیز مساجد ظرفیت بسیار خوبی است تا در اتفاقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ظرفیت های بالقوه را بالفعل کند.

 

با شیوع ویروس منحوس کرونا باز هم مساجد در صدر قرار داشت و در حال حاضر سه مرکز مهم واکسیناسیون در شهرستان علی آبادکتول در مساجد انجام می شود و حتی امکانات سرمایشی و غیره نیز در مساجد به خوبی وجود داشت حال آنکه در دیگر مراکز واکسیناسیون از چنین امکاناتی بی بهره بودند لذا تمامی مراکز واکسیناسیون در علی آبادکتول در مساجد وجود دارند.

 

*ورود بچه های مسجد به عرصه مقابله با کرونا و کاهش آسیب های اقتصادی ناشی از آن چه فرصت هایی را در جلب اعتماد و همکاری عمومی فراهم کرده است؟

کمک رسانی به افراد بی بضاعت و آسیب دیده از کرونا از دیگر ظرفیت های مسجد در شرایط کرونایی بود، تقریباً همه مساجد ما از ابتدای ویروس کرونا تاکنون بارها نسبت به برگزاری رزمایش مواسات و همدلی اقدام کردند و عمدتاً مرکز کمک مؤمنانه در مساجد بود چراکه مؤمنان به مساجد اعتقاد داشتند و آن را محل امن خود می دانستند.

 

از طرفی گروه های جهادی که برای مقابله با کرونا وارد میدان شدند از طریق مساجد شکل گرفتند که این گروه ها اقدامات مختلفی را به ویژه در حوزه تکریم و دفن اموات کرونایی، توزیع بسته های بهداشتی و غیره انجام دادند، همچنین از لحاظ معنوی نیز مردم دنبال تسکین می گردند و بهترین تسکین برای مردم دعا و قرآن است که در شرایط کرونایی با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی مراسمات مذهبی در مساجد تشکیل شده و زمینه آرامش و تسکین قلوب مردم را فراهم کرده است.

 

از طرفی مساجد زمینه آگاهی بخشی مردم در خصوص کرونا را فراهم می کردند و وقتی در مساجد بر رعایت پروتکل های بهداشتی تأکید می شد مردم بهتر آن را می پذیرفتند.

 

*چگونه می توان از تجربیات مساجد موفق جهان اسلام استفاده کرد؟

مساجد جهان اسلام در همه نقاط جهان یکسان نیست و از آنجایی که دولت ها به اهمیت مساجد پی بردند تقریباً در اکثر کشورها بر مساجد نظارت بیش از حد دارند و ائمه جماعت را خود نصب کرده و در صورتی که مسجد برخلاف میل آنها حرکت کند با وی برخورد قهری می کنند.

مساجد ما از ابتدای تاریخ اسلام تاکنون سپر محکمی در مقابل کفر، نفاق، شرک و الحاد بود و در این راستا خدمات خوبی را انجام داده است.

از طرفی مساجد علاوه بر آنکه محل عبادت بود محل رشد علمی نیز بود و امروزه در جمهوری اسلامی ایران نیز مساجد ضمن آنکه محلی برای عبادت است از لحاظ علم آموزی و حتی مسائل جنگی و نظامی و ورزشی نیز اقداماتی دارد.

 

در خصوص مساجد تجربیات موفقی از زمان پیامبر اکرم(صلی اله علیه و آله و سلم) داریم و در برخی کشورها شرایط مساجد خوب است ولی در تعدادی از کشورها محدودیت هایی را برای مساجد و فعالان آن ایجاد می کنند.

 

*بچه های مسجد چه نقشی در فعال سازی ظرفیت های مردمی دارند؟

 در مسجد تشکل های مختلفی فعالیت دارند که نهاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد و پایگاه مقاومت بسیج و نهاد هیئت امناء و امام جماعت را شامل می شود.

وجود این تشکل ها در مساجد بسیار خوب است و ظرفیت هایی هستند که می توانند از نوجوان تا افراد میانسال را جذب کنند.

 

متأسفانه آنقدر در فصای مجازی نسبت به مساجد تبلیغات سوء صورت گرفته است که به نظر می رسد در این حوزه توفیق کمتری داشتیم و البته با شیوع ویروس منحوس کرونا حضور این تشکل ها در مساجد ضعیف شده است که بنده از فعالان مسجد درخواست می کنم با حضور در این مکان معنوی از ظرفیت های خوبی که در آن وجود دارد استفاده کنند.

هر کسی می تواند در مسجد به روش های مختلف فعالیت کند و به این شکل خدمت گزار خوبی برای مردم و هم دین اسلام باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار