حسینی از وجود دو هزار بی سواد در سطح شهرستان گرگان خبر داد و گفت: جامعه امروزی نیازمند سواد است.

وجود ۲ هزار بی سواد در گرگان/ نهضت سوادآموزی خط مقدم مبارزه با بی سوادی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، یکی از برکات مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تاسیس نهضت سواد آموزی به فرمان امام خمینی (ره) در هفتم دی سال 1358 بود.

با تاسیس این نهضت یک تغییراتی در نظام ما ایجاد شده و آن درخت خشکیده علم و دانش جان تازه ای گرفته است و آن فرصت دوم را به بزرگسالانی که به هر دلیل نتوانستند ادامه تحصیل بدهند این نهضت سواد آموزی توانسته راه را برای آنها باز کند.

 

* آموزش به بیسوادان به شکل صورت می گیرد؟

آموزش برای بیسوادان رایگان است و محدوده سنی آنها هم 10 تا 49 سال است. اداره سواد آموزی مدیریت آموزش و پرورش شهرستان گرگان از طریق تبلیغات و دستگاه های مختلف، مدیران مدارس و از طریق شهرداری، کمیته امداد و نصب بنرهایی در سطح شهر، اطلاعات را به عموم مردم ارائه می دهد تا برای ثبت نام اقدام کنند.

 

*روش های سوادآموزی چگونه است؟

روش های مختلف و طرح های مختلفی در حوزه سواد آموزی داریم. بخش اول، سوادآموزی زنان روستایی داریم که امسال 150 زن روستایی تحت پوشش سواد آموزی قرار گرفتند.

طرح آموزش به اتباع خارجی، کمیساری، عادی و ندامتگاه از بخش های دیگر حوزه آموزشی نهضت سوادآموزی است.

 

*نحوه سوادآموزی زندانیان به چه شکل است؟

در زندان دو سال پیش یک کلاس، سال قبل سه کلاس و امسال نیز 6 کلاس تشکیل شده تا مددجویان بی سواد داخل زندان با ارائه کدملی و اخذ استعلام لازم، در داخل زندان سواد بیاموزند.

امسال نیز مددجویان خانم و آقا تحت پوشش قرار گرفتند.

در زندان علاوه بر آموزش سوادآموزی، مهارت های حرفه ای نیز آموزش داده می شود و در زمان کرونا کارگاه توانمندسازی هم حضوری و هم مجازی برگزار شد.

 

*در ایام کرونا فعالیت نهضت سوادآموزی چگونه بود؟

سواد آموزی در دوران کرونا آموزش را تعطیل نکرد و سعی کرد تهدیدات را به فرصت تبدیل کند. شبکه شاد ایجاد شده برای بچه های نهضت سواد آموزی هم هست. آموزش دهندگان ما هم از طریق گوشی همراه و برای کسانی که گوشی نداشتند، آموزش به صورت فرد به فرد انجام دادند.

بچه ها آموزش را به دلیل کرونا تعطیل نکردند و فعالیت شان بیشتر شده است.

 

*آموزش های نهضت سوادآموزی به چه شیوه ای است؟

در نهضت سوادآموزی سه دوره سواد، انتقال و دوره تحکیم وجود دارد. حجم اختصاصی به اداره گرگان دو هزار نفر بوده که دو هزار تا به ما حجم دادند که این حجم ها تا الان 320 حجم برای دوره انتقال را تحت پوشش قرار گرفته و تا 15 دی ماه فرصت داریم که بالای 50 درصد را تحت پوشش قرار دادیم و در زمان مانده با همت و همکایر همه دستگاه ها این تعداد را تحت پوشش قرار دهیم.

 

*چه تعداد آموزش دهنده در حوزه نهضت سوادآموزی فعالیت دارند؟

در حال حاضر، 40 آموزش دهنده در سطح شهرستان فعالیت دارند. به منظور رفع کمبود آموزش دهنده از کسانی که بعد از سال 92 در سامانه ثبت نام و با ما همکاری داشتند، پالایش شدند تا در صورت داشتن شرایط همکاری کنند.

 

*چه تعداد بی سواد و در چه رده سنی در شهرستان گرگان وجود دارد؟

رده سنی 10 تا 49 سال هستند. بر اساس سرشماری سال 95، سه هزار و 336 بی سواد در شهرستان گرگان وجود دارد که از این تعداد، برخی بالای 50 سال هستند و شرایط آموزش را ندارند و حذف می شوند.

 

یک تعدادی هم به داخل استان و خارج استان مهاجرت کردند که ما هیچ دسترسی به آنها نداریم و بر اساس اعلام ثبت احوال، حدود 42 نفر نیز فوت کردند.

 

یک گروه هم معلول آموزش ناپذیرند که اسامی به اداره بهزیستی اعلام شده و یک گروهی هم هیچ گونه مشخصاتی از قبیل کدملی، شماره تماس و آدرسی ندارند.

 

در کل دو هزار هزار بی سواد در گرگان وجود دارند که از این تعداد، آموزش دهنده های نهضت سوادآموزی آدرس و شماره تماس دارند و حضور می یابند.

 

*برخورد بی سوادان برای سوادآموزی چگونه است؟

برخی به دلیل عدم نیاز همکاری نمی کنند. ما زمانی می توانیم اعلام کنیم موفقیم که سواد آموز برای آموزش احساس نیاز کند. باید اهرمی باشد و احساس نیاز در افراد ایجاد شود.

 

جامعه امروزی نیازمند سواد است و آموزش تنها راه احساس نیاز سوادآموز است. نهادهای حمایتی باید یکی از شروطشان این باشد که سواد بیاموزند.

 

همچنین علت عدم مراجعه برخی دیگر فقر مالی، تامین امرار و معاش و کارگر فصلی بودن و نداشتن فرصت بریا شرکت در کلاس ها است. بالا رفتن سن یکی دیگر از علت های عدم نیاز برای آموزش از سوی بی سوادان است.

 

*اداره سواد آموزی چه رتبه های در سطح استان کسب کرده است؟

سال قبل از بین 14 نفر شرکت کننده در استان در توانمندسازی 9 نفر از آموزش دهنده های گرگان رتبه اول و دوم استانی را کسب کردند و سال قبل اداره سواد آموزی گرگان رتبه عالی را کسب کرد.

 

*اداره نهضت سوادآموزی به غیر از آموزش چه طرح هایی را اجرا کرده است؟

طرح هایی به منظور فرهنگسازی سوادآموزان از سوی این اداره در حال اجراست که شامل؛ شرکت در روانخوانی است. هدف مان فقط آموزش خواندن و نوشتن نیست بلکه باید سوادآموزان با مقدمات و احکام نماز و طرز خواندن صحیح نماز آشنا شوند.

 

طرحی به نام کلید بهشت اجرا شده که تمامی سوادآموزهای دوره سواد و انتقال و تحکیم را تحت پوشش قرار می دهد.

 

طرح حلقه های کتابخوانی و خواندن با خانواده و ارائه خلاصه آن در کلاس برای سوادآموزان از یذگر طرح ها است.

 

*چه برنامه هایی در هفته نهضت سوادآموزی برگزار می شود؟

در هفته نهضت سوادآموی، هر روز به نام یک روز نامگذاری شده است. نصب بنر و تبلیغات محیطی، تجدید میثاق با شهدا به همراه سوادآموزان و آموزش دهندگان، غبار روبی و عطرافشانی گلزار شهدا و شهید حوزه سوادآموزی و دیدار با خانواه محمدعلی حاجیلری همکار سوادآموزی، کمک مومنانه، دیدار با خانواده شهدا، شرکت در نماز جمعه، تکریم از سوادآموزان فعال در ایام کرونا، دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی گلستان و عضویت سوادآموزان به کتابخانه ها، برگزاری مسابقه سوادآموزی به مناسبت چهل و دومین سالروز تاسیس نهضت سوادآموزی، دیدار با نمانده ولی فقیه در گلستان و نماینده مجلس، بازدید از مراکز یادگیری ندامتگاه زندان گرگان از برنامه های هفته نهضت سواد آموزی اعلام شد.

 

*حرف پایانی؟

 نهضت سوادآموزی خط مقدم مبارزه با بی سوادی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار