میدان فروش دام سبک و سنگین گنبد به‌عنوان یکی از سه میدان فروش دام زنده کشور از وسعت کم، کمبود امکانات و برخی مشکلات رنج می‌برد که اجرای طرح توسعه با راه‌اندازی میدان جدید در زمین ۴۰ هکتاری همراه با امکانات مناسب به توسعه دامپروری و رونق اقتصادی بیشتر گلستان منجر خواهد شد.

میدان فروش دام ۴۰ هکتاری، نیاز گلستان برای توسعه دامپروری و اقتصادی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، میدان فروش دام گنبدکاووس از سال ۷۲ برای ساماندهی و متمرکز کردن فعالیت دامداران در مکانی مشخص برای خرید و فروش توسط شرکت تعاونی خدمات دامی وحدت عشایر گنبدکاووس زیر نظر اداره کل امور عشایر گلستان و در گستره تقریبی سه هکتار ایجاد شد تا علاوه بر دامداران بومی و ۴۴۵ هزار راس دام فعلی آنها، عشایر گلستان با افزون بر ۷۶۰ هزار راس دام سبک به همراه سایر دامداران منطقه شرق این استان دام‌های خود برای فروش به این بازار بیاورند.

این میدان با امکانات رفاهی و بهداشتی محدود خود در حاشیه جاده موسوم به نفت در فاصله سه کیلومتری از شهر گنبدکاووس واقع شده و به گفته مسوولان امور عشایر  گلستان روزانه تا پنج هزار راس دام سبک و سنگین در آن خرید و فروش می‌شود که ۷۰ درصد آن به سایر استان‌ها از جمله تهران، مازندران و خراسان ارسال می‌شود.

اگرچه میدان فروش دام گنبدکاووس با وسعت کم و امکانات محدود خود در دهه نخست فعالیت مشکل خاصی برای عرضه و خرید و فروش دام‌های سبک و سنگین نداشت اما به تدریج در سال‌های بعد با افزایش آمار خرید و فروش دام و شمار مراجعه‌کنندگان، مشکلات و کمبودهای آن بیشتر نمایان شد و رفع آن به یکی از مطالبات جدی فعالان این بخش و متولیان میدان تبدیل گشت.

مشکلاتی که به گفته مدیرکل امور عشایر گلستان رفع آن نیازمند توسعه میدان فروش دام با انتقال آن به‌ مکان ۴۰ هکتاری پیش بینی شده جدید در فاصله پنج کیلومتری از میدان فعلی است که درصورت تحویل زمین از سوی مدیریت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، عملیات ساخت و ساز میدان جدید آغاز خواهد شد.

مراجعه زیاد و فضای اندک

رضا علیپوری با بیان اینکه فضای سه هکتاری میدان دام گنبدکاووس جوابگوی حجم زیاد خرید و فروش روزانه دام زنده در این شهرستان نیست، افزود: پیگیری‌ برای جابجایی این میدان و انتقال به مکان جدید که کلیات آن با پاسخ مثبت ادارات و نهادهای متولی تایید شده، در مراحل نهایی قرار دارد.

وی با اشاره به سفر ۱۷ دی امسال عباس پاپی‌زاده معاون وزیر جهادکشاورزی و سرپرست سازمان امور عشایر ایران و بازدید از محل فعلی میدان دام گنبدکاووس و مکان جدید، اضافه کرد: در این بازدید که امانقلیچ شادمهر نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی حضور داشت، برلزوم پیگیری واگذاری زمین و تسریع در ساخت میدان جدید تاکید شد.

امکان افزایش ۲ برابری اشتغال

علیپوری از قول مساعدت اعتباری و تسهیلاتی سرپرست سازمان امور عشایر ایران برای ساخت میدان جدید فروش دام گنبدکاووس خبر داد و اضافه کرد: با احداث این میدان و امکانات و تجهیزاتی که برای آن پیش بینی شده، علاوه بر رفع مشکلات میدان فعلی میزان اشتغال حال حاضر آن که بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر است تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

به اعتقاد کارشناسان، دامداران و فعالان حوزه خرید و فروش دام زنده (سبک و سنگین)، میدان فعلی فروش دام گنبدکاووس زیبنده این شهرستان و عنوان دومین یا سومین میدان بزرگ فروش دام کشور نیست و متولیان امر باید هرچه سریعتر نسبت به احداث مکان جدید با فضای فیزیکی و امکانات و تجهیزات بیشتر اقدام کنند.

احداث میدان فروش دام ۴۰ هکتاری، نیاز گلستان برای توسعه دامپروری و اقتصادی

یکی از دامداران روستای "ارمی آباد" از روستاهای نزدیک به میدان فروش دام گنبدکاووس در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سال‌هاست که اهالی این روستا و روستای "آق قایه" به مسوولان متولی نسبت به وضعیت اسف بار ایجاد شده در  ۲ طرف جاده نفت به سبب فعالیت میدان فروش دام که در حاشیه آن قرار دارد، اعتراض و نامه نگاری می‌کنند اما توجهی برای رفع مشکلات نمی‌شود.  

جبار ایزدی افزود: سیمای زننده و مملو از زباله‌های انسانی و فضولات دامی ۲ طرف حاشیه جاده نفت تا میدان فروش دام گنبدکاووس و چند صد متر آن‌طرف تر آن و بوی متعفن این زباله‌ها اهالی این ۲ روستا را آزار می‌دهد ضمن اینکه به سبب تردد چند هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین و  موتورسیکلت که روزانه برای خرید یا کسب و کار به این میدان می‌آیند، علاوه بر ایجاد ترافیک شدید، بعضا حوادث ناگوار رانندگی در این جاده کم عرض رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: بسیاری از خودروها و موتورسیکلت‌ها به سبب نبود توقفگاه در ۲ طرف جاده توقف می‌کنند و همراه با تعداد زیاد خودروهای فروشنده میوه و تره بار یا پهن کردن بساط آنها امکان تردد از جاده برای سایر خودروهای عبوری از جاده سخت است.

ایزدی تصریح کرد: سال‌هاست که وضعیت بیرونی و داخلی میدان فروش دام گنبدکاووس همین گونه است و مسوولان متولی اقدام خاصی برای رفع مشکلات و فضای نامناسب آن بویژه زیباسازی اطراف میدان که مملو از فضولات دامی است، نمی‌کنند.

 شیوع سرقت دام

یکی دیگر از دامداران گنبدی که هر چند ماه یکبار تعدادی دام را برای فروش به میدان می‌آورد به خبرنگار ایرنا گفت: به سبب کوچک بودن فضای میدان و تجمع و فشردگی دام‌های سبک و سنگین به همراه تعداد زیادی واسطه‌گر و دلال، بعضا شاهد سرقت و ناپدید شدن دام‌ها هستیم درصورتی که اگر میدان دام فضای بزرگتری با آغل‌های بیشتر داشته باشد از سرقت یا ناپدید شدن دام جلوگیری می‌شود. 

سلیمان عطایی افزود: از لحاظ امکانات رفاهی و زیرساختی نیز میدان دام گنبدکاووس که از ساعت ۵:۳۰ صبح تا حوالی ظهر فعالیت دارد، بسیار ضعیف است و مکانی برای استراحت دامداران یا سالن غذاخوری مناسب ندارد و تحمل رنج این نواقص و کمبودها برای دامدارانی که از دیگر شهرها یا حتی استان‌های همجوار برای فروش یا خرید دام مراجعه می کنند، سخت‌تر است. 

با این حال قرار گرفتن میدان فروش دام گنبدکاووس در حاشیه جاده موسوم به نفت که قرار است در سال‌های آینده به جاده ترانزیتی به مرز اینچه برون تبدیل شود و سیمای نامناسب ۲ طرف این جاده و همچنین مشکلات و کمبودهای داخل میدان می‌طلبد تا پیگیری متولیان امر باتوجه به قول مساعد معاون وزیر جهادکشاورزی و سرپرست سازمان امور عشایر ایران در بازدید سرزده از میدان فعلی برای احداث مکان جدید، جهت واگذاری زمین بیشتر شود.

در همین پیوند، مدیرکل امور عشایر گلستان به ایرنا گفت که از حدود ۲ سال پیش پرونده‌ای برای تهیه زمین مناسب (حدود ۴۰ هکتار) برای احداث میدان جدید فروش دام در گنبدکاووس تشکیل شده و تمامی استعلام‌های مورد نیاز از ادارات و نهادهای متولی با نظر موافق جهت جابجایی میدان فعلی انجام شده است.

رضا علیپوری افزود: واگذاری زمین در مراحل نهایی قرار دارد و به محض تحویل زمین ازسوی مدیریت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بلافاصله عملیات ساخت میدان جدید فروش دام گنبدکاووس آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: میدان جدید فروش دام گنبدکاووس با امکانات متنوع رفاهی مانند ساختمان اداری، مهمانسرا، پارکینگ، انواع باسکول، کشتارگاه دام، مکان‌های نگهداری دام، رستوران‌های مجهز، کلینیک دامپزشکی، کیوسک‌های نگهبانی، بانک و هر آنچه نیاز دامدار و خریدار باشد در محوطه‌ای محصور و در کوتاهترین زمان احداث خواهد شد.

گنبدکاووس با افزون بر ۳۷۳ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار