فقر شدید تجهیزات روشنایی در جاده‌های گلستان سبب شد تا رانندگی شبانه در معابر اصلی این استان به کابوسی برای رانندگان و مردم تبدیل شود.

یغمای جان رهاورد جاده‌های کم سو/ روشنایی معابر لنگ اعتبارات است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، آمار بالای جان‌باختگان و مجروحان حوادث رانندگی یکی از چالش‌های اجتماعی کشور بوده و این موضوع در گلستان هم به دغدغه جدی شهروندان و مسئولان تبدیل شده است.

آموزش رانندگان و عابران به عنوان یکی از مولفه‌های اثربخش در کاهش سوانح ترافیکی محسوب می‌شود اما افزایش کیفیت و ایمنی راه‌ها هم نقش به‌سزایی در این خصوص دارد.

توسعه گاردریل‌ها و تابلوهای هشدار در کنار روشنایی معابر از جمله مهم‌ترین پارامترهای ارتقا دهنده ایمنی جاده‌ها هستند؛ با توجه به اینکه بر اساس اعلام پلیس بیشترین تصادفات در ساعات ابتدایی شب اتفاق می‌افتد و ضرورت دارد تا متولیان در خصوص روشن کردن محورهای مواصلاتی چاره اندیشی کنند.

گلستان بیش از ۵ هزار کیلومتر راه دارد که تنها ۲۰۰ کیلومتر آن دارای سیستم روشنایی است. پراکنش خاص مراکز جمعیتی در استان به نحوی است که ده‌ها روستا و شهر کوچک در مناطق پیرامونی بزرگراهی احداث شده و هرگونه تساهل و تسامح در ایجاد روشنایی در این مناطق خطرات بی شماری برای مردم به همراه دارد؛ شهرهایی همچون قرق، جلین، فاضل آباد، دلند و صادق آباد از جمله مناطقی است که باید روشنایی در آنها با جدیت در دستور کار قرار بگیرد.

جان شهروندان بر هر چیز مقدم باشد

صفرعلی بیاتی یکی از اهالی شهر قرق به خبرنگار مهر گفت: نبود روشنایی در جاده‌ها روایت امروز و دیروز نیست و سال‌ها است که اهالی منطقه خواستار تکمیل روشنایی در محدوده قرق هستند اما اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته یکی از اقوام ما در محدوده جنگل قرق با یک تراکتور برخورد کرد و جان خود را از دست داد در حالی که با نصب چند چراغ و ایجاد روشنایی احتمال وقوع این سانحه کاهش می‌یافت.

بیاتی افزود: در ماه‌های اخیر به بهانه صرفه جویی شاهد آن هستیم که مناطق که دارای روشنایی هستند هم خاموش شده‌اند.

وی گفت: متولیان برق به جای آنکه مسیرهای مواصلاتی را خاموش کنند برای رفع نواقص فنی و هدررفت برق چاره‌ای بیندیشند زیرا در برخی روزها تا حوالی ظهر این چراغ‌ها روشن است.

در محورهای اصلی که از مراکز اصلی و سکونتگاهی می‌گذرد باید روشنایی کافی وجود داشته باشدبیاتی با تأکید بر اینکه جان شهروندان باید بر هر چیز دیگری مقدم باشد، بیان کرد: اداره برق باید به سراغ ادارات و شرکت‌ها و بانک‌هایی برود که در طول شب بی دلیل با نورپردازی انرژی برق را اتلاف می‌کنند.

وی افزود: ما انتظار داریم که حداقل روشنایی در مناطق مسکونی که بزرگراه از وسط آن می‌گذرد پیش‌بینی شود؛ عبور کامیون، تریلی و اتوبوس در طول شب ریسک ایجاد حوادث رانندگی را افزایش می‌دهد و نیاز است که تاریکی این محورها برطرف شود.

تصادف در محورهای تاریک بیشتر است

رئیس پلیس راه گلستان هم در خصوص تأثیر تاریکی بر سوانح رانندگی به خبرنگار مهر گفت: براساس گزارش‌ها و تجربیات، میزان تصادف در محورهای دارای روشنایی نسبت به محورهای فاقد روشنایی، کمتر است.

سرهنگ علی عبدی افزود: در محورهای تاریک به سبب نبود تسلط راننده به مناطق پیرامونی و شعاع دید اندک، امکان تصادف و بروز حادثه افزایش می‌یابد در حالی که روشنایی، احاطه راننده به سایر خودروها و موانع احتمالی و عابران پیاده را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: از نظر پلیس باید همه جاده‌ها از روشنایی کافی برخوردار باشند اما اگر به سبب محدودیت‌های مالی این امر میسر نیست باید حداقل در محورهای اصلی که از مراکز جمعیتی و سکونتگاه‌ها عبور می‌کند، روشنایی کافی وجود داشته باشد.

به گفته عبدی جاده‌های کوهستانی یکی دیگر از معابر دارای اولویت روشنایی است زیرا وقوع بوران، کولاک و مه در این جاده‌ها زیاد بوده و روشنایی نقش زیادی در کاهش تصادفات دارد.

وی اضافه کرد: آمارهای موجود بیانگر آن است که بیشترین سوانح حدود ساعت ۱۶ الی سه بامداد اتفاق می‌افتد یعنی علاوه بر افزایش تردد، تاریکی هوا هم در افزایش سوانح نقش دارد.

تعدیل روشنایی جاده‌ها

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: وظیفه تامین و اجرای روشنایی برق در جاده‌های مواصلاتی به عهده سازمان راهداری بوده ولی در سال جاری و با توجه به اتفاقات اخیر، اداره برق در راستای همکاری با اداره کل راهداری، هفت ترانس برق به این اداره کل داده است.

علی اکبر نصیری با اشاره به تعدیل روشنایی (خاموشی یکی در میان و زیکزاکی) در پروژکتورهای روشنایی بین راهی، افزود: این موضوع یک سیاست کلی است و قرار بود ما در گلستان ۱۰ مگاوات صرفه جویی مصرف داشته باشیم اما تلاش شد تا رقم کمتری خاموشی در جاده‌ها اتفاق بیفتد.

خسارت ۸ میلیاردی سارقان

در خصوص آخرین وضعیت روشنایی جاده‌های گلستان و پروژه‌های در دست اقدام با معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفتگو کردیم، غلامرضا بیکی به خبرنگار مهر گفت: از مجموع پنج هزار کیلومتر جاده مواصلاتی در گلستان، ۲۰۰ کیلومتر از محورهای بزرگراهی و محور خوش ییلاق دارای روشنایی است.

وی افزود: براساس الزامات راهداری مناطق پرتصادف، نقاط سکونتگاهی واقع در پیرامون بزرگراه‌ها و نقاط مه گیر باید به روشنایی مجهز شوند و در حال حاضر راهداری ضمن تامین و نگهداری روشنایی موجود در معابر، نسبت به توسعه و روشنایی در محورهای پر ریسک بر اساس منابع مالی موجود هم اقدام کرده است.

بیکی ادامه داد: در حال حاضر نگهداری تجهیزات و ادوات روشنایی گلستان هفت میلیارد تومان در سال برای راهداری هزینه دارد و تلاش می‌کنیم با وجود همه اتفاقات در این روند وقفه‌ای ایجاد نشود.

وی بیان کرد: در سال جاری ۳۰ ترانس و ۵۰ کیلومتر از کابل کشی مناطق بزرگراهی و اصلی گلستان مورد سرقت قرار گرفت و در این حوزه هشت میلیارد تومان متحمل خسارت شدیم.

بیکی گفت: در حال حاضر روشنایی ۳۰ کیلومتر از محورهای استان به سبب مشکلات فنی و سرقت دچار خاموشی شده که در حال رفع این نواقص هستیم؛ ضمناً کاستی‌های مربوط به روشنایی در مسیر آزادشهر به گنبد هم در حال برطرف شدن است.

وی عنوان کرد: براساس برنامه‌ریزی، ایجاد روشنایی در محور گرگان به سرخنکلاته در دستور کار است و در ماه‌های گذشته هم روشنایی پل روگذر مزرعه در علی آبادکتول و قره قاچ در رامیان اجرایی و به پایان رسید.

بیکی تاکید کرد: برای تجهیز و ایجاد روشنایی در هر کیلومتر ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده و اگر بخواهیم همه پنج هزار کیلومتر جاده استان را روشن کنیم هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم داریم که به سبب محدودیت‌های مالی این امر امکان پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، هرچند محدودیت منابع مالی در سال‌های اخیر بسیاری از پروژه‌ها و طرح‌های روشنایی را نیمه تمام یا ابتر گذاشته اما مسئولان استان باید به نحو مقتضی اعتبارات مکفی برای این بخش منظور کنند تا شاهد مجروح و جان باختن مردم در سوانح رانندگی نباشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار