فیلم "بدون قرار قبلی" در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر گرگان اکران شد که به گفته شماری از مخاطبان اثری نمادگرا با تلفیق سنت و مدرنیته و آمیزه ای از کشش میان مرزهای هویتی، ملی، اعتقادی و ارزشی را با زبانِ ساده منتقل می کند.

فیلم "بدون قرار قبلی" اثر نمادگرا با تلفیقی از سنت و مدرنیته

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا،  "بدون قرار قبلی" پرفروش ترین فیلم‌اکران شده در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر در گرگان از جمله آثار هنری است که از هر زاویه‌ و منظری از جمله مضمون، محتوا، پیکربندی فیلمنامه، ساختار روایی و موسیقی فیلم می‌شود آن را بررسی کرد.
در یک نگاه کلی، "بدون قرار قبلی" پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی به لحاظ مضمون و محتوا، اثری نمادگرا، قابل تامل و دغدغه مند است که به خوبی سنت و مدرنیته را در قاب نقره ای به نمایش گذاشته است.
یکی از نقاط قوت این فیلم لوکیشن شروع با فضایی سنتی و کاروان شترها و لباس های محلی است که ذهن مخاطب نگارستان اقوام گلستانی را به اقلیم خشک نوار شمالی استان که مرکز پرورش شتر کشور بوده هدایت می کند.
شعیبی تلاش کرده در عین تعریف داستانی از مرارت یاسمین شخصیت  اصلی زن داستان با بازی پگاه آهنگرانی، فرمی خلاقانه و تازه به ساختار تصویری و روایی فیلم  بدهد.  
بدون قرار قبلی با نگاهی به داستانی از مصطفی مستور، فیلمی اجتماعی است، داستان بازگشت خانم دکتری مشهدی که از کودکی همراه مادرش به آلمان می رود و پس از سال ها غم غربت و دوری از پدر بدون به یاد آوردن تصویری از او برای مراسم خاکسپاریش به ایران بر می گردد.
شعیبی تلاش کرده داستان خود را تا جایی که می‌تواند بر  رنج بزرگ شدن در غربت بدون حضور پدر تاکید کند و در اینجا همان قدر که افسردگی یاسمین که روی پسرش الکس تاثیر گذاشته و بیمارش کرده را به خوبی منتقل می کند، عشق، ایثار، مهربانی، امید و معجزه  بازگشت به وطن و برطرف شدن افسردگی یاسمین و پسرش الکس را به خوبی به تصویر کشیده است.
فیلم سرشار از نماهای بلند و طولانی است که به جز در چند مورد خسته کننده نیستند و حتی تاثیرگذارند، فیلمبرداری، طراحی صحنه  و موسیقی سنتی فیلم در خدمت اثری است که نمی‌خواهد تلخ باشد و بازیگران حرفه ای از جمله پگاه آهنگرانی، مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا  به خوبی و یکدستی کنار  هم مجموعه ای زیبا از روابط انسانی را برای یک پایان خوش ارائه کردند.

یکی از بازیگران پیشکسوت سینما و تئاتر استان گلستان در حاشیه اکران این فیلم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فیلم بدون قرار قبلی یک کار ارزشمند در حوزه اجتماعی و فرهنگی بود که از ویژگی های مثبت فیلم ساختار مقتدر قصه، فیلمبرداری، تدوین و موسیقی  بوده که سعی در بومی گرایی داشتند.  

الله قلی نظری بیان کرد: کارگردان با بهره گیری از مردم منطقه و به ویژه  خراسان به نوعی خواسته کسانی که از فرهنگ دور شدن به خود معطوف کند تا سمت بازنگری فکری و فرهنگی بروند.

وی تصریح کرد: داستان فیلم دختری که از فضایی که مال او  بوده جداش کردن و حال بعد سال ها با  دلچسبی به حقیقت های فرهنگی خود که مال خون و تمام فضای فکری وجودش بوده هدایت شده را به خوبی روایت می کند.

وی افزود: بازی های قدرتمند، کارگردانی هوشمندانه، تنوع تصویر و  موسیقی فاخر  اثر دیدنی قابل تامل را برای مخاطبان ارمغان داشتند.

در همین ارتباط یکی از کارشناسان هنری و سینمایی استان گلستان در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد : فیلم گویی یک مینی سریال شش یا هفت قسمتی بوده که ما آخر هفته داریم خلاصه قسمت ها را می بینیم.
حمید رضا زرگرانی تصریح کرد: بازیگران خوب برای ایفای نقش انتخاب شدند ولی متاسفانه به خاطر ریتم کند فیلم حس خوب بازی ها به بیننده انتقال داده نشد.

به اعتقاد کارشناسان معرفی آخرین تولیدات سینمای ایران با توجه به جایگاه و نوع نگرش آن و برنامه ریزی برای اکران آنها در ایران اسلامی بزرگ ترین وظیفه جشنواره بین المللی فجر و چراغ روشن آن است.
بهروز شعیبی بازیگر، فیلمساز و کارگردان ایرانی، متولد ۱۳۵۸ در مشهد است که کارگردانی فیلم‌های دهلیز، سیانور، دارکوب و روز بلوا را در کارنامه هنری خود دارد.                                                                  به گزارش ایرنا، فیلم های دسته دختران ساخته منیر قیدی، ضد ساخته امیرعباس ربیعی، شهرک ساخته علی حضرتی، علف زار ساخته کاظم دشتی، شادروان ساخته حسین نمازی، برف آخر فیلمی از امیر حسین عسگری، شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا، موقعیت مهدوی فیلمی از هادی حجازی فر، بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی، بیرو فیلمی از مرتضی علی عباس میرزایی،   مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان، هناس فیلمی از حسین دارایی، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان اثری از حمید شاه حاتمی، خائن کشی فیلمی از مسعود کیمیایی و فیلم درب ساخته سیدهادی محقق از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه اکران می شود.
استان ۲ میلیون نفری  گلستان با ۱۴ شهرستان هشت سینما و ۱۴ سالن نمایش دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار