مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان:

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان با بیان اینکه مشورت کردن با دیگران، شریک شدن در عقل و تجربه افراد است، افزود: غفلت از مشورت موجب پناه بردن به استبداد می شود.

 مشورت کردن شریک شدن در عقل و تجربه افراد است

به گزارش گلستان24 ؛به نقل از خبرگزاری کوثر از گلستان، خانم حسینی واعظ در اجلاس مدیران مدارس علمیه خواهران که با هدف رأی گیری اعضا کمیسیون توسعه و برنامه ریزی مدیریت ها استانی برگزار شد، به آفات احتمالی در عرصه مدیریت ها اشاره کرد و بیان داشت: خطراتی که عرصه های مدیریت را تهدید می کند، فراوان و گاهی هم ضررهای جبران ناپذیر را وارد می کند.

وی غفلت در برنامه ریزی را یکی از آفت های پیش رویِمدیریت دانست و اضافه کرد: تراکم کار و روزمرگی امورات اداری نباید موجب غفلت از این امر مهم شود؛ در حقیقت، می توان با یک برنامه ریزی منسجم و دقیق، هدف های سازمان و نقشه انجام کار را مشخص کرده، موجب دستیابی به بهترین نتیجه مطلوب شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان ظرافت در برنامه ریزی را بهتر از امکانات دانست و افزود: در برنامه ریزی باید از نظرات همه صاحب نظران استفاده کرد زیرا افرادی که از دانش نظری و تجربه عملی کمتری برخوردارند، اما پیشنهادها و انتقادهای بسیار سازنده ای ارائه می دهند؛ یک مدیر موفق به همه طرح ها، با دقت گوش می دهد و بهترین آن ها را انتخاب می کند.

حسینی واعظ پیرامون نداشتن سعه صدربه عنوان دیگر آفت مدیریتی توضیح داد:مدیریت به ابزار مختلفی نیاز دارد که یکی از ابزارهای اصلی آن، مجهز شدن به سعه صدر است؛ یک مدیر باید بتواند در رویارویی با مشکلات و بالا بردن قدرت صبر  و تحمل، به ارزیابی و حل آنها بپردازد و در مواجهه با نظرات مخالف و گوناگون، سعه صدر داشته باشد و همچنین سلیقه شخصی، گرایش سیاسی و علاقه خود به افراد و طرز تفکرهای مختلف را در اهداف سازمان راه ندهد.

وی همچنین بر بکارگیری نیروهای کارآمد در مجموعه مورد نظر، و نیز مشورت گرفتن تاکید کرد و گفت: مشورت کردن با دیگران، شریک شدن در عقل و تجربه  افراد است و غفلت از مشورت موجب پناه بردن به استبداد می شود.

استاد حوزه ادامه داد: تکبر نیز در عرصه مدیریتی، خطری است که هر فردی را تهدید می کند اما مدیران بیشتر از همه در معرض این خطر هستند، مدیریت هنگامی ارزشمند است که فرد سجایای اخلاقی را رعایت نماید.

حسینی واعظ بر پرهیز از تندخویی و خشونت توصیه کرد و گفت: مدیر باید بکوشد تا علاوه بر اجرای دقیق دستوالعمل های اداری، از راه مهربانی به اداره امور بپردازد، رعایت اخلاق اسلامی هیچ گاه با اجرای مدیریت درست و کارآمد تنافی ندارد، در این زمینه، پیامبرگرامی اسلام(صلی الله علیه) الگوی مدیریت اسلامی است و ایشان پس از تشکیل حکومت اسلامی، با قاطعیت تمام به اجرای احکام اسلامی پرداخت و مهربانی را سرلوحه کارهای خویش قرار داد.

وی مشغول شدن به کارهای جزئی را از دیگر آفات مهممدیریت دانست و اذعان کرد: هر سازمانی برای رسیدن به اهداف خویش، برنامه های مهم و کلان را تصویب می کند و با استفاده از تمام ظرفیت سازمان، جهت دستیابی به اهداف خود تلاش می کند؛ از این رو، پرداختن به کارهای کوچک موجب غفلت مدیر از روند اجرای برنامه های اصلی می شود.

گفتنی است، در ادامه جلسه توضیحات پیرامون راه اندازی کمیسیون توسعه و برنامه ریزی ارائه و سپس اعضاء دائمی و علی البدل مشخص شدند

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار