مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف پاسخ داد؛

حجت الاسلام نوروزپور با بیان آثار خیانت به بیت المال در سخنان امیرالمؤمنین(ع) گفت: "خیانت به بیت المال مساوی با خیانت به امت اسلام است و رسوایی در دنیا و آخرت را درپی دارد."

آثار خیانت به بیت المال از منظر امیرالمؤمنین (ع) چیست؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، برنامه گفت و گوی اقتصادی با موضوع اقتصاد و بیت المال و با حضور حجت الاسلام محمد نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به آثار و نقش بیت المال در سیره حضرت علی (ع) بیان کرد: بیت المال در نظام اقتصادی اسلام بیشترین مباحث را به خود اختصاص داده و اهدافی دارد.

وی هدایت مردم به سمت اخلاق کریمه و ارزشهای معنوی، استقرار عدالت اجتماعی و اقتصادی، رشد استعداد و شکوفایی خلاقیت انسان‌ها، ریشه کن کردن فقر از جامعه و همچنین رسیدگی به مصالح و منافع محرومان و مستضعفان را از جمله اهداف بیت المال برشمرد و گفت: این اهداف در سیره امیرالمومنین (ع) نیز جاری است و حضرت همیشه و به ویژه در پنج سال خلافت خود این مسائل را با حساسیت خاصی دنبال می‌کردند بطوریکه یکی از شروط پذیرش خلافت خود را اصلاح وضعیت بیت المال مسلمین تعیین کردند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف ادامه داد: حضرت در ابتدای خلافت به شدت با سهم خواهی مسئولان و صحابه و یاران نزدیک خود از بیت المال مقابله می‌کردند، برخی از نزدیکان مانند طلحه و زبیر که عدالت محوری حضرت در تقسیم بیت المال را تحمل نکردند جنگ جمل را به راه انداختند.

حجت الاسلام نوروزپور با بیان کلامی از امیرالمومنین (ع) در این خصوص گفت: حضرت می‌فرمایند: " بیت المال را به گونه‌ای که وضع مالیات دهندگان را سامان دهد وارسی کن زیرا بهبودی وضع مالیات و مالیات دهندگان سبب بهبودی امور دیگر اقشار جامعه است و تا امور مالیات دهندگان اصلاح نشود کار دیگران نیز سامان نخواهد گرفت."

وی از این دستورالعمل حضرت، اصلاح امور جامعه و رفع نیازهای مردم را از برکات بیت المال نتیجه گیری کرد و گفت: یکی از راه‌های دوام حکومت‌ها بیت المال و در برخی حکومت‌ها نیز فقط مالیات است که البته باید عادلانه انجام شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه خداوند روزی فقرا در مال اغنیا قرار داده است، افزود: در اکثر آیات قرآن که بحث نماز مطرح شده بلافاصله بحث زکات نیز مطرح شده است زیرا در جایی که خداوند به فکر اقامه نماز و عبادت است به فکر فقرا هم هست. در دولت کریمه امام زمان (عج) فقیری پیدا نمی‌شود که صدقه دهیم چراکه همه مردم وظایف شرعی و قانونی خود را انجام می‌دهند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف با بیان آثار خیانت به بیت المال در سخنان امیرالمؤمنین (ع) بیان کرد: حضرت در نامه ۲۶ نهج البلاغه می‌فرمایند: "خیانت به بیت المال مساوی با خیانت به امت اسلام است و رسوایی در دنیا و آخرت را درپی دارد." ایشان در ادامه می‌فرمایند: " اگر اموال بیت المال از خودم بود به طور مساوی میان مردم تقسیم می‌کردم چه رسد به اینکه اموالِ خداست."

حجت الاسلام نوروزپور با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین درباره آثار خیانت به بیت المال گفت: حضرت در حدیثی فرمودند: "خیانت به بیت المال موجب بی اعتمادی مردم نسبت به حاکمان می‌شود."

 

ارسال نظر

آخرین اخبار