مسوول پروژه نظام نوین ترویج کشاورزی گلستان گفت: 9 استان و از جمله گلستان به عنوان پایلوت برای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی انتخاب شده اند.

9 استان پایلوت اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در کشور

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، حبیب الله کشیری در همایش تبیین نقش نظام نوین ترویج کشاورزی در اقتصاد مقاومتی و سالروز تاسیس جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی(ره) اضافه کرد: اهداف اصلی این طرح ساماندهی و تجهیز مراکز خدمات، ایجاد و استفاده از شبکه مدیریت دانش و پهنه بندی عرصه های کشاورزی برای ارایه خدمات به بهره برداران بخش است.
وی اضافه کرد: مهمترین وظیفه ترویج کشاورزی، انتقال و کاربردی کردن دانش و تغییر رفتار بهره برداران است.
به گفته وی نظام نوین ترویج در حوزه های زراعی، باغی، دامی، طیور، شیلات، منابع طبیعی و آب و خاک تاثیر گذار می باشد.
کشیری افزود که نظام نوین ترویج کشاورزی بر سه اصل تجهیز و ساماندهی مراکز دهستان، پهنه بندی عرصه های تولیدی و مدیریت دانش و اطلاعات استوار است.
دانش افزایی و آگاهی از علوم نوین، کسب تجربه های جدید و بازنشر آموزه های علمی سه شاخص اصلی در تحقق نقش نظام نوین ترویج در کشاورزی و اقتصاد مقاومتی است.
این همایش در گرامی داشت سالروز تاسیس جهاد سازندگی به فرمان امام(ره) و روز جهادکشاورزی و بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با حضور جمعی از مدیران کل، کارشناسان، مدیران و روحانیون در گرگان برگزار شد.
مختار مهاجر رییس جهادکشاورزی گلستان نیز در سخنانی یکی از اهداف تشکیل این سازمان را توجه ویژه به قشر روستایی کشور بیان کرد.
وی همچنین نامگذاری سال جاری را از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل همانند فرمان تاریخی تشکیل جهاد توسط امام (ره) بیان کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم که کشاورزان را در عرصه تولید حفظ نماییم.
سرهنگ حسین کریمی اول جانشین سپاه نینوای گلستان نیز گفت: برای رهایی از نفتی بودن اقتصاد کشور باید به کشاورزی اهمیت ویژه ای بدهیم و مبنای اقتصاد کشور بر این بخش باشد.
وی اضافه کرد: بسیج مهندسین کشاورزی استان آماده بهره مندی از همه ظرفیت های موجود در استان می باشد و هیچ حصار و محدودیتی جهت استفاده از دیدگاه مردم ندارد.
رضا خزائیان مسوول سازمان بسیج مهندسی کشاورزی سپاه گلستان نیز با ارایه گزارشی از اقدامات حوزه مدیریتی خود گفت: در راستای طرح های پیش بینی شده در حوزه بزرگداشت اجلاسیه شهدای گلستان ،طرح همگام با کشاورز با تمرکز ویژه بر خانواده شهدایی که در زمینه کشاورزی فعالیت دارند ،به اجرا درخواهد آمد.
به گفته وی در این طرح که پیش بینی اجرای فراگیر آن برای همه اقشار نیز تدوین شده است ،کارشناسان و مهندسین در مراحل کاشت، داشت و برداشت همراه خانواده های معظم شهدا خواهند بود و بالا بردن تولید ،بهزراعی و اصلاح الگوی کاشت از جمله اهداف طرح است.
خزائیان تاکید کرد که تمام کارشناسان به کارگیری شده در این طرح در دوره های آموزشی ویژه ای شرکت نموده و با آمادگی کامل در این طرح همکاری می کنند.
مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در جهاد کشاورزی گلستان نیز راهکار های رسیدن به نظام نوین ترویج کشاورزی را در سه شاخصه اصلی تقسیم بندی کرد و گفت: نخستین راه حل و شاخص رسیدن به نظام نوین ترویج کشاورزی در اقتصاد مقاومتی کسب علم و دانش است.
حجت‌الاسلام قنبر معصومی‌فر در مورد دومین شاخصه نیز افزود: کسب تجربه و استفاده از اقدامات گذشتگان موجب تحرک شده و پیشروی بسوی موفقیت را به همراه خواهد داشت.
وی سومین عنصر و شاخصه موثر را انتقال تجربیات دانست و افزود: اگر می‎خواهیم نظام ترویجی جهاد کشاورزی را نوین کنیم باید بتوانیم تجربیات و دانش‎های خود را به تولید کنندگان و کشاورزان انتقال دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار