مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان:

بیکی گفت: امروز مسئله بیماری کرونا یکی از بهترین سنجه های مورد بهره برداری است که بتوانیم سطح فرهنگ عمومی جامعه را خوب ارزیابی و برای رسیدن به فرهنگ مطلوب و مورد نظر برنامه‌ریزی کنیم.

کرونا می‌تواند یک سنجه بسیار مهم در شناخت فرهنگ عمومی جامعه باشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ «مهدی بیکی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: برنامه ریزی در جهت تقویت فرهنگ عمومی می‌تواند جامعه ما را از بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی مصون نگه دارد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان افزود: با توجه به اینکه فرهنگ مقوله ای بسیار مهم و تاثیرگذار در حوزه‌های دیگر همچون اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است، بنابراین نگاه ویژه به آن می‌تواند گام نخست باشد که بتوانیم با یک برنامه ریزی صحیح و اصولی به رشد آن در سطح جامعه کمک کنیم.

 

وی تصریح کرد: برای ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه باید یک برنامه‌ریزی مدون انجام داد و بر اساس آن تمام ظرفیت‌ها را به کار گرفت.

 

بیکی ادامه داد: به نظر بنده برای رسیدن به یک فرهنگ عمومی مطلوب و نزدیک کردن فاصله فرهنگی خودمان به فرهنگ های اصیل ملی و مذهبی مکتوب مان باید با برنامه‌ریزی جلو رفت.

 

وی اظهارداشت: بر همین اساس خودباوری و باور به هویت اصیل ایرانی اسلامی اولین گامی است که برنامه‌ریزان آن را باید در سطح جامعه پمپاژ کنند و جامعه را به این سطح از آگاهی برسانند که هم دارای فرهنگ اصیل و فاخر هستند و هم برای رسیدن به یک جامعه آرمانی مطلوب باید به فرهنگ های اصیل خودشان باور داشته باشند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان گفت: افزایش آگاهی عمومی جامعه از دیگر گام هاست که برای رسیدن به فرهنگ عمومی مطلوب باید به طور گسترده و فراگیر و همین طور مستمر سطح آگاهی جامعه را بالا برد.

 

وی تاکید کرد: جامعه باید نسبت به فرهنگ های اصیل خود آگاه باشد و این آگاهی سازی باید از طریق رسانه‌ها و تریبون ها و اشخاص علمی و با نفوذ در سطح جامعه گسترش پیدا کند.

 

بیکی مقابله با آسیب های فرهنگی با استفاده از روش‌های علمی و استاندارد را از دیگر گام ها برای برنامه ریزی در حوزه فرهنگ برشمرد و گفت: به طور یقین آسیب‌های زیادی سد راه فرهنگ های اصیل جامعه هست که مانع رسیدن فرهنگ های اصیل ایرانی اسلامی به سطح مطلوب است.

 

وی افزود: این فرهنگ نامطلوب و ناهنجاری ها نظیر؛ دروغ، فحاشی، عدم رعایت حقوق یکدیگر، ارتشاء و غیره است که برای از بین بردن این فرهنگ ها و جایگزین کردن فرهنگ های اصیل ایرانی اسلامی باید از ظرفیت نهادها و شخصیت های علمی استفاده کرد و با استفاده از روش های علمی فرهنگ های اصیل را جایگزین کرد.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان ادامه داد: سنجش مستمر وضعیت گذشته، حال و آینده از دیگر گام هاست که باید به طور مداوم و مستمر وضعیت و سطح فرهنگی جامعه را مورد ارزیابی و سنجش قرار داد.

 

وی با بیان اینکه باید نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرد تا راه رسیدن به وضعیت مطلوب هموار شود، گفت: برای نمونه امروز مسئله بیماری کرونا یکی از بهترین سنجه های مورد بهره برداری است که بتوانیم سطح فرهنگ عمومی جامعه را خوب ارزیابی کنیم و برای رسیدن به فرهنگ مطلوب و مورد نظر برنامه‌ریزی کنیم.

 

بیکی ادامه داد: به طور مثال باید بررسی کرد چرا برخی از مردم ماسک نمی زنند، رعایت حقوق دیگران برایشان مهم نیست و یا در مقابل عده‌ای از مردم از جان خودشان مایه می‌گذارند و به هم نوعانشان کمک می کنند و کمک های مومنان را تبدیل به یک فرهنگ فراگیر کرده‌اند.

 

وی افزود: شناخت اوضاع کرونایی از زاویه فرهنگ عمومی و مطالعه و ارزیابی آن می‌تواند نسبت به شناخت راه های درست از غلط به ما کمک کند.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان، ترویج عملگرایی را از دیگر گام ها برای برنامه ریزی در حوزه فرهنگ بیان کرد و گفت: برای فراگیر کردن فرهنگ مطلوب در سطح جامعه باید عملگرایانه وارد شد.

 

وی افزود: اگر عده‌ای از جامعه ببینند که برنامه‌ریزان و متولیان فرهنگی و حاکمان جامعه خودشان پایبند به قوانین و مقررات و فرهنگ های مطلوب نیستند یقیناً تاثیرات خوبی بر دیگر اقشار جامعه نخواهد گذاشت.

 

بیکی گفت: عمل گرایی می تواند با صرف هزینه‌های اندک، سینه به سینه و نسل به نسل و فرهنگ های مطلوب را منتقل کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار