بیکی گفت: تقویت کتابخانه های روستایی کانون های فرهنگی هنری مساجد موجب افزایش سرانه مطالعه در کشور می شود.

تقویت کتابخانه های روستایی کانون های مساجد موجب افزایش سرانه مطالعه در کشور می شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، مطالعه کتاب اعتبار علمی یک جامعه است، هرگاه سرانه مطالعه در یک کشوری زیاد باشد به همان میزان آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های آن جامعه کمتر است.

 

انس با کتاب می تواند درهای شکوفایی علمی، معنوی و اقتصادی را بر روی یک جامعه باز کند و آن جامعه را با شتاب بیشتر به پیشرفت های آرمانی برساند.

 

برنامه ریزی و سرمایه گذاری بر روی کتاب، کتابخانه و افزایش سرانه مطالعه یکی از ضروریات یک جامعه پیشرفته و پویا است. از همین روی یکی از ارکان زیربنایی این ساختار، کتابخانه های مساجد هستند که توجه به آنها می تواند بسیاری از بارهای مالی بر دوش دولت را کاهش دهد و ما را به اهداف برنامه های کتاب و کتابخوانی زودتر برساند.

 

به همین منظور «مهدی بیکی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان در مصاحبه ای به سوالات پاسخ داد.

 

*برای ترویج فرهنگ کتابخوانی چه کارهایی باید انجام داد و چه عواملی بیشتر موثر است؟

در ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح عموم جامعه باید به گونه‌ای اقدام کنیم که فعالیت‌های ما تبدیل به یک جریان سازی و یک فرهنگ ممدوح در سطح جامعه شود، یعنی هر خانواده ای به عنوان یک مدل موفق و استاندار این خواسته و فرهنگ را در سطح بالای تربیتی اعضای خانواده و فرزندانش بگنجاند. برای نمونه؛ هر خانواده همانطور که اقلام و مایحتاج ضروری را به طور سالانه و ماهانه در سبد کالاهای ضروری خودش قرار می‌دهد کتاب را هم نیز در سبد مایحتاج ضروری خودش قرار دهد.

 

البته این جریان‌سازی نیازمند یکسری فعالیت‌های همسو و موازی تمام دستگاه‌های فرهنگی از صدا و سیما گرفته تا نهادهای کوچک فرهنگی در محلات و مساجد است که باید نقش خودشان را به عنوان تکمیل کننده این پازل خوب ایفا کنند. هر نهادی به فراخور توان و امکاناتش باید به این جریان سازی کمک کند.

 

*با توجه به اینکه هزینه های کتاب بالاست و برای خانواده های ایرانی مشکل است کتاب را در سبد خرید ماهانه خودشان قرار دارند چه تدابیری باید اندیشید؟

البته این حرف درستی است که واقعاً خرید کتاب در توان خانواده‌ها نیست اما هر خانواده ایرانی باید به این بیاندیشد که خواندن کتاب باعث ارتقای سطح دانش فرد و جامعه می‌شود و باعث می‌شود آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کند، باعث می شود که یک امنیت روحی و روانی به خانواده‌ها و جامعه تزریق شود.

 

حالا با این همه مخاطراتی که در کمین جامعه است و خواندن کتاب و ساختن اندیشه می‌تواند به ما کمک کند آیا انسان ها برای این مسئله مهم هزینه نمی‌کنند؟ یقیناً هم هزینه می‌کنند و هم اینکه در خیلی از مواقع ما نیاز به هزینه نیستیم، گرفتن کتاب از کتابخانه های عمومی شهرها و محلات و مساجد این مشکل را حل کرده است.

 

خانواده ها می‌توانند با مراجعه به کتابخانه ها به صورت امانی کتاب دریافت کنند و به فرهنگ کتابخوانی کمک کنند.

 

*ما اگر بخواهیم سرانه کتابخوانی را در سطح جامعه بالا ببریم چه باید بکنیم؟

فعالیت های فراوانی هست که به افزایش سرانه کتابخوانی کمک می‌کند، همانطور که گفتم ما نیازمند یک برنامه مدون و جامع هستیم که یک جریان سازی فرهنگ مطالعه در کشور راه بیفتد و همه دستگاه‌ها نیز باید به این مهم کمک کنند. اما یکی از فضاهایی که ما کمتر به آن توجه کردیم و می‌تواند به افزایش سرانه کتابخوانی در کشور کمک کند توجه به روستاهاست، روستاهای ما از دستیابی به مراکز کتاب و کتابخوانی دور هستند و این مسئله باعث می‌شود که بسیاری از مخاطبین جامعه از نعمت کتابخوانی دور باشند، باید به مراکز کتابخوانی در روستاهایی که با شهرها فاصله دارند بیشتر توجه کنیم خصوصاً کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی به افزایش سرانه کتابخوانی کمک فراوانی می‌کند.

 

*وضعیت کتابخانه های روستایی کانون های مساجد استان چگونه است؟

ما الان در استان گلستان ۱۴۲ باب کتابخانه مخزن دار در کنار مساجد داریم که از این تعداد ۷۳ باب کتابخانه مخزن دار روستایی است که از این تعداد نسبت به آمار مساجد و روستاهای ما بسیار کم است.

 

نکته ای که باید توجه داشته باشیم این است که هزینه تاسیس کتابخانه های روستایی در جوار مساجد بسیار اندک است اما ثمرات و نتیجه آن بسیار بالاست، ما می‌توانیم با چهار قفسه کتاب‌های تازه منتشر شده و عمومی و دو میز و 8 صندلی نسبت به جریان سازی فرهنگ مطالعه در کشور کمک کنیم و امکانات را در دسترس روستائیان قرار دهیم.

 

*نقش امامان جماعت و روحانیون را در ترویج فرهنگ کتابخوانی چگونه ارزیابی می کنید؟

روحانیون یک نقش بسیار مهم و بی نظیری در تقویت فرهنگ کتابخوانی دارند، روحانی به عنوان یک عنصر پیشتاز فرهنگی در بین مردم شناخته شده است که هم می‌تواند به عنوان یک مدل عملی ایفای نقش کند یعنی در عمل فرهنگ مطالعه را به مردم نشان دهد و هم می‌تواند به عنوان یک مدل علمی ایفای نقش کند و نسبت به فرهنگ کتابخوانی از طریق تبلیغ و خطابه و منبر کمک کند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار