رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری گلستان:

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری گلستان گفت: برای گلستان برای برنامه هفتم توسعه برای اجرای برنامه های توسعه مراتع و بیابان زایی نیازمند 124 میلیارد تومان بودجه است.

 نیازمند 124 میلیارد تومان برای اجرای طرح های برنامه هفتم توسعه هستیم

به گزارش گلستان 24، تاج قلی فرهنگ دوست در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی در محل شهر جدید اینچه برون و در زمان بازدید خبرنگاران از اجرای طرح های کاشت گیاهان مقاوم در خشکی و شوری، برگزار شد، اظهار کرد: استان گلستان برخلاف آنچه که همگان تصور میکنند استانی کاملا سرسبز نیست و بخشی از اراضی این استان خشک و  لم یزرع است.

وی افزود: با توجه به اینکه وجود عاملی چون گرد و غبار چند سالی است که کشور و گلستان را درگیر  کرده است ، بخش هایی از استان از جمله اینچه برون، گمیشان و بخش هایی از منطقه گنبد کاووس به دلیل بارش های بسیار کم، پوشش گیاهی بسیار اندک، شوری خاک وهمجواری با بیابان قره قوم ترکمنستان به عنوان کانون های مهم گرد و غبار محسوب می شوند .

فرهنگ دوست گفت: چرای بی رویه دام در بسیاری مناطق و تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی که حاصل مناسبی نمی دهد و بلا استفاده رها شده  و یا می شود دلایل دیگری  است که موجب شده تا با از بین رفتن پوشش های گیاهی این زمین ها نیز به بخش دیگری از کانون های ایجاد گرد و غبار تبدیل شوند.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهار کرد: مبلغ115میلیارد تومان درسفر ریاست جمهوری برای مقابله با بیابان زایی به گلستان اختصاص داده شده است که تا کنون مبلغ 5 میلیارد و 200 میلیون تومان از این بودجه برای اجرای طرح بیابان زایی در استان هزینه شده است.

وی افزود: در استان گلستان چهار ایستگاه تولید و کشت گیاهان مقاوم با شوری و خشکی وجود دارد  که موفق به تکثیر و تولید 11 گونه گیاه بیابان زایی که در برابر شوری و خشکی مقاوم هستند، شده اند و بسیاری از این گیاهان هم اکنون در  مناطق آق لا، داشلی برون و گنبد کاشته شده و رشد کرده اند.

فرهنگ دوست گفت: در همین راستا طرح هلالی آبگیر در 8هزار و 500 هکتار و بوته کاری در سطح 6500 هزار هکتار به همراه بذر پاشی به اجرا در آمده است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که علاقمند به فعالیت در این زمینه هستند می توانند نگاه اقتصادی به آن داشته باشند ، اظهار کرد: بی شک مشارکت مردم در کنار حمایت های اداره کل منابع طبیعی در اجرای وسیع این طرح بی تاثیر نیست و کشت آن می تواند به یکی از منابع درآمد زایی برای فعالان در این عرصه تبدیل شود چرا که این بوته ها و گیاهان مقاوم با شوری و خشکی به عنوان علوفه برای دام ها قابل فروش هستند.

به گفته فرهنگ دوست ، پیش بینی ها نشان می دهد برای سالجاری ادامه اجرای طرح بیابان زایی در گلستان در مبلغ 16 میلیارد تومان بودجه نیاز است که امید داریم هر چه سریع تر و در راستای مصوبه انجام شده، تحقق پذیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار