گلستان 24 بررسی کرد؛

استفاده از الیاف بازیافتی به لحاظ اقتصاد ی و زیست محیطی به عنوان یک منبع سلولزی مهم برای تولید کاغذ ومقوا محسوب می شود.

جای خالی حمایت جدی از صنایع بازیافتی/ صنایع برند چشم انتظار تسهیلات

گلستان 24-مهین نورافروز: بر اساس مطالعات انجام شده ، برای تولید هر تن کاغذ باید ۱۷ اصله درخت را قطع کنیم که هر درخت به طور متوسط قادر است سالانه ۶ کیلوگرم دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل کند، ولی با استفاده از بازیافت کاغذ، نیاز به قطع درخت در حدود یک چهارم کاهش می یابد.

علاوه بر این، در فرایند تولید کاغذ از الیاف گیاهی درختان، 400 هزار لیتر آب و 4 هزار کیلووات برق، مصرف می شود. بنابراین تولید یک تن کاغذ بکر، هزینه های زیست محیطی و اقتصادی زیادی دارد و مصرف درست و بهینه آن در گام نخست و استفاده مجدد از آن در گام بعد، ضرورت تام می یابد.

کاغذ به عنوان یکی از محصولات طبیعت سرسبز و جنگلهای طبیعی و انسان کاشت، امروزه سهم زیادی از کیسه های زباله خانگی و مراکز اداری و تجاری را به خود اختصاص می دهد و یکی از اقلام با ارزش مواد زائد جامد است که «سلطان زائدات» لقب گرفته است.

بازیافت این ماده ارزشمند و استفاده مجدد از آن در برخی مصارف خاص نه تنها از قطع درختان، هزینه های تبدیل الیاف گیاهی به کاغذ و سایر هزینه های تولید آن می کاهد، بلکه از نظر اقتصادی نیز به دلیل سودآوری و تولید اشتغال از اهمیت خاصی برخوردار است.

از نظر زیست محیطی بازیافت کاغذ موجب کاهش وابستگی به کاغذهای بکر و در نهایت کاهش قطع درختان و بالا رفتن فرصت تجدید حیات عرصه های جنگلی عریان شده می شود و یکی از نتایج مصرف دوباره کاغذهای باطله کاستن از فشار وارده بر طبیعت است.

خصوصیت طبیعی بودن کاغذ و قابلیت برگشت آن به طبیعت، سبب پر رونق‌ شدن چرخه‌های استفاده از آن شده و در ساده‌ترین شکل از کاغذهای باطله می‌توان مقوای جعبه شیرینی، مقوای جعبه‌های کفش و  بسیاری از محصولات کاغذی تهیه کرد با این اوصاف کاغذ می تواند هم وقت سفید است مشتری داشته باشد و هم وقتی سیاه.

امروزه دیگر استفاده از درختان در صنایعی چون کاغذسازی مقرون به صرفه نیست، بلکه این ضایعات سلولزی هستند که در این صنعت به کار گرفته می شوند.

استان گلستان به رغم دارابودن ذخایر جنگلی اما یکی از استان های پیشرو در اجرای طرح تولید کاغذ وای تاپ از کاغذهای ضایعاتی است که سال ها است یکی از کارخانجات پیشرو کشور در تولید کاغذهای "وایت تاپ" از ضایعاتی کاغذی در آن مشغول به کار است.

اگر چه نام چنین کارخانجات تولیدی گسترده ای که خارج از شهرکهای صنعتی مشغول به فعالیت هستند کمتر دیده و یا شنیده می شود که البته می توان بخشی از این مساله را به دستگاه های اجرائی اقتصادی استان در شناساندن آنها به رسانه ها عنوان کرد، اما وجود چنین صنایع پر قدرتی که بخش زیادی از نیازهای داخلی و البته خارجی را تامین میکنند و علاوه بر سود آوری ارز آوری  هم برای استان به همراه  دارند ، بارقه ای از امید را در دل ایجاد می کند که گلستان هم توان رقابت با صنایع برتر کشور را دارد.

شرکت تولیدی گلستان کاغذ پرشیا به عنوان یکی از کارخانجات پیشرو در تولید کاغذ "وایت تاپ" می باشد که بخش بزرگی از بازارهای کشور را با استفاده از ضایعات کاغذ و تبدیل آن به کاغذ "وای تاپ" تامین میکند.

مدیر عامل شرکت گلستان کاغذ پرشیا با بیان اینکه گردش مالی این صنعت بیش از 100 میلیارد تومان در ماه است، اظهار کرد: این شرکت دومین شرکت تولیدی برند وای تاپ در کشور محسوب می شود که تامین کننده نیاز بازارهای داخلی و اغلب خارجی است.

دومین برند کشور هستیم

الیاس افرا افزود: تولید این کارخانه 60 تن در روز می باشد که مواد اولیه آن ضایعات کاغذی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شرکت های زیادی این نوع کاغذ را در کشور تولید نمیکنند از این رو به دلیل تولید و البته کیفیت آن در استان به طور مدام 7 ماه پیش فروش کاغذ را برای شرکتهای متقاضی داریم.

افرا با بیان اینکه کشورهای خارجی نیز مشتریان کاغذ تولیدی این کارخانه نیز هستند، بیان کرد:  نزدیک به 40 درصد تولیدات به عراق، افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان صادر می شود که ارز آوری خوبی برای استان دارد.

وی گفت: اشتغالزایی این شرکت از تعداد 60 نفر در سال 94 امروز به 160 نفر رسیده که همگی آنها از پایه حقوق 12 میلیون به بالا  و بیمه شده ثابت برخوردارند .

افرا افزود: بیشتر کارمندان این شرکت از نیروهای بومی منطقه انتخاب شده اند که بسیاری از آنها نیز از تحصیلکردگان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی هستند .

وی در ادامه با اشاره به اینکه این شرکت از تراز مالی بالا  برخوردار و بدون بدهی در مراکز بیمه ای، مالیات و بانک های استان است، اظهار کرد: متاسفانه به رغم وجود چنین سابقه ای، ارز آوری و سودآوری برای استان و اشتغالزایی ثابت اما همچنان برای دریافت تسهیلات در جهت اجرای طرح توسعه ای بخصوص در بخش تصفیه خانه فاضلابی شرکت پشت درهای بسته مانده ایم.

افرا بیان کرد: واحد مرکب زایی این کارخانه برای تولید بیشتر نیازمند آب بیشتری است که می توان به جای استفاده از آبهای زیر زمینی از آبهای تصفیه ای استفاده کرد اما به رغم دریافت همه مجوزها و مصوبات برای توسعه طرح تصفیه خانه همچنان معطل دریافت تسهیلات هستیم.

وی افزود: اجرای این طرح نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار است که 10 میلیارد آن توسط شرکت و 10 میلیارد دیگر قرار است از محل پرداخت تسهیلات تامین شود که تا کنون اجرائی نشده است.

به گفته افرا  با اجرای طرح توسعه فاضلاب این کارخانه تعداد 30 نیروی جدید با حقوق و بیمه ثابت مشغول به کار خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلات کارخانه کاغذ پرشیا فقدان خرید ضایعات کاغذی در استان است، اظهار کرد: با وجود اینکه مرکز جمع آوری ضایعات شهرداری در اق قلا روزانه ضایعات کاغذی زیادی دارد اما این ضایعات در داخل استان به ما فروخته نمی شود ومستقیم به تهران ارسال می شود و این کارخانه مجبور به خرید همان ضایعات از تهران  است که این مساله موجب خروج مبلغ هنگفتی از استان شده و شرکت نیز بابت حمل تریلی ها نیز هزینه ای نزدیک به 20 میلیون تومان را می پردازد.

افزا گفت: اگر چه پیگیری های زیادی را از سازمان پسماند و شهرداری برای خرید این ضایعات از استان داشتیم اما متاسفانه تا کنون هیچ جوابی دریافت نکرده ایم و این در حالی است که با این روش مبلغ زیادی پول از استان برای خرید کاغذ ضایعاتی به هدر می رود.

وی ادامه داد: مساله دیگر وجود خط راه آهن نزدیک کارخانه است که به دلیل اجرا نشدن زیر ساخت مناسب در بسیاری مواقع ترد  تریلی های حامل بار را دچار مشکل میکند و گاها موجب چپ شدن محموله شده که خسارت زیادی را وارد کرده و در این بخش هم با همه پیگری های مداوم هنزو اقدامی برا ی رفع این مشکل انجام نگرفته است.

افرا بیان کرد: قطعی مکرر برق به دلیل ضعف برق در این منطقه یکی  از مهم ترین مشکلاتی است که این کارخانه بزرگ صنعتی با آن روبرو است . با توجه به اینکه این منطقه جرو مناطق فوق محروم است در رابطه با ولتاژ  بالای برق نیز دچار مشکلات زیادی است .

وی افزود: بارها مسئولان وعده پیگیری و و افزایش ولتاژ برق را برای حمایت از صنایع این منطقه داده اند اما تا کنون در این مورد هم اقدام خاصی صورت نگرفته است.

مدیر عامل کلستان پرشیا کاغذ افزود: مسئولان استانی باید از کارخانجاتی که علاوه بر ایجاد اشتغال ، مشکلاتی از قبیل بدهی بانکی و تراز مالی در استان  ندارند حمایت بیشتری در بخش پرداخت تسهیلات داشته باشند چرا که کمتر کارخانه بزرگی است که بتواند با وجود تحریم ها و شرایط اقتصادی سخت اینچنین پایدار مشغول به کار باشد.

وی با اشاره به اینکه هر ماه بخشی از سود تولید به کارکنان تعلق میگیرد، گفت: ماهیانه میلغ 450 میلیون تومان برای اعطای پاداش به کارکنان در نظر گرفته می شود که نفش مهمی در افزایش روحیه انان در محیط کار دارد.

افرا با بیان اینکه دیگر زمان اجرای طرح کاشت درخت و برداشت آن برای صنایع به پایان رسیده است هم گفت: با توجه به مشکلات اقلیمی و گرمایش زمین به عقیده من این یک طرح سوخته است و باید همانند دیگر کشور ها به دنبال استفاده از محصولات بازیافتی باشیم که میتوان با تولید مجدد آنها به حفظ محیط زیست کمک کرد.

وی افزود: اگر چه صنایع مکلف هستند 10درصد از مساحت واحد تولیدی را به فضای سبز تخصیص دهند اما  این واحد تولیدی در این منطقه خشک 48 درصد فضای سبز با کاشت درختان پسته قازانقایه ایجاد کرده است که البته در نظر داریم آن را افزایش دهیم.

جای خالی حمایت صندوق محیط زیست

در سال 1393 و در زمان مسئولیت ابتکار در سازمان محیط زیست شیوه نامه حمایت از صنایع بازیافت پاک را در کشور تهیه شد  و بر اساس ماده 17 این شیوه نامه حمایت از صنایع بازیافت پاک هم در آن قرار گرفت، اما گویا این صنایع همچنان با فراز و نشیب های اداری و حمایت های اندک در حوزه تولید مواجه اند که ضروری است مسئولان بالا دستی استان که اعتقاد راسخی  در جهت حمایت از تولید ، افزایش جی .دی. پی استان و اشتغالزایی دارند گوش شنواتری برای شنیدن و پیگیری مشکلات این صنایع در گلستان داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار