تلاش برای پیروزی انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ سبب شده که دولتمردان یازدهم از پرداخت یارانه نقدی به مردم که قبلا آن را " اقتصاد برانداز" می دانستند، حمایت کند.

انتخابات۹۶دولت روحانی را حامی یارانه نقدی کرد+جدول

به گزارش گلستان24، سال 95 با یک مصوبه مهم یارانه‌ای آغاز شد. نمایندگان مجلس که به دلیل تاخیر دولت روحانی در ارائه لایحه بودجه امسال مجبور شدند، بررسی لایحه بودجه 95 را به نخستین ماه امسال موکول کنند، در بررسی جزئیات این لایحه مصوب کردند که دولت یازدهم  در سال 95 مکلف است که یارانه سه دهک بالایی جامعه یعنی چیزی در حدود 24 میلیون نفر را حذف کند.

انتخابات۹۶


با توجه به این که دولتمردان یازدهم در 1000 روز گذشته مدام اعطای یارانه نقدی در دولت قبل را مورد نقد قرار داده بودند، به نظر می رسید این تصمیم مورد استقبال یاران روحانی قرار گیرد، اما در کمال تعجب و ناباوری، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در عباراتی عجیب و تامل برانگیز حذف یارانه ثروتمندان را ظلم و بی عدالتی قلمداد کرد!

 معاون روحانی با تاکید بر این که دولت به هیچ وجه یارانه این تعداد از افراد را در سال 95 حذف نمی کند، با بیان مثالی عجیب در این زمینه گفت که "ممکن است شخصی درآمد سالانه 35 میلیون تومانی داشته باشد؛ اما بیش از این هزینه داشته باشد بطور مثال بیمار یا فرزند دانشگاهی داشته باشد یا همچنین مستاجر باشد یا اقساط وام مسکن پرداخت کند؛ بنابراین دولت این موضوعات را لحاظ خواهد کرد و اطمینان خواهیم داد که به مردم ظلم نشود!"
 

این جملات در شرایطی بر زبان محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت تدبیر و امید جاری شد که دولتمردان یازدهم در دو سال و نیم گذشته از یارانه نقدی با عباراتی به نام "مصیبت عظما"، " طرح اقتصاد برانداز"، "عذاب الیم"، " صدقه به مردم" و " ابزاری برای کسب محبوبیت" یاد کرده بودند و روزی نبود که بابت پرداخت یارانه نقدی به مردم غر نزنند!

 حسن روحانی هم در دوران مبارزات انتخاباتی خود در سال 92 بارها از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی در دولت دهم گله کرده و پرداخت یارانه به همه اقشار مردم را کاری غلط و غیر عادلانه دانسته بود. بنابراین به نظر می رسید با اعلام خبر پیروزی وی در یازدهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری، رئیس دولت تدبیر و امید از فردای تشکیل کابینه مقدمات حذف یارانه ثروتمندان جامعه را فراهم کند.

اما روحانی و یارانش نه تنها قدمی برای شناسایی ثروتمندان و حذف یارانه آنها برنداشتند، بلکه داستان حذف یارانه ثروتمندان را علی رغم تاکیدات مجلس در بودجه سالهای 94 و 93 آنقدر کش دادند که کار حذف یارانه ثروتمندان جامعه به سال آخر فعالیت دولت یازدهم بکشد. حالا که مجلس به طور جدی (و راستای مواضع 1000 روز گذشته یاران حسن روحانی)، دولت را مکلف به حذف یارانه 24 میلیون نفر کرده است، دولتمردان صراحتا اعلام می کنند که قصد اجرای این مصوبه مجلس را ندارند.
حالا این سوال مطرح می شود که دلیل این تغییر موضع ناگهانی دولتمردان تدبیر و امید در خصوص یارانه نقدی چیست؟ چگونه است که مصیبت عظما و عذاب الیم و مسئله ای که خواب را از چشمان وزرای دولت روحانی ربوده بود به یکباره تبدیل به بهشت برین برای دولت یازدهم شد؟ پاسخ این سوالات را با نگاهی به  شرایط سیاسی کشور در یک سال پیش رو،  به خوبی می توان دریافت. کمتر از 500 روز دیگر عمر دولت حسن روحانی به پایان می رسد و رئیس دولت یازدهم برای حضور مجدد در راس قوه مجریه نیاز به رای مردم در انتخابات خرداد ماه 96 دارد. دولت تدبیر و امید که از همان ابتدا هم قصدی برای حذف یارانه ثروتمندان نداشت، با موکول کردن سناریوی حذف یارانه ثروتمندان به سال پایانی دولت و انداختن توپ حذف یارانه ها به زمین مجلس قصد ندارد تا از رفتار به زعم خود پوپولیستی دولت احمدی نژاد دست بردارد تا شاید مردم بار دیگر برای چهار سال دیگر حسن روحانی را به عنوان رئیس دولت دوازدهم انتخاب کنند. به این فرضیه عملکرد ضعیف اقتصادی دولت تدبیر و امید را هم اضافه کنید که نقطه روشنی برای اتکا به آن را در انتخابات آینده وجود ندارد.  

همچنین آنها با این ترفند خود جناح مقابل را که در حاضر اکثریت مجلس نهم را در اختیار دارد، متهم "مین گذاری" برای دولت و قرار دادن مردم در مقابل دولت می کنند. با این حال می توان نتیجه گرفت دولت روحانی برای ماندن در قوه مجریه حاضر است، طرحی مانند پرداخت یارانه نقدی را که خودش به آن لقب "اقتصاد برانداز" داده، را ادامه دهد و حتی نسبت به حذف یارانه افراد ثروتمند جامعه هم واکنش نشان دهد! باید دید سرنوشت یارانه های نقدی در سال 95 در لا به لای تحرکات پوپولیستی دولت تدبیر و امید در سال آخر فعالیت خود به کجا می انجامد؟


منبع:نسیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار