روایت مقامات سعودی از حوادث شب گذشته و تیراندازی های مداوم در ریاض به حدی مضحک است که حتی فعالان رسانه‌ای سعودی هم این روایت را زیر سؤال بردند.

وقوع حادثه تیراندازی در ریاض؛ توجیه کودکانه دربار سعودی

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ منابع خبری شنبه شب از تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاه عربستاه سعودی در ریاض خبر دادند. فعالان فضای مجازی تصاویری را منتشر کردند که تیراندازی در اطراف کاخ الخزامی در ریاض پایتخت عربستان را نشان می دهد. در همین حال، گزارش‌های ضد و نقیضی درباره این حادثه منتشر شده است.

برخی منابع نوشته‌اند پادشاه عربستان به یک پایگاه نظامی منتقل شده است، منابع دیگری دلیل تیراندازی را ورود یک پهپاد به حریم قصر عنوان کرده‌اند و برخی از احتمال در جریان بودن کودتا صحبت می‌کنند. در همین حال، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) بامداد یکشنبه به نقل از رئیس پلیس ریاض مدعی شد که دلیل تیراندازی در نزدیکی قصر پادشاهی نزدیک شدن یک پهپاد اسباب‌بازی به آن بوده است.

در همین حال، فعالان رسانه ای سعودی روایت رسمی از قضیه تیراندازی در داخل کاخ شاه و ولیعهد سعودی را که مدعی هستند حادثه شنبه شب تیراندازی به سمت یک پهپاد بوده است، زیر سوال بردند. این فعالان اعلام کردند که تصاویر منتشرشده هیچ گونه تیراندازی هوایی و به سمت پهپاد را نشان نمی دهد بلکه درگیری ها بر روی زمین جریان داشته و تیراندازی به سمت هوا وجود نداشته است.

پر واضح است که روایت سعودیها از اینکه یک پهپاد اسباب بازی بر فراز آسمان ریاض و در نزدیکی کاخ پادشاه عربستان سعودی به پرواز درآمده است، یک روایت نادرست است. سعودیها تاکنون که ساعتها از طرح این ادعا می گذرد، حتی یک تصویر هم از پهپاد به اصطلاح اسباب بازی که از آن سخن می گفتند، منتشر نکرده اند. عدم شفافیت مقامات سعودی در این زمینه نشان از آن دارد که مسأله اصلی چیز دیگری بوده و پهپاد اسباب بازی تنها بهانه ای برای انحراف افکار عمومی از واقعیت آنچه که اتفاق افتاده، است. 

در این خصوص روایت های مختلفی از شب گذشته تاکنون مطرح شده است. برخی گفته اند که شب گذشته برخی عناصر داخل دربار برای ترور «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دست بکار شدند تا بتوانند مانع از تکیه زدن وی بر اریکه قدرت شوند؛ به ویژه اینکه امروز به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در عربستان یک مسأله کاملا قطعی و حتمی بوده و تنها زمان آن مشخص نشده است. پیشتر نیز رسانه های مختلفی از جمله «رأی الیوم» از وجود اختلافات ریشه ای و عمیق میان شاهزادگان در دربار سعودی خبر داده بودند.

این اختلافات زمانی به اوج خود رسید که ملک سلمان، پادشاه سعودی برخلاف سنت و رویه چندده ساله گذشته، ضمن انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد، سیستم حاکمیتی را عوض کرد و به صورت انتقال قدرت از پدر به پسر درآورد. لذا این تحلیل وجود دارد که اتفاقات شب گذشته و تیراندازی های مداوم در شهر ریاض و در نزدیکی کاخ پادشاهی عربستان سعودی قطعه ای از پازل جنگ قدرت در دربار سعودی بوده است.

از سوی دیگر، این روایت نیز وجود دارد که حوادث شب گذشته کاملا ساختگی بوده و توسط دربار پادشاهی عربستان سعودی مهندسی شده است. مطرح کنندگان این روایت بر این باورند که بن سلمان با مهندسی کردن حوادث شنبه شب تلاش کرده تا بهانه جدیدی برای سرکوب شاهزادگان سعودی در آستانه تکیه زدن بر کرسی قدرت، مهیا کند. به ویژه اینکه بسیاری از شاهزادگان مشهور و متمول سعودی طی ماه های گذشته توسط بن سلمان قلع و قمع شده و تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفتند. 

نکته قابل تأمل اینجاست که دیوان پادشاهی عربستان سعودی تاکنون هیچ بیانیه رسمی را در خصوص حوادث شب گذشته صادر نکرده است تا از این طریق افکار عمومی به واقعیت آنچه که اتفاق افتاده پی ببرند. این درحالی است که رسانه های سعودی مدعی شده بودند قرار است این اتفاق بیفتد و بیانیه ای از سوی دیوان پادشاهی منتشر شود. همین مسأله موجب شده است تا دروغ بودن ادعای ریاض مبنی بر ورود یک پهپاد اسباب بازی به آسمان ریاض بیش از پیش آشکار شود.

اساسا پروتکل های حفاظتی کاخ پادشاهی سعودی به گونه ای است که هر پهپادی را می تواند از چند کیلومتری شناسایی و با آن مقابله کند؛ پس چگونه یک پهپاد اسباب بازی به قدری به کاخ پادشاهی نزدیک شده که برای ملک سلمان تهدید جدی ایجاد کرده است؟ از سوی دیگر، تلاش رسانه های سعودی همچون العربیه و الحدث برای موج سواری روی ادعای مضحک دربار سعودی نیز بسیار قابل تأمل است.

رسانه های سعودی تلاش می کنند تا از طریق انتشار اخبار جعلی به گونه ای وانمود کنند که عملا آنچه که اتفاق افتاده همان ورود پهپاد اسباب بازی به محدوده کاخ پادشاهی بوده است!

نکته دیگری که حائز اهمیت به نظر می رسد این است که تمامی حامیان، متحدان و همپیمانان عربستان سعودی چه در عرصه منطقه ای و چه در عرصه بین المللی در قبال حوادث شب گذشته سکوت اختیار کرده و لب بربسته اند. این مسأله خود به تنهایی حاکی از آن است که در پشت پرده اتفاقات جدی تری فراتر از ورود یک پهپاد اسباب بازی به محدوده کاخ پادشاهی عربستان، رخ داده است.

اما در هر صورت آنچه که واضح و عیان است، آن است که روایت سعودیها درخصوص پهپاد اسباب بازی بسیار غیرواقعی به نظر می رسد و اینگونه استنباط می شود که حوادث شب گذشته در ادامه همان جنگ قدرت در دربار پادشاهی سعودی رخ داده است.  با تمامی این ها، باید صبر کرد و دید دیوان پادشاهی عربستان سعودی در آینده چگونه می خواهد حوادث شهر ریاض طی شب گذشته را برای افکار عمومی داخلی و خارجی توضیح دهد. مقامات سعودی خود نیز به خوبی می دانند که رفتار کودکانه آنها در توجیه کودکانه ترِ حوادث شب گذشته نمی تواند برای افکار عمومی قانع کننده باشد.

 

انتهای پیام/

منبع: مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار