در جلسه تقدیر از خبرنگاران بیان شد؛

فرمانده انتظامی استان گلستان از بی‌اخلاقی رسانه‌ای در بیان آمار قتل‌ها در گلستان انتقاد کرد.

نقد جدی «جاویدان» از بی‌اخلاقی رسانه‌ای در بیان آمار قتل‌ها در گلستان/ ناتوانی سیستم‌های فرهنگ‌ساز در پیشگیری از وقوع جرائم
به گزارش گلستان 24؛ علی‌اکبر جایدان عصر دیروز در مراسم تقدیر از خبرنگاران و اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد با نقد جدی از بی‌اخلاقی یکی از رسانه‌های استان در بیان آمار قتل‌ها و سوءاستفاده مدیران کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این مسیر، اظهار کرد: انتشار اخبار باید با موقعیت‌شناسی انجام شود و اینکه فرد یا افراد یا گروهی بخواهند از آمارهای واقعی یا غیرواقعی و بدون رعایت اخلاق، استفاده ابزاری شود تا فرد یا گروهی را تخریب کنند اقدامی غیرحرفه‌ای و خلاف عرف است.

وی تصریح کرد: ما مکلف به برقراری نظم و امنیت هستیم و در این راستا هیچ قومیت و یا گرایش سیاسی برای ما تفاوت ندارد و با تمام توان برای برقراری نظم و امنیت در جامعه تلاش خواهیم کرد.

جاویدان ادامه داد: در دنیای امروز که تکنولوژی و اطلاع‌رسانی حرف اول را می‌زند، نقش رسانه‌ها و خبرنگاران در توسعه و گسترش نظم و امنیت بسیار مهم و ارزشمند است.

فرمانده انتظامی گلستان تصریح کرد: رسالت رسانه و خبرنگار بیان حقایق با حفظ امانت‌داری و رعایت انصاف و صداقت است که اگر این اصول در حوزه رسانه رعایت نشود به طور قطع در جامعه مشکلات فراوانی ایجاد خواهد شد.

جاویدان با انتقاد از عدم رعایت امانت‌داری و انصاف در انتشار خبر مربوط به قتل‌ها در استان که توسط یکی از رسانه‌ها در استان منتشر و از طریق یک کانال در یکی از شبکه‌های اجتماعی بازتاب و تحلیل نادرستی شده بود، گفت: انتشار اخبار باید با موقعیت‌شناسی انجام شود و اینکه فرد یا افراد یا گروهی بخواهند از آمارهای واقعی یا غیرواقعی و بدون رعایت اخلاق، استفاده ابزاری شود تا فرد یا گروهی را تخریب کنند اقدامی غیر حرفه‌ای و خلاف عرف است.

وی با بیان اینکه هیچکدام از قتل‌های به وقوع پیوسته در استان مولفه امنیتی نداشته و غیرقابل پیشگیری انتظامی بوده است، تاکید کرد: سال گذشته 96 درصد و امسال تاکنون 98 درصد قتل‌های استان کشف شده است.

فرمانده انتظامی گلستان تصریح کرد: پلیس در کشف جرائم توانمند است و متاسفانه ناتوانی در سیستم فرهنگ‌سازی و پیشگیری در جامعه وجود دارد.

جاویدان با اشاره به توان پلیس در کشف جرائم نو همانند جرائم فضای مجازی، گفت: هیچ نهاد و دستگاهی در حوزه فضای مجازی توانمندتر از پلیس فتا نیست و خوشبختانه تسلط و قابلیت‌های پلیس فتا در فضای مجازی قابل توجه است.

وی اضافه کرد: در حوزه پلیس فتا استان گلستان از ابتدای سال جاری تاکنون پرونده‌های تشکیل شده با موضوع برداشت غیرمجاز 54 درصد کل پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است.

جاویدان بیان کرد: همچنین در این مدت 15 درصد پرونده‌ها با موضوع هتک حیثیت و پنج درصد با موضوع کلاهبرداری رایانه‌‌ای و 27 درصد مربوط به سایر جرائم بوده است.

وی تاکید کرد: 68 درصد دستگیرشدگان پرونده‌های مرتبط با پلیس فتا مرد و باقی زن بوده‌اند و 45 درصد پرونده‌ها منجر به دستگیری متهم و سیر مراحل قضایی و باقی منجر به شناسایی مجرم و ختم پرونده قبل از مراحل قضایی و صلح و سازش شده است.

فرمانده انتظامی گلستان همچنین به اهمیت اجرای عملیات‌های فوریتی پلیس در تماس مردم با تلفن 110 اشاره کرد و گفت: در این مدت 326 هزار تماس با تلفن 110 در استان گلستان برقرار شده که این تعداد تماس منجر به اجرای 95 هزار عملیات پلیسی شده است.

جاویدان همچنین به برقراری 7 هزار و 925 تماس مردمی با تلفن 197 در استان اشاره و تصریح کرد: از این تعداد تماس‌ها، 4 هزار و 286 تماس منجر به رسیدگی و بررسی ماموران نظارتی در صحنه شده است.

وی در پایان بیان کرد: در این مدت شکایت از پلیس در استان گلستان 70 درصد کاهش، انتقادات پنج درصد کاهش، پیشنهادات 46 درصد افزایش و تقدیر نیز 11 درصد افزایش داشته است.

ارسال نظر

آخرین اخبار