گرگان - ایرنا - مردم گرگان همانند برخی از شهرهای دیگر کشور، پس از کشتار جمعی از مردم، زائرین و مجاورین بارگاه امام رضا (ع) توسط حکومت پهلوی در ۲۹ آبان ۵۷، دست به قیام و خونخواهی در روز پنجم آذر زدند که منجر به کشتار مردم بی گناه ازسوی نیروهای مسلح حکومت شد.

پنجم آذر ۵۷ گرگان، رشادت و شهادتی که در تقویم ثبت نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ این ایستادگی و مقاومت باعث شد تا ۱۴ نفر از مردم مظلوم و بی گناه به شهادت برسند و این روز برای مردم استان و منطقه به یادگار ماند؛ اما هیچ جای تقویم نامی از این واقعه مهم برای مردم گلستان برده نشده است.

یکی از آرزوهای دیرینه مردم گلستان این است که هر ساله در چنین روزی که اتفاقا مصادف با صدور فرمان تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان امام راحل (ره) است، دیداری با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشته باشند.

 

واقعه پنجم آذر گرگان

پس از آن که در ۲۹ آبان سال ۵۷، دژخیمان رژیم شاه به انقلابیون پناهنده در حرم امن علی‎ بن ‎موسی الرضا (ع) در مشهد، تیراندازی و به ساحت مقدس آن امام همام جسارت کردند، حضرت امام خمینی (ره) و سایر مراجع عظام با صدور پیام ‎هایی ضمن محکوم کردن این جنایت، هفتمین روز این واقعه که مصادف با پنجم آذر بود، در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند.

به منظور اطاعت از فرمان امام، صبح روز پنجم آذر آن سال، مردم مسلمان گرگان و شهرها و روستاهای اطراف، اعم از زن و مرد در امامزاده عبدالله و میدان شهدا گرد هم آمدند تا دست به تظاهرات بزنند، اما قبل از هر حرکتی ماموران رژیم به سوی مردم تیراندازی کرده و آنها را به خاک و خون کشیدند.

پس از آن ماموران رژیم تا هنگام شب در خیابان ‎های شهر گشت می‎ زدند و هرکس را می‎ دیدند به گلوله می‌‎بستند، به طوری که در این روز حتی بیمارستان شهر را نیز که پر از شهید و مجروح و مردم ایثارگر بود زیر آتش خود گرفته و مغز جوانی به نام 'سیدنظام‎ الدین نبوی' را در محوطه بیمارستان متلاشی کردند.

در این روز دژخیمان رژیم شاه حدود هشت هزار گلوله علیه مردم مصرف کردند، که در نتیجه ۱۴ نفر به شهادت رسیدند و بیش از ۱۰۰ نفر نیز مجروح شدند، اما به دلایل مختلف از جمله مصادف شدن این واقعه با اعتصاب ۶۰ روزه مطبوعات در آن دوره، این رویداد بزرگ تاریخی در سطح کشور ناشناخته ماند و انعکاس چندانی نیافت و حتی در کتاب ‎های تاریخی نیز مهجور مانده است.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان گفت: باید به قیام مردم گرگان توجه شود که در ۴۰ سال پیش مردم با این قیام به آرمان‌‌های بلند امام خمینی (ره) لبیک گفتند.

علی طالع زاری در گفت و گو با خبرگار ایرنا با تاکید بر این که این یک قیام مردمی بود، اظهار داشت: این مساله از نکات ویژه‌ای بوده که در جلسات مختلف مباحث آن مطرح شده است.

وی با یادآوری این که باید به حادثه پنجم آذر گرگان با دید ویژه ای نگاه شود، اضافه کرد: با توجه به این مهم، همه ما وظیفه داریم تا نسل جوان را با پنجم آذر آشنا و در مورد آن روز به دانش آموزان و نوجوانان اطلاعات دهیم تا به یادگار بماند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان نیز در این خصوص با اشاره به این که پنجم آذر پیوست قیام ۱۵ خرداد است، گفت: حادثه پنجم آذر سال ۵۷، در واقع نقش مردم گرگان را در انقلاب اسلامی ترسیم می‌ کند و نباید بگذاریم به فراموشی سپرده شود.

حجت الاسلام احمد رضا احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت که فراموش کردن واقعه پنجم آذر گرگان در واقع فراموش کردن اصل نظام را در پی دارد.

وی یادآور شد: تصور فراموش کردن پنجم آذر ۵۷، باعث به بن بست رسیدن انقلاب در گرگان خواهد شد.

یک محقق و تاریخ نگار در این زمینه با یادآوری مصادف شدن واقعه پنجم آذر گرگان با سالروز دستور تاریخی امام (ره) مبنی بر تشکیل بسیح گفت: نخستین بسیجیان این شهر، کسانی بودند که تا آخرین لحظه حیاتشان پیرو فرامین امام راحل بوده و در پی درخواست ایشان و سایر علما، در روز پنجم آذر ۵۷ گردهم آمدند.

غلامرضا خارکوهی گفت: در آن زمان با توجه به اعتصاب ۶۰ روزه مطبوعات، اخبار به صورت چهره به چهره و دیدارهای خصوصی منتقل می شد.

به رغم آنکه این حادثه تاریخی در تقویم مناسبت های رسمی کشور ثبت نشده، اما همچنان بر لوح دل و ذهن مردمان انقلابی میهن اسلامی و گلستان نقش بسته و برگ زرینی در تاریخ انقلاب به شمار می آید.

یک پژوهشگر دیگر در این خصوص گفت: تشکیل ستاد بزرگداشت و دائمی پنجم آذر گرگان، ضروری است، تا شاهد برگزاری یادواره های مختلف برای این روز باشیم.

علی محمدی به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این ستاد باید ضمن برنامه ریزی به منظور دیدار مردم گرگان با مقام معظم رهبری به مناسبت پنجم آذر در هر سال، از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ثبت واقعه پنجم آذر گرگان در تقویم مناسبت های رسمی کشور تلاش کند.

در مهجور ماندن واقعه تاریخی پنجم آذر ۵۷ گرگان همین بس که برخی از شهدای والامقام این روز بزرگ نیز حتی به نام شهدای پنج آذر ثبت و ضبط نشده‌اند و تاریخ شهادتشان در روز دیگری درج شده و گمنام باقی مانده اند.

شهردار گرگان در خصوص اقدامات برنامه ‌ریزی شده برای روز ملی گرگان در تاریخ پنجم آذر، گفت: این روز یک واقعه تاریخی در استان گلستان محسوب می شود و آنگونه که باید و شاید به آن پرداخته نشده و این مساله باید از زوایای مختلف بررسی شود.

عبدالرضا دادبود به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پنجم آذر روز ملی گرگان است و در این راستا شهرداری این شهر برنامه ‌های ویژه‌ ای را در دستور کار قرار داده که نصب المان ‌های مرتبط با این واقعه در خیابان پنجم آذر یکی از این برنامه ‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی این واقعه تاریخی در قالب نقاشی بزرگ دیواری در این خیابان، نصب پنج سقاخانه و نصب تصاویر شهدای پنجم آذر در مسیر خیابان پنجم آذر، دیگر برنامه ‌های در دست اقدام شهرداری گرگان برای این روز بزرگ است.

دادبود بیان کرد: برای روز ملی گرگان و زنده نگه داشتن واقعه پنجم آذر در گرگان کمیته ویژه‌ ای تشکیل شده که شهرداری هم عضو این کمیته است، اما شهرداری گرگان اقدامات دیگری هم دارد که به صورت مستقل آن را به انجام می رساند.

در حادثه پنجم آذر ماه سال ۱۳۵۷ گرگان حسین امیرلطیفی، صدیقه پروانه، سیداسماعیل حسینی، عباس خالداران، احمد سبطی، حجت الله عباسی، ابوالقاسم (جعفر) علاء الدین، نرگس قصابان، حسین محبی راد، حسین مقصودلو، سید نظام الدین نبوی، حسینعلی نصیری، فرامرز ویزواری و ابوالحسن هادی به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/ ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار