مرجع عالیقدر شیعیان عراق در جریان دیدار فرستاده سازمان ملل تأکید کرد عراق مبدئی برای آسیب رساندن به سایر کشورها نیست.

آیت‌الله سیستانی: عراق مبدئی برای آسیب رساندن به سایر کشورها نیست

به گزارش گلستان 24 ؛  «جانین هنس پلاسخایرت» نماینده سازمان ملل در عراق به دیدار «سید علی سیستانی» مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق رفت.

فرستاده ویژه سازمان ملل درعراق از این دیدار ابراز خرسندی کرد.

شبکه خبری «السومریه» گزارش داد که پلاسخایرت در نشست خبری پس از ین دیدار ابراز امیدواری کرده است که دولت عراق بتواند با فساد مبارزه کند.

وی به نقل از آیت الله سیستانی اعلام کرد که این مرجع تقلید بر لزوم بهبود خدمات تأکید و تصریح کرده است که نزاع بین سیاستمداران بر سر دستاوردها اجازه پیشرفت را نخواهد داد.

آیت الله سیستانی تأکید کرد که عراق نمی‌پذیرد مبدئی برای آسیب رساندن به سایر کشورها باشد.

این مرجع تقلید با تأکید بر لزوم بازخواست کسانی که دست به ترور و آدم‌ربایی زده‌اند، تصریح کرد که سلاح باید در دست دولت باشد و در برابر رفتارهای خارج از قانون نیز ایستاد.

آیت الله سیستانی با اشاره به اینکه اگر فراکسیونها روش خود را تغییر ندهند، فرصت واقعی برای حل بحرانهای کنونی وجود ندارد، خاطر نشان کرد که عراق خواستار برقراری رابطه با همه کشورهاست؛ البته تا زمانی که به حاکمیت این کشور احترام بگذارند.

در همین راستا، «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق که امروز میزبان «عبدالناصر همتی» رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود، از حمایتهای تهران از بغداد قدردانی کرد.

وی ضمن استقبال از توسعه روابط بین عراق و ایران، تأکید کرد که «ملت عراق از محاصره رنج کشیده و ضرری را که ملتها به خاطر آن متحمل می‌شوند، درک می‌کند. عراق نیز بخشی از سیستم تحریمها علیه ایران یا هیچ ملت دیگری نخواهد بود».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفته بود که کشورش از یکی از پایگاه‌های عراق برای رصد کردن ایران و تحت نظر گرفتن این کشور استفاده می‌کند.

این اظهارات ترامپ واکنش صریح مقام‌های سیاسی و گروه‌های نظامی این کشور را در پی داشت و «برهم صالح»، رئیس جمهور و «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر سابق عراق اولین کسانی بودند که به این اظهارات ترامپ واکنش نشان دادند.

آمریکا از سال ۲۰۱۴ که ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش را تشکیل داد، نیروهای خود را به عراق فرستاد. به رغم اینکه این گروه تروریستی سال ۲۰۱۷ رسما از عراق برچیده شده، ولی آمریکا همچنان به بقای نیروهای خود در این کشور اصرار دارد.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار