سید محسن طاهری:

اگر راهی برای رفع تحریم ها وجود داشته باشد، باز هم تکیه کردن بر اقتصاد مقاومتی است. راهش این است که خود را در برابر تحریم ها بیمه کنیم. وقتی کشور های غربی ببنند که ما به موضوع رفع تحریم ها وابسته نیستیم، از آنجایی که خودشان از همین تحریم ها ضرر می بینند، ناچار خواهند شد بخشی از تحریم ها را بردارند

هیچ امیدی به برجام و رفع تحریم ها نیست/ با اقتصاد مقاومتی خود را مقابل تحریم ها بیمه کنیم

سید محسن طاهری، مسئول حوزه علمیه امام صادق گرگان(ع) و  دبیر اجرایی نمایندگی بنیاد بین المللی غدیر استان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، بیان داشت: مدت زیادی است که مقام معظم رهبری روی مسائل اقتصادی تاکید دارند و بیش از یک سال است که موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کرده و پیگیری می کنند. اما این که ایشان امسال را به نام اقتصاد مقاومتی نام گذاری و بر اقدام و عمل تاکید نمودند، به این دلیل است که هم اهمیت این موضوع مجددا یادآوری شود و این که ما همچنان  به تحقق شاخص های اقتصاد مقاومتی نیاز مبرم داریم و هم این که اقداماتی که تا به حال صورت گرفته است بیشتر در حد شعار و یا نهایتا در حد فراهم کردن مقدمات کار بوده است و ما وارد متن اقتصاد مقاومتی و تحقق عملی این شاخص ها نشده ایم. لذا حضرت آقا روی بحث اقدام و عمل تاکید دارند.

وی با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی باید خود را در متن جامعه نشان دهد، ادامه داد:  قاعدتأ یکی از شاخص های اصلی اقتصاد مقاومتی، این است که چشم امید ما به غربی ها نباشد و در داخل متکی بر اقتصاد مبتنی بر فروش نفت نباشیم. تنها  راه تحقق این موضوع نیز تقویت تولید داخلی است که در این موضوع نگاه ما باید بیشتر به صنایع کوچک و متوسط باشد که می تواند هم اشتغال زایی کند و هم سایر مشکلات اقتصادی را در کوتاه مدت کاهش دهد. اگر در این مسیر درست پیش برویم، در صنایع بزرگ نیز می توان برنامه ریزی و اقدام کرد. ضرورت امروز جامعه ما موضوع اقتصاد مقاومتی است. ضمن این که اهمیت مسائل فرهنگی نیز در جای خود محفوظ است.

 

سید محسن طاهری اقتصاد مقاومتی

 

مسئول حوزه علمیه امام صادق گرگان(ع) خاطر نشان کرد: در موضوع اقتصاد مقاومتی آن چه که طبق فرمایش حضرت آقا بسیار اهمیت دارد این است که نگاه و امید ما نباید به خارج ، برداشته شدن تحریم ها و اقتصاد وارداتی باشد. نباید پیشرفت صوری وارداتی را مد نظر قرار دهیم. اگر فکر کنیم که با خریدن محصولات جدید خارجی و وارد کردن آن ها به کشور به پیشرفت می رسیم، اشتباه است. پیشرفت واقعی آن پیشرفتی است که بنیان های اقتصاد داخلی را تقویت کند. لذا حضرت آقا فرمودند" اولا ما امیدی به رفع تحریم ها نداریم و آن چه که امروز از غربی ها مشاهده می کنیم، ازدیاد دشمنی آن هاست و نه کاهش دشمنی. همچنین هیچ امیدی به دولت جدید آمریکا هم وجود ندارد که بخواهد این توافق را در همین حد صوری هم ادامه دهد". بنابراین هیچ تضمینی به برجام و نتایج واقعی این توافق که باید رفع تحریم ها در میدان عمل باشد وجود ندارد.

طاهری افزود: اگر راهی برای رفع تحریم ها وجود داشته باشد، باز هم تکیه کردن بر اقتصاد مقاومتی است. راهش این است که خود را در برابر تحریم ها بیمه کنیم. وقتی کشور های غربی ببنند که ما به موضوع رفع تحریم ها وابسته نیستیم، از آنجایی که خودشان از همین تحریم ها ضرر می بینند،  ناچار خواهند شد بخشی از تحریم ها را بردارند. حتی اگر آن ها تحریم ها را برندارند و یا افزایش دهند، ما با تولید داخلی اثر تحریم ها را کاهش می دهیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار