یوسف مهقانی در مصاحبه با گلستان24؛

دولت آقای روحانی در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی قدم در خور توجه ایی برنداشته است. اما در حالیکه دولت کمبود اعتبارات در زمینه حمایت گسترده از صنایع کوچک را علل کاستی عمل توجیه می نماید ، این قلم تصریح می نماید فقط دستمزدهای جناب صفدر حسینی ،( ذخبره انقلاب در گفتمان آقای نوبخت!) به اندازه یازده هزار بشکه نفت بوده است.!

 این کاهش نرخ تورم مربوط به سفره های مردم نیست/فقط دستمزدهای  صفدر حسینی به اندازه یازده هزار  بشکه نفت بوده است

یوسف مهقانی، روزنامه نگار و فعال فرهنگی شهرستان گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، در بررسی اقدام و عمل دولت در حوزه اقتصاد مقاومتی در نیمه سال جاری نوشت:

« باتوجه به اهمیت اقتصاد مقاوتی که برای اولین بار از سوی رهبر حکیم و فرزانه انقلاب طرح شد، ضرورت دیده نگاهی اجمالی به وضعیت فعلی  افکنده و سپس  اقتصاد مقاومتی که میتواند از اهم سنجش کارامدی دولت در مقوله ساماندهی اقتصادی باشد را درحوزه اقدام و عمل  مورد واکاوی قرار می دهیم.

 

تمرکز رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی براقتصاد

اگر صرفا  دقت سطحی نماییم قابل تمایز است، چندین سال  است شعارهای رهبر عظیم الشان انقلاب  بر روی  مبانی اقتصادی متمرکز بوده  که دست آخر با تأکید  بر «اقدام و عمل» بطور روشن معظم له خواهان اجتناب از شعارزدگی در این باره شده اند.

تأکید رهبر فرزانه بر روی اقتصاد مقاومتی به این دلیل بوده  که برخی از افراد به زعم اینجانب توهم زدند که در زمان باصطلاح لغو تحریم ها دیگر خطری شرایط اقتصادی کشور را تهدید نمی کند در حالی که چنین نیست و خطر مصرف گرا شدن و سقوط اقتصاد در دوران پس از تحریم به دلایل مبرهن بیشتر است.

 

 اقتصاد مقاوتی پدافند پرقدرت  تحریم هاست

اعتقاد دارم  در دوران تحریم درس هایی گرفتیم که کمک شایان به اتخاذ انجام سیاست های راهبردی در طول یک دهه گذشته  شده است، به طوری که اصالت مفاد اقتصاد مقاومتی نیز  درس های گرفته شده از تحریم ها است.

گرچه دلسوزان انقلاب اسلامی ایران برچگونگی روش های پس از برجام ، سخنان موافق و مخالف زیادی دارند لیکن اصالت برجام که مورد وثوق نظام است امر بدیهی است که نباید  مورد خدشه قرار گیرد.

باید در باره  چگونگی اتخاذ روش  دوران پسا برجام تاکید نمایم بزرگترین مشکل اقتصاد ما اسیر شدن در دام واردات و قاچاق کالاست.

به این معنی که  در ارتباط با شرکت های خارجی حتما باید سرمایه گذاری به صورت مشترک صورت گیرد تا یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی که اتفاقا از اهم موارد پویایی چرخ اقتصاد وطنی است محقق گردد.

طرح اقتصاد مقاومتی که اپلین بار از سوی حکیم فرزانه حاذق نظام طرح شده، بخودی خود پدافند مستحکمی است که می تواند آفند مذبوحانه استکبار جهانی را که بیش از سه دهه به انحای مختلف بر  ملتی آزاده تحمیل شده را خنثی نماید بشرطی که متولیان اصلی  بطور علمی وجهادی حفره های ممتد گریز را منعقد نمایند.

 

کارآمدی دولت در اقتصاد مقاومتی پویایی صنایع خرد است

باید تأکید نمایم متاسفانه صنایع کوچک و متوسط کشور رها شده اند که برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل توجه به صنایع کوچک و متوسط  کشور بسیار ضرورت دارد.

اگر بخواهیم بدون شعار سرایی عملکرد دولت را در زمینه اقدام و عمل تحلیل نماییم میتوان بنابه موارد ذیل گفت دولت آقای حسن روحانی در زمینه تحقق قدم در خور توجه ایی برنداشته است.

الف)- دولت  یازدهم در مهار تورم مانند تیم فوتبالی عمل نموده که در دفاع کامل بسر برده و گرچه گل آنچنانی  هم نخورده، لیکن حمله مهمی هم نداشته است.

ب)-  بنابه اخباری که خود دولت منتشر می نماید کاهش ارقام درصد تورم صورت گرفته است اما این کاهش تورم  مربوط به سفره های مردم نیست.

 

 

یوسف مهقانی اقدام و عمل دولت

 

 وعده هایی که بر زمین مانده است!

- علیرغم نطق  انتخاباتی  حسن روحانی مبنی بر اینکه« آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم و درآمدها سرشار باشد که اصلا به این ۴۵ هزار تومان نیازی نداشته باشند» ، همچنان شاهدیم بخش اعظم مردم از یارانه ایی که هدیه دولت محمود احمدی نژاد بوده، راضی به ترک گفتنش نیستند والا  گرانی و بالا رفتن نرخ ها پدیده عجیبی نبوده و دهه های متمادی است که  با روح مردم همنشین شده است.

از طرفی گرچه دولت وعده هایی مانند گزارش صد روزه، تحول اقتصادی و.... را سر داده که نمی توان گفت ناشی از بی اطلاعی آنان از وضعیت پیش روی بوده! ،باید تأکید داشت دولت در تنگنایی بسر می برد که خروج از آن در چشم انداز فعلی میسر نمی باشد.

بر اساس مولفه های پیشین دولت بنابر درایت رهبر حکیم انقلاب اسلامی، می بایست  در حوزه فراتر از حرف یعنی« اقدام و عمل » جدی میگرفت که مع الاسف نتایج و اخبار درخور شأنی از آن به مردم نرسیده است.

 

اقدام وعمل برخی نهادها در رونق اقتصاد مقاومتی

گرچه نهادهای نظام که اقدامات جهادی در خورشأن  در امر اقتصاد مقاومتی صورت دادند لیکن باید تصریح نمود  وظیفه ساماندهی اصلی،  بر عهده دولت است نه نهادهایی مانند بسیج که البته جانفشانانه در این مهم به کمک دولت آمدند.

 

 

یوسف مهقانی اقدام و عمل دولت

 

حسن روحانی و وزارت خانه های  ذیربط بااقتصاد مقاومتی تجدید نظر نماید

  رویکرد ضعیف   در حمایت از صنایع کوچک که میتواند نقش اساسی در پیوند دادن کاهش نرخ  تورم و پربار شدن زندگی مردم داشته باشد، سبب شده  از همان سرچشمه دچار مشکلات سهمگینی دامنگیر قوه اجرایی  باشد.

بطوریکه در این زمینه باید اذعان نمود بسته حمایتی دولت درحمایت از صنایع آنقدر قطره چکانی بوده  که در هر استان  به تعداد  بسیار معدودی را شامل شد .

اما در حالیکه دولت کمبود اعتبارات در زمینه حمایت گسترده  از صنایع کوچک  را علل کاستی عمل توجیه می نماید ، این قلم تصریح می نماید   فقط دستمزدهای  جناب صفدر حسینی ،( ذخبره انقلاب در گفتمان آقای نوبخت!) به اندازه یازده هزار  بشکه نفت بوده است.!

 

فاصله گسترده گفتمان با اقدام و عمل را بردارید

اگر حسن روحانی آنچنان که  در مصاحبه تلوزیونی پیش از انتخابات  مدعی بوده « اقتصاد مقاومتی رفاه را برای مردم تأمین می کند»، هنوز بر این گفتمان خویش مانده است باید در  نزدیک شدن بهینه به اقدام و عمل در این حوزه، اقدام عملگرایانه نموده و عندالزوم وزرایی که در این قوله مهم کم کاری نموده اند را ضمت معرفی به مردم، تغییر آنی دهد.

 

 

یوسف مهقانی اقدام و عمل دولت

 

سخنان آقای حسن روحانی را یادآوری مینمایم

برای آنکه در این  گفتار نیمه بسیط به اعوجاج گویی مذبذبانه  متهم نشده  خوب است بخشهای مربوط به اقتصاد  در سخنان حسن روحانی که در گفتگوی ویژه خبری سیمای جمهوری اسلامی ایران بطور زنده منتشر گشت  را  جهت تکمیل نهایی مطالب بار دیگر یادآوری نمایم..

* در اقتصاد اساس حل همه معضلات، رونق هست. وظیفه اصلی دولت آن است که محیط کسب و کار را آماده کند. بهبود محیط کسب و کار. اگر این محیط بهبود پیدا کرد، زمانی هست که تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی و خدمات رونق پیدا می‌کند.

* امروز مشکلات و موانع تولید با یک تدبیر قابل حل و فصل هست. برخی موارد را کوتاه مدت می‌شود حل کرد و برخی نیاز به برنامه‌های بلندمدت دارد. الان بیش از ۴۱ هزار واحد صنعتی نیمه تمام داریم. اگر فقط ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این واحدها گذاشته شود همه اینها فعال می‌شود و میتواند ۴۹۹ هزار نفر را مشغول به کار کند. امروز در بخش‌های مختلف تولیدی اگر یک مقدار ثبات برگرد و مردم بدانند مقررات هر روز تغییر نمی‌کند، وضعیت بهتر می‌شود. گاهی در عرض یک ماه چهل بار مقررات اقتصادی تغییر می‌یابد.

* اگر بتوانیم رونق اقتصادی را درست کنیم، بحث بیکاری هم حل می‌شود. امروز حداقل ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بیکار در کشور وجود دارد..

 * اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد استقامتی. ما باید مقاومت را ادامه بدهیم نه برای کوتاه مدت. اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست. اقتصاد مقاومتی به این معناست که برویم به سمت تولید داخلی. کاری کنیم که به رشد ۸ درصد بتوانیم برسیم و نگذاریم بیکار در جامعه ما وجود داشته باشد.

خرج‌های بیجای دولت را کم کنیم. اقتصاد مقاومتی یعنی به جای شعار، برنامه‌ریزی و کار کنیم و مداوم واردات زیاد نشود بلکه تولید داخلی افزوده شود. اقتصاد مقاومتی یعنی اهداف چشم‌انداز را با همان قدرت ادامه بدهیم.

* اقتصاد مقاومتی رفاه را برای مردم تامین می‌کند.

* اساس دولت تدبیر و امید این است که به مردم آرامش بدهد در عرصه اقتصادی و… تا مردم برای کالاهای اساسی‌شان نگران نباشند. دنبال آنیم آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم و درآمدها سرشار باشد که اصلا به این ۴۵ هزار تومان نیازی نداشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار