احمدی نژاد در آزمونی نفسگیر

بحث های شکل گرفته درباره توصیه رهبر معظم انقلاب نسبت به ورود محمود احمدی نژاد به انتخابات،این فرصت را به وی داده تا خود را در آزمون ولایت مداری محک بزند .

احمدی نژاد چند قدم تا خط پایان!

به گزارش گلستان24، محمود احمدی نژاد در چند ماه اخیر فعالیت ها و سفرهای استانی خود را شدت بیشتری بخشیده بود تا فضا را برای حضور دوباره در عرصه سیاسی بسنجد. دو دیدگاه بدبینانه و خوشبینانه در این باره وجود داشت. یک آنکه این اقدامات وی هرچند در پوشش مباحث مربوط به آرمان انقلاب اسلامی و اندیشه های امام صورت می گرفت اما در اصل همه چیز در ارتباط با انتخابات قرار داشت. و در رویکرد خوشبینانه وی بر اساس آنچه به زبان می راند، هدفش تنها تبیین اندیشه های امام و انقلاب در راستای رسیدن به انسان کامل است. 

در صورتیکه قصد احمدی نژاد تنها سیاسی و اقتصادی بوده باشد، گمان بر آن بود که احمدی نژاد با به کار بردن درایت سیاسی از حضور در این دور از انتخابات اجتناب کند و با تجدیدنظر در رفتارهای خود به ویژه در دور دوم ریاست جمهوری، خود را برای سال های بعد وارد بازی سیاسی کند، ولی شخصیت پیش بینی ناپذیر وی معادلات دیگری را پیش روی تحلیل گران قرار می دهد. با بالاگرفتن فعالیت های احمدی نژاد، زمزمه هایی مبنی بر ملاقات وی با رهبر معظم انقلاب و توصیه به عدم ورود  احمدی نژاد به انتخابات سال آینده، در فضای رسانه ای پیچید. منابع این خبر چنان موثق بودند و حتی از نزدیکان احمدی نژاد نیز به آن اذعان داشتند انتظار می رفت با توجه به ادعاهای ولایت پذیری احمدی نژاد و اطرافیانش، نسبت به هزینه ساز شدن نصایح رهبری در زمینه ورود به انتخابات، موضع گیری شفافی صورت گیرد و با تبعیت از ولی امر مسلمین، مانع از حاشیه سازی شوند.

با آنکه دیدار احمدی نژاد با رهبر معظم انقلاب به اوایل شهریور بازمی گشت، اما درکمال تعجب احمدی نژاد به سفرهای استانی خود ادامه داد و در جمع مردم گرگان حضور پیدا کرد. در بدبینانه ترین حالت به نظر می رسد احمدی نژاد همچون موارد دیگری از جمله معاون اولی مشایی، برکنار کردن مصلحی و 11 روز خانه نشینی، به نصایح رهبری توجه نکرده و همچون همیشه مرغش یک پا داشت. یا آنکه سفرهای خود در را همچنان در راستای برنامه های چندساله خود در زمینه تبیین اندیشه های انقلاب و امام ارزیابی کرده و آن را خارج از برنامه های سیاسی و انتخاباتی می داند. 

اما با توجه به آنکه نقل قول ها از جلسه رهبری و احمدی نژاد فضای رسانه ای را پر کرده بود و نیاز به روشنگری در این زمینه وجود داشت، کسی پا به میدان نگذاشت. این امر می توانست برای مخاطب اصلی توصیه های رهبری، به عنوان آزمون ولایت پذیری در نظر گرفته شود. احمدی نژاد در مقابل آزمون سخت دیگری برای اثبات ولایت پذیری قرار گرفته بود ولی وی سکوت را در این زمینه پیشه کرد و با بروز دادن رفتارهایی از سوی خود و اطرافیانش، بازار شایعات را گرم کرد. در نهایت با رسانه ای شدن ماجرای ملاقات رهبری و احمدی نژاد و سکوت دنباله دار رئیس دولت سابق و حتی ادامه سفرهای استانی، مثل روز مشخص شد که خبری بوده که اطرافیان احمدی نژاد سعی می کنند آن را به سمتی بکشانند که با تکذیبه ای اصل ماجرا به فراموشی سپرده شود. با تکذیب اصل ماجرا، این جریان می توانست از آب گل آلود شده به نفع خود بهره برداری کند و برنامه های انتخاباتی خود را با سرعت بیشتری پیگیری کنند. 

اما تمام داستان احمدی نژاد با موضع گیری صریح رهبر معظم انقلاب در دو روز گذشته به پایان رسید. مقام معظم رهبری در جلسه درس خارج فقه‌شان به صورت کامل درباره این موضوع توضیح دادند: " یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه‌ی صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید. این را گفتیم. خب یک چیز عادی است. انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به نفع برادر مؤمن‌اش است باید به او بگوید دیگر. ما هم اوضاع کشور را خب، غالباً بیشتر از اغلب افراد آشنا هستیم. آدم‌ها هم، بخصوص آدم‌هایی که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند بیشتر و بهتر از دیگران می‌شناسیم. با ملاحظه‌ی حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دو قطبی در کشور ایجاد می‌شود. دو قطبی در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه‌ی اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو."

در بیانات رهبری توصیه های روشنگرانه ای موج می زند که نه تنها برای مخاطب خاص بلکه برای تمامی بازیگران عرصه سیاسی راهگشاست. جلوگیری از دوقطبی شدن فضای سیاسی کشور و وحدت تمامی نیروهای انقلابی در این عرصه، توصیه است که می بایست کسانی که وارد فضای بازی سیاسی می شوند، آن را رعایت کنند و هیچ تفاوتی میان جریانات سیاسی وجود ندارد. 

در کنار این موضوع اصلی، حاشیه سازی های چند وقت اخیر، واقیعت ماجرا را کم رنگ ساخته بود. با وجود آنکه احمدی نژاد و شاید برخی از اطرافیانش آنچه را که در ملاقات با رهبری گذشته است می دانستند، اما با این وجود حتی دست به انکار زدند و فضاسازی مسمومی را ایجاد کردند تا در نهایت مقام معظم رهبری به صورت آشکار آن را بیان کنند. آیا این رفتار حتی به صورت ناخواسته و غیرعمد از سوی کسی که مدعی بود سینه اش را سپر کرده تا تیرهای رهاشده به سمت رهبری به ایشان برخورد نکند، پذیرفتنی است؟ چنین رفتاری کاملا در جهت عکس ولایت پذیری قرار دارد. در حالیکه روز گذشته رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه شان به حدیثی از امام سجاد (ع) درباره شایعه پراکنی اشاره کرده بودند، حامیان احمدی نژاد با سواستفاده یا سوبرداشت از آن سعی کردند تا موضوع توصیه رهبری به احمدی نژاد را برای ورود به انتخابات انکار کنند! 

حال در مجالی که پیش آمده و متاسفانه احمدی نژاد پیش از آن از فرصت یکماه برای اثبات ولایت پذیری خود بهره نبرد و بر بازار شایعات دامن زد، بسیار لازم و مناسب است وی با صدور بیانیه ای یا اعلام عمومی، به جبران گذشته بپردازد و فرمانبرداری خود را از نصایح و توصیه های رهبری اعلام کند. موضع گیری به موقع احمدی نژاد در حال حاضر بسیار ضروری است تا فرصت طلبان از این ماجرا به نفع خود بهره نبرند و خود را از فتنه ها و بلایایی که در سال های گذشته بر سر منافع ملی آوردند، تبرئه نکنند. درایت رهبر معظم انقلاب نشان داده که ایشان برای جلوگیری از دوقطبی های مضر برای کشور و زمینه سازی برای پاشیدن بذر فتنه، هیچ مصلحتی را بالاتر از منافع جمهوری اسلامی درنظر نمی گیرند و به صورت صریح موضع می گیرند. 

آزمون ولایت پذیری برای مسئولان و کسانی که در مسند قدرت حضور داشتند، به مراتب نسبت به دیگران سختر است و باید در میان گزینه های مانند حب قدرت یا تبعیت از ولایت دست به انتخاب بزنند. تجربه ثابت کرده کسانی که در مسیر ولایت استوار و خاضعانه و صادقانه گام برداشته اند، در نهایت عاقبت به خیر شده اند ... احمدی نژاد چندین بار در این بزنگاه ها قرار گرفته ولی برخلاف آنچه بر زبان جاری داشته در عمل، هزینه ساز شده و در آخرین آزمون ولایت پذیری نیز، کار را به اینجا کشانده است. چه خوب است که وی بار دیگر به صورت عملی التزام به ولایت را ثابت کند و از مسیر رفته بازگردد. چنین اقدامی از سوی وی می تواند آینده ای روشن را رقم بزند تا از ظرفیت های انکارناپذیر وی در بسیج نیروها، خدمات شبانه روزی و پرتلاش اش و استکبارستیزی قاطعانه اش در مجامع بین المللی بار دیگر استفاده شود. 

در طول تاریخ 37 ساله انقلاب اسلامی، مسئولان و مقامات زیادی در آزمون ولایت پذیری قرار گرفتند. کسانی که پست های مهمی در کشور داشتند و حتی خدماتی نیز در کارنامه دارند اما در نهایت به سرنوشتی دچار شدند که نه تنها خود بازنده بودند بلکه خسارات بسیاری به منافع ملی وارد شد. کسانی مانند میرحسین موسوی و مهدی کروبی، که سابقه نخست وزیر و ریاست مجلس را داشتند، اگر در بزنگاه تاریخی 88، توصیه های رهبری را می پذیرفتند، هرگز آن بلایای فتنه روی نمی داد. در چند سال اخیر نیز مقام معظم رهبری نسبت به بی اعتمادی به آمریکا و غرب بارها و بارها هشدار دادند و در عین حالیکه از تیم مذاکره کننده هسته ای در مذاکرات حمایت می کردند، آینده این مذاکرات را نیز برای همگان روشن ساختند. همانگونه که مشاهده می شود حال این مذاکره کنندگان و مسئولان دولتی هستند که به بدعهدی آمریکا اذعان می کنند و آنچه را که رهبری در خشت خام می دیدند، در حال حاضر با چشمان خود در روز روشن مشاهده می کنند! 

با این حال، آنچه در رابطه با رئیس دولت سابق روی داده، همانگونه که گفته شد، بهترین فرصت برای احمدی نژاد است تا با موضع گیری شفاف و سریع خود به تمامی سواستفاده های دشمنان و رسانه های معاند پایان دهد تا نشان دهد در خط ولایت پذیری هرچند ممکن است غفلتی صورت بگیرد اما هیچ خدشه ای نمی توان به آن وارد کرد.

منبع:فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار