صفر علی اخلی، معاون اداری مالی سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان:

ایشان گفته اند که خلاف قانون در نظام جمهوری اسلامی، خلاف شرع است. عمل بر اساس خلاف شرع ضد تکلیف است. بنابر این در نظام جمهوری اسلامی، زمانی که با یک تخلف برخورد هر چند جزئی شود، حتی محرومیت از یک حق اجتماعی، خود به خود به فرهنگ سازی در جامعه کمک خواهد شد. فرهنگ سازی در تخلفات راهنمایی و رانندگی، نمونه ای است برای فرهنگ سازی در دیگر امور جاری کشور.

خلاف قانون در نظام جمهوری اسلامی، خلاف شرع است

صفر علی اخلی، معاون اداری مالی سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان،  در پی سخنان اخیر رهبری و تاکید ایشان در برخورد قاطعانه با متخلفین، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، گفت: مقام معظم رهبری به عنوان سکان دار نظام، با نگاه جامعی که به مسائل دارند، قطعا نمی پذیرند که هر گونه تخلفی هر چند کوچک، در نظامی که مدعی اسلام و اسلام خواهی است، صورت بگیرد و آن تخلف به عنوان یک عادت و یک روش غلط در جامعه موجودیت  پیدا کند.

اخلی با طرح این سوال که تخلف ها در جامعه چرا و چگونه اتفاق می افتد، افزود: معمولا سه دسته تخلف را در جامعه می بینیم. عده ای متخلفند ولی قصدی ندارند. چون قانون را نمی دانند. در شناخت قانون، خودشان یا دستگاه های متولی، کوتاهی کردند. دسته دوم کسانی هستند که قانون را می دانند اما مصادیق آن را نمی شناسند. برای مثال کسی در جنگل می داند که قطع درخت بر اساس قانون جرم است و خاک  پای درخت را با خود می برد. او معتقد است که قانون را رعایت کرده است. او مصداق را نمی داند. دسته سوم هم کسانی هستند که قانون را میدانند ولی تخلف هم می کنند. آن ها عامدا تخلف می کنند.

yyyy

وی برخورد با هر یک از این متخلفین نیز متفاوت دانست و ادامه داد:  برخورد با گروه اول این است که باید ملزم شود به سمت شناخت قانون برود. این سهل انگاری باید از طرف اشخاص و دستگاه ها جلوگیری شود. باید با این گروه بسته به نوع خسارتی که وارد کردند برخورد شود و خسارت تعدیه گردد. دسته دوم که مصادیق را تشخیص نمی دهند باید با آن ها برخورد جدی تری شود. با دسته سوم نیز که قانون دانند،  باید با جدیت و شدت عمل بیشتری برخورد شود و این موضوع فصل الخطاب مقام معظم رهبری است که در آن تاکید کرده اند. ایشان گفته اند که خلاف قانون در نظام جمهوری اسلامی، خلاف شرع است. عمل بر اساس خلاف شرع ضد تکلیف است. بنابر این در نظام جمهوری اسلامی، زمانی که با یک تخلف برخورد هر چند جزئی شود، حتی محرومیت از یک حق اجتماعی، خود به خود به فرهنگ سازی در جامعه کمک خواهد شد. فرهنگ سازی در تخلفات راهنمایی و رانندگی، نمونه ای است برای فرهنگ سازی در دیگر امور جاری کشور.

معاون اداری مالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان بدترین نوع تخلف را برخورد نکردن مجریان قانون با متخلفین دانست و گفت: گاهی قانون هست، مردم هم قانون را می شناسند، ولی مجری قانون گاهی در برابر تخلفات افراد، دستگاه های نظارتی و مجریان قانون اقدام لازم را نمی کنند. این از مسائل بسیار شدید است. اگر نظام با این افراد مسئول و ناظر جدی برخورد نکند، دامنه فساد گسترش پیدا می کند.برخورد با ناظرین و مجریان متخلف،قطعا باید شدید تر باشد.

وی درباره عملی کردن برخورد قاطعانه مورد نظر رهبری در استان گلستان یاد آور شد: در استان ما اگر زمینه تخلف وجود دارد، در هر سه مورد فوق، این زمینه باید از بین برود. برای این که آحاد مردم نیز به قانون توجه کنند و بشناسند، کارهای تبلیغاتی و آموزشی گسترده ای از طریق رسانه ها، فضای مجازی و یا کتب لازم است. نوع برخورد باید با متخلفین استان ما نیز قاطعانه باشد.

ttttttttttttt

بخاطر این که کشور ما امروز به عنوان یک نمونه منحصر به فرد در کشور های اسلامی است،  بی تردید ما الگوی کشور هایی که بیداری اسلامی در آن ها موج میزند، و از آن جایی که بدون تردید برای کسانی که در جهان اروپا ، غرب و و شرق آسیا، به خاطرانقلاب اسلامی، امام عزیز، خون شهدا، مقام معظم رهبری و فداکاری دانشمندان امروز ما دارند به اسلام می گروند، وظیفه داریم که صحنه حکومت نظام را آن قدر پاک نگه داریم که با هر دور بین و ذره بین که بخواهند به این نظام نگاه کنند، هم از درون شفاف باشد و هم از بیرون.

امیدواریم ما که داعیه حکومت اسلامی در جهان را داریم، هرچه زود تر و کامل تر این موضوع را محقق کنیم . نقطه اول برخورد نیز، اظهار نظر مقام اول کشور، مقام ولی فقیه ماست که اعلام کردند و راه را برای مجریان، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه باز کردند که با هر گونه تخلف برخورد شود و هیچ مسامحه ای در این کار وجود نداشته باشد.

ارسال نظر

  • گنبدی
    0

    اقای اخلی بچه گنبد ست؟

  • ناشناس
    0

    ایشون بندرترکمنی هستن فکر می کنم.

آخرین اخبار