سید عباس هاشمی فعال فرهنگی شهرستان مینودشت:

مصاحبه اختصاصی گلستان 24، با سید عباس هاشمی، فعال فرهنگی شهرستان مینودشت: اگر ما فاصله خود را با قرآن کم کنیم مشکلاتمان حل می شود.

 فاصله خود را با قرآن کم کنیم  تا تمام مشکلاتمان مرتفع شود

به گزارش گلستان 24، سید عباس هاشمی، مدیر کانون فرهنگی و هنری جوانان مسجد جامع مینودشت و فعال فرهنگی این شهرستان ، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، از خود و فعالیت های فرهنگی اش می گوید:

 

1. با سلام لطفا خودتون رو برای ما معرفی کنید:

سیدعباس هاشمی هستم متولدسال 1362 ، ساکن شهرستان مینودشت، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدرسی اخلاق وتربیت اسلامی.

 

2. چی شد که به عرصه فرهنگ قدم گذاشتید؟

با توجه به این که در خانواده ای مذهبی وقرانی بدنیا امدم  از همان اعوان کودکی  در فضای قرانی تنفس کرده ام و لطف خدا شامل حال من شد. ازسال 1373 کارفرهنگی خود را درغالب یک کلاس قران اغاز نمودم وکم کم دغدغه های دیگرباعث شدتادر زمینه های گوناگون فعالیت های خود را گسترش دهم. حضور در مراکز ومحافل فرهنگی ومذهبی  در نوجوانانی شالوده زندگی ام را اینگونه رقم زد و اکنون نیز با توجه به مشغله های فراوان  هیچگاه فعالیت های  فرهنگی ومذهبی خود را ترک نکرده ام . سعی من این است که از همه پتانسیل ها وظرفیت هایم در جهت برنامه های فرهنگی و اعتقادی جوانان و نوجوانان شهر خود استفاده کنم.

 

3. چه کارهای فرهنگی در سطح استان انجام دادید؟

باتوجه به اوج پویایی وفعالیتهای سازمان ملی جوانان در سالهای86 تا 89  این موسسه چندبرنامه مشترک از جمله برگزاری نمایشگاه ها و همایش های بزرگ استانی با این سازمان انجام داده ایم. همچنین چند برنامه دیگر مثل سبد فرهنگی و اعتقادی خانوار و برنامه های خوب فرهنگی وقرانی هم در سطح کشوری در حال تدوین است که فعلا از آن رونمایی نکرده ایم و در فرصت مناسب انشاءالله اعلام می کنیم . البته بیشتر تمرکز فعالیت های ما در سطح مینودشت وتوابع آن است.

4. به نظر شما چه کار های فرهنگی در استان باید انجام شود که نمی شود؟

استان ما گلستان فرهنگ است ، یعنی افراد خوش ذوق و با علاقه  زیادی را در خود جای داده است و طایفه های مختلف با فرهنگ های خوب و متنوعی در این استان وجود دارد. مسئولان استان هم باید هنر را با مذهب گره زده و از این فرصت خوب، برای تعالی فرهنگ عمومی استان عزیزمان  استفاده نمایند. مساله دیگر این است که نگاه عمومی نسبت به برنامه های فرهنگی نه تنهادر استان بلکه در سطح کشور زیاد شده و این موضوع مسبب آن است که فعالیت های فرهنگی تخصصی و جذاب کم رنگ تر شود. در این برنامه های کلی وعمومی اغلب جایگاه فکری برای نسل های خاص نیست . برای همین شاید برخی اوقات نتیجه مطلوبی بدست نمی آوریم.

مساجدکانون

5. حمایت مسئولین در عرصه فرهنگ از شما چگونه است؟

با توجه به اینکه مسئولین هم از لحاظ سنی وهم تجربی قطعا از این حقیر بالاتر هستند، الگوها ی خوب و رهنمای مناسبی برای کارهای فرهنگی من بوده اند. لیکن معتقدم تکیه مستقیم  به مسئولین در برنامه های فرهنگی جالب نیست  اما باید از همه ظرفیت های فکری ، مادی و معنوی مسئولین برای پیشبرد فرهنگی شهر استفاده شود. حتی تشکل های فرهنگی باید در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی به مسئولین خوراک فکری بدهند.

6. چه توصیه ای برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه دارید؟ 

این مهم را فقط در یک جمله خلاصه می کنم. رهبرعزیزمان می فرمایند: «تربیت باید تربیت قرانی باشد». پس اگرما فاصله هایمان را با قرآن کم کنیم ، تمامی مشکلاتمان مرتفع میشود.

 

7.چه اهداف و برنامه هایی برای آینده دارید؟

اولا تحقق شعارزیبای ( آینده را از مسجدبسازیم)، سرلوحه کار ماست و این موضوع قطعا تلاشی بی وفقه را میطلبد. چون به گفته امام خمینی (ره) مساجد سنگر است و بهترین کسانی که میتوانند سنگرها را خوب حفظ کنند همین گروه ها وتشکل های خودجوش ، مردمی و ولائی هستند. پس ما اغلب برنامه های خود را با محورت مسجد برنامه ریزی می کنیم. البته مساجدی پویا و فعال ، با متدهای و روش های جدید، برای جذب جوانان و نوجوانان.

8. حرف آخر؟

   چند نکته قابل توجه هم در آخر بیان کنم. اولا این که یکی از آفات کار ماگزارش کار دادن ومستند سازی آن هم با سبک وسیاق امروزی است که متاسفانه گربیان گیر همه مراکز فرهنگی شده است که خود حکایتی طولانی دارد . مسئولین ما باید خودشان تکاپوی فرهنگی را بیشتر کنند ومحتوا را بسنجند که محتوا دهی از دغدغه های مهم مقام رهبری است.

ثانیا مسئولین دست اندر کار، بیشتر بفکر مساجد باشند . متاسفانه برخی یا اغلب مساجد ما بجای پویایی وجذابیت برای نسل های بعدی ، دچار مشکل تضاد نسل ها شده است . اغلب تصمیم گیرندگان درمساجد بالای 60 یا  70 سال دارند ونه تنها رمقی برای پویایی ندارند بلکه این مهم را مزاحم برخی افکار خود میدانند.

 برای رهایی جوانان از آفت های اجتماعی، گره زدن ودعوت گروه های مختلف ورزشی ، ادبی ، هنری واجتماعی به فضای مسجد نیازمندیم. به آن اندازه که این گروه ها مسجد را از آن خود ببینند وعنان کار را در دست گرفته، با تجربیات روحانی مسجد و بزرگتر ها حرکات جدید فرهنگی را ایجاد کنند. انشاءالله

                                مازنده برآنیم که آرام نباشیم      موجیم که آسودگی ما عدم ماست

مصاحبه

بخشی از مسئولیت ها و فعالیت های فرهنگی سید عباس هاشمی، از این قرار است:

1-وکیل دادگستری

2-رئیس اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان شهرستان مینودشت

3- مدیر کانون فرهنگی وهنری جوانان مسجدجامع مینودشت

4-مربی ویژه طرح صالحین از قم

5-عضوشورای حل اختلاف

6-مدیرموسسه بزرگ  اباصالح

7-عضوستاد ساماندهی جوانان درفرمانداری مینودشت از سال89

8-عضوستاد نمازجمعه وستاد مشورتی نماز جمعه مینودشت

شورای پایگاه

عضوشورای نگهبان در شهرستان مینودشت

ریس کمیته انضباطی فوتبال مینودشت

ناظر کمیته حمایت ونظارت از مراکز فرهنگی ودینی  کشور

ارسال نظر

آخرین اخبار