گلستان24 گزارش می دهد؛

جشن بزرگ یلدا به همت مسئولین مدرسه نو آوران جشن بزرگ یلدا در محل هتل کانیار شهرستان علی آباد کتول برگزار گردید.

برگزاری جشن بزرگ یلدا در شهرستان علی آباد کتول

به گزارش گلستان24، فرهنگ غنی و باستانی ایران آمیخته با سنن و رسوم دلپذیری است که با وجود گذشت قرن ها از برگزاری این رسوم ، هیچگاه گرد کهنگی و غربت روی آنها ننشسته است و همه ساله این رسوم  کهن با جلوه خاصی زینت بخش ردای فرهنگ و اصالت ایرانیان هستند. یکی از این رسوم ماندگار و جاوید، جشن باستانی یلدا است که آمیزه ای از هنر و فرنگ غنی  ایرانی است که در بطن آن علاوه بر دید و بازدید و صله ارحام، رگه هایی از توجه به هنر و ادببات ایرانی نیز به چشم می خورد. در واقع جشن یلدا را می توان یکی از رسوم ناب و سره ایرانی دانست که علی رغم نفوذ و تاثیر پذیری برخی خانواده های ایرانی از فرهنگ کمرنگ غربی ، این جشن همه ساله در کشور عزیز مان با شکوه خاصی برگزار می شود و افراد با نگرش ها و دیدگاه های مختلف این سنت دیرینه را به بهترین وجه ممکن پاس می دارند.

 

 یلدا علی اباد کتول 2

 

با وجود ریشه دار بودن اعیاد و سنن ایرانی شناساندن این مراسم به کودکان و دانش آموزان نیاز به برنامه ریزی جدی و اجرای برنامه های فرهنگی نوین دارد. در همین راستا و به منظور آشنایی دانش آموزان با این سنت دیرینه جشن بزرگ یلدا در شهرستان علی آباد کتول با حضور دانش آموزان و خانواده های آنها برگزار شد. این جشن که به همت مسئولین «دبستان غیر انتفاعی نو آوران»  در محل هتل کانیار این شهرستان برگزار شد، با استقبال پرشور خانواده ها و فرزندان آنها همراه گردید و دانش آموزان با ابعاد و ویژگی های جشن یلدا آشنا شدند و لزوم توجه و استفاده بیشتر از فضای گرم خانواده به آنها گوشزد شد. کوثر قنبری عبدالملکی مسئول برگزاری جشن بزرگ یلدا در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: در سال های اخیر برنامه های نفوذ فرهنگ غربی از طریق بزرگنمایی و مانور روی جشن هایی نظیر هالوین، ولنتیان و حتی کریسمس باعث شد رسوم و آداب کهن ایرانی و باستانی ما نظیر شب چله، چهارشنبه سوری، سیزده بدر و حتی عید نوروز در مقاطعی تحت الشعاع قرار گیرد. هر چند قدمت و اصالت این رسوم ریشه دار ، به اندازه ای پررنگ و ماندگار هستند که تحت تاثیر القائات جریانات شبه روشنفکری قرار نگیرند ولی بی هیچ تردید لزوم آشنا ساختن نسل جوان با ریشه های آداب باستانی امری ضروری است. از آنجا که آشنا ساختن نسل جوان با فرهنگ اصیل ایرانی یکی از وظایف نهاد های آموزشی محسوب می شود، تصمیم بر آن شد تا با برگزاری جشنی به مناسبت شب یلدا، زمینه آشنایی بچه ها را با سنن ایرانی و ملی فراهم کنیم.

 

 یلدا علی اباد کتول 3

 

وی در ادامه افزود: یکی از مزایای برگزاری جشن هایی نظیر یلدا الفت و نزدیکی اعضای خانواده به ویژه کوچکتر ها می باشد. چرا که در سال های اخیر فضای مجازی به نوعی باعث ایجاد یک شکاف بین نسل جوان و خانواده ها شده است که برگزاری و توجه به چنین آداب و رسومی می تواند زمینه ساز گرم تر شدن کانون خانواده ها شود. ایشان در ادامه خواستار توجه بیشتر مسئولین فرهنگی شهر به اعیاد اسلامی و ایرانی و رسوم باستانی شدند و توجه به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی را از مولفه های ایجاد خودباوری و احساس منزلت در نسل جوان دانستند. در پایان مراسم دانش آموزان با مربیان و خانواده های خود عکس های یادگاری گرفتند تا یادی از این مراسم را در قاب خاطره ها زنده نگه دارند.

 یلدا علی اباد کتول 1

ارسال نظر

آخرین اخبار