دکتر غلامرضا منتظری در مصاحبه با گلستان24؛

وظیفه دیگر ما مطالبه گری هوشمندانه در حورزه فرهنگ است. اگر می بینیم در استان مان دارد اثری خلق میشود و یا کار فرهنگی انجام میگیرد که با ارزش های مان سازگاری ندارد، باید بسیار منطقی و عالمانه تذکرات خود را به آن نهاد و سازمان بگوید.

مطالبه گری هوشمندانه وظیفه همه ما در حوزه فرهنگ است / از تفسیرها و برداشت های سلیقه ای در "آتش به اختیار" خودداری کنیم

دکتر غلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، گفت: مفهوم آتش به اختیار که مقام معظم رهبری فرمودند، هرج و مرج و بی برنامگی نیست.بله نیروها به صورت خودجوش، مردمی و داوطلبانه، در چهارچوب ضوابت،ورود پیدا کنند. مانند دوران دفاع مقدس که جوانان ما بنا بر احساس تکلیف و یک حس درونی به میان جنگ ورود پیدا کردند.

وی ادامه داد: اولین انتظاری که در این حیطه از اهالی فرهنگ و هنر میرود این است که هر کس بنا بر تخصصی که دارد، تکلیف خود را برای تحقق اهداف فرهنگی نظام مشخص کند. بداند که بنا به قابلیت هایش چه نقشی را باید ایفا کند.

دکتر منتظری افزود: دوم این است که نباید منتظر بمانیم تا از ما بخواهند. ننشینیم تا یک سیستم اداری یا یک نهاد بگوید بیایید و تلاش کنید. وقتی فعالیتی جوششی درونی داشته باشد، پیوسطه ادامه پیدا می کند. لذا باید یک جوشش چشمه سان در افکار اصحاب فرهنگ و هنر اتفاق بیافتد و خیلی تدریجی آرام و اثر بخش کار کنند.

 

کوتاهی های فرهنگی

 

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور تاکید کرد: فعالیت هایی که در حوزه هنر و فرهنگ در حال شکل گیری است، باید رویکرد مردمی آن قوی تر شود. باید بتوانیم به یکی از نیاز های اساسی فرهنگ مردم جواب دهیم. امروز هنر برای هنر مفهومی ندارد بلکه هنر به عنوان یک ابزار موثر برای تحقق اهداف قلمداد می شود.

وی با تاکید بر این که باید از تفسیرها و برداشت های سلیقه ای خود داری کنیم و برداشت شخصی خود را به عنوان مصادیق آتش به اختیار به کار نگیریم، گفت: باید دقیق سخنرانی های معظم له را بررسی کنیم. زیرا ایشان دقیق و شفاف مصادیق آتش به اختیار را عنوان کردند.

دکتر منظری بیان کرد: هر کجا که یه رخوت، سستی و کم کاری در نهاد ها  و سازمان ها دیده میشود، باید برطرف شود. حضور نیروهای با انگیزه، داوطلب، خودجوش و هدفمند، میتواند مشکلات را برطرف کرده و نهادها و سازمان ها را به تدریج مجبور خواهند کرد تا خودشان جدی تر عمل کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: وظیفه دیگر ما مطالبه گری هوشمندانه در حورزه فرهنگ است. اگر می بینیم در استان مان دارد اثری خلق میشود و یا کار فرهنگی انجام میگیرد که با ارزش های مان سازگاری ندارد، باید بسیار منطقی و عالمانه تذکرات خود را به آن نهاد و سازمان بگوید. نمیتوانیم ساکت و بی تفاوت بنشینیم. زیرا محصولات فرهنگی همچون غذا، آب و هوا و اکسیژن است. اگر این آب و هوا آلوده باشد جامعه را آلوده و بیمار می کند. همچنین مسمومیت و بیماری که ازین آلودگی دامن جامعه را میگیرد همچون مسمویت غذایی و بیماری جسمی به راحتی قابل تشخیص و درمان نیست. بنابراین مراقبت ها بسیار میتواند در هدایت و رشد فرهنگی جامعه تاثیرگذار باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار