احمد ایزد، در مصاحبه با گلستان 24:

قانون کار باید اصلاح شود و در آن علاوه بر بالا رفتن دستمزد کارگران، قدرت خرید آن ها افزایش پیدا کند.

تسهیلاتی که به سرمایه گذاران داده می شود، به تعاونی های کارگری هم اعطا شود

احمد ایزد بازنشسته فرهنگی و مدیر موسسه فرهنگی مکتب القرآن در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، با اعتقاد به این که کارگران نقش کلیدی در رونق اقتصادی کشور دارند، می گوید: در بخش تولید خدمات و صنایع سبک وسنگین، اولین حرف را عامل نیروی انسانی و کار می زند. در همه کشور ها، تولید می تواند نقش کلیدی در رونق نظام اقتصادی داشته باشد و در این زمینه کارگران بدون واسطه نقش اول را ایفا می کنند.

کارگران

اما چرا علی رغم جایگاه ارزشمندی که اسلام برای کارگران قائل است، امروز کارگران در جایگاه و ارزش واقعی خود قرار ندارند و توجه کمتری به این قشر از جامعه می شود؟

احمد ایزد در جواب این سوال می گوید: شاید نداشتن راهکارهای قانونی مناسب در کشور و نقص قانون، علت اصلی این موضوع باشد. قانون کار نیازمند یک بازنگری اساسی است. البته این شعار را از اول انقلاب داده اند اما هنوز عملی نشده است.

ایزد با بیان این که در اسلام، محور کار، کارگر و نیروی انسانی است، می گوید: بر خلاف آن در نظام سرمایه داری، محور فقط سرمایه است. اگر کسی یک سرمایه داشته باشد، سود کلان می برد و دستمزد ناچیزی هم عاید کارگران می شود. در این نظام کارگر دیده نشده است. اما در اسلام که انسان را اشرف مخلوقات میداند،  به نیروی کار توجه بسیاری شده است.

احمد ایزد

مدیر موسسه فرهنگی مکتب القرآن راهکاری برای افزایش جایگاه کارگران در جامعه پیشنهاد می کند و می گوید:  به نظر من، باید در نظام فعلی تغییراتی در قانون انجام دهیم به گونه ای که به تعاونی های کارگری که نقش اول را در تولید دارند، ارزش داده شود و همان تسهیلاتی که به سرمایه گذاران اعطا می شود ، در اختیار تعاونی های کارگری قرار دهند.

اید تاکید می کند که نظام سرمایه داری در اسلام مردود است. وی  می گوید: انشاالله که مسئولین ما در بازنگری قانون کار تدبیری اتخاذ کنند و طوری عمل کنند که علاوه بر بالاتر رفتن سطح دستمزد کارگران، قدرت اقتصادی آن ها نیز افزایش پیدا کند و تولیدی های کارگری به سود آوری مناسب دست پیدا کنند.

ارسال نظر

  • محمد
    0

    کو گوش شنوا؟

  • میثم
    0

    احسنت به آقای ایزد،واقعا ایده خوبی پیشنهاد دادند

آخرین اخبار