ظلم به دختران محجبه در اروپا؛

زلیخا می‌گوید:" آن‌ها علنا به من گفتند که روسری‌ام، دلیل عدم پذیرشم بود... من کاملاً متحیر و سرخورده‌ام."

روسری‌ام، دلیل عدم پذیرشم بود +عکس

به گزارش گلستان 24، شمار مسلمانان اروپا در حال حاضر به بیش از 30 میلیون نفر رسیده است. اگر چه آمار مربوط به تعداد مسلمانان کشورهای اروپایی معمولاً بصورت دقیق اعلام نمی‌شود اما آمار نسبی نیز که در این زمینه وجود دارد می‌تواند در تخمین شمار آنان سودمند باشد.

 

بر این اساس جمعیت مسلمانان در آلمان، فرانسه، اتریش، هلند و انگلیس بیش از سایر کشورهای اروپاست. بیشترین شمار مسلمانان نسبت به مسیحیان در کشورهای آلمان و اتریش است. 4 درصد جمعیت آلمان و 4.1 درصد جمعیت اتریش را مسلمانان تشکیل مى‌دهند و لذا دین اسلام پس از مسیحیت دومین دین بزرگ در این کشورها محسوب مى‌شود.

 

به گزارش  اتاق خبر 24 ، این آمار و ارقام در حالی است که هجمه تبعیض علیه مسلمانان مقیم اروپا باعث شده آن‌ها موقعیت‌های تحصیلی، فرصت‌های شغلی و زندگی بهتر را تنها به خاطر داشتن مذهبشان از دست بدهند.

 

در این گزارش تنها به اختصار به ذکر نمونه‌هایی از نابرابری در تنها یک کشور اروپایی (آلمان) اشاره می‌کنیم. حداقل نیمی از 4 میلیون مسلمان ساکن این کشور، زنان دارای پوشش اسلامی هستند.

 

*** چند نمونه از تبعیض‌ها علیه زنان باحجاب

 

فرشته

خانم "فرشته لودین" (Fereshta Ludin) معلم افغان‌تبار اهل اشتوتگارت در سال 2003 به دلیل داشتن حجاب از تدریس منع، و برای ستاندن حق‌اش راهی دادگاه قانون اساسی شد.

 

دادگاه قانون اساسی که مقرّ اصلی آن، در شهر کارلز روهه ایالت بادن ورتمبرگ واقع است، مهم‌ترین دادگاه در دستگاه قضایی کشور آلمان است. این دادگاه، یک محکمۀ معمولی جهت رسیدگی به خلاف یا جنایات نیست و حتی برای حل و فصل اختلافات حقوقی بین شاکی و متهم هم تشکیل نمی‌شود.

 

بلکه دادگاه قانون اساسی و قضات آن، یک وظیفه ویژه دارند و آن، نگهبانی و پاسداری از اجرای اصول قانون اساسی آلمان است؛ به این معنا که این دادگاه بر اجرای احکام قضایی، مطابق با اصول قوانین مصوب درقانون اساسی نظارت دارد.

 

 

 

فرشته در دادگاه: داشتن روسری تا به حال هیچ زنی را افراطی نکرده است

 

بتول

"بتول السوی" (Betül Ulusoy) نویسنده و فعال اجتماعی است. او که اصالتاً ترک‌تبار است، به عنوان دانشجوی رشته حقوق، موظف به گذراندن یک دورۀ کارآموزی در برلین بود.

 

تا روز چهارشنبه 3 ژوئن 2015  همه چیز به خوبی طبق برنامه پیش می‌رفت و این دختر جوان مسلمان توانسته بود از طریق مکاتبات پستی، ایمیلی و تلفنی، از دفتر منطقه‌ای محلۀ نویکلن شهر برلین تأییدیه شغلی بگیرد. اما هنگامی که حضوراً مراجعه کرد و می‌خواست برگۀ قرارداد را امضاء کند، به خاطر اینکه حجاب داشت، تأییدیه از وی پس گرفته شد!

 

این دختر جوان بعد از گذشت چندین روز هنوز هیچ پاسخی از اداره دریافت نکرده و دفتر منطقه‌ای نیوکلن، تنها کاری که کرده این بوده که تحت فشار رسانه‌ها اینطور جواب داده: "لازم است این مورد خاص هنوز بررسی شود."

 

 

 

این وکیل جوان در مصاحبه با رادیو برلین براندنبورگ گفت: "عمل آن‌ها دقیقاً به این معنی است که شغلم را به خاطر عقیده‌ام از من پس می‌گیرند. داشتن روسری برای من معادل آزادی است؛ معمولاً نگاه به زن در غرب تا حد نگاه به جسمش تنزل می‌یابد؛ مخصوصاً در صنعت موسیقی و فیلم و تبلیغات... به نظر من این نوع پوشش، به اطرافیانم می‌گوید: با من نه!"

 

زلیخا

به گزارش "رادیو نورددویچ"، خانم زلیخا ک. (Züleyha K.) 28 ساله مقیم شهر هامبورگ آلمان، مثال خوبی است از این واقعیت تلخ که همیشه کیفیت و استعدادِ فرد در پذیرفته شدنش برای یک شغل، ملاک تعیین کننده نیست و این مسئله زمانی پیش می‌آید که شما یک دختر محجبه در غرب باشید.

 

 

 

 

موقعیت شغلی‌ای که زلیخا سال 2014 برای آن درخواست داده و رزومه‌اش را ارسال کرده بود، تنها با دیدن حجاب او از دست رفت! این زن جوان، مسلط به کامپیوتر و سیستم‌های هوشمند است که از طریق ایمیل، برای آغاز به کار در این شغل پذیرش گرفته بود.

 

زلیخا می‌گوید: "آن‌ها علناً به من گفتند که روسری‌ام، دلیل عدم پذیرشم بود... من کاملاً متحیر و سرخورده‌ام."

 

مریم

جالب اینجاست که این قبیل مثال‌ها تنها مربوط به خارجی‌های مقیم اروپا نمی‌شود.

 

تصویر زیر خانم "مریم بریگیته وایس" (Maryam Brigitte Weiß) را نشان می‌دهد که در دهه 90 میلادی دین خود را از مسیحیت به اسلام تغییر داده و نام "مریم" را برای خود انتخاب کرده است.

 

 

 

 

مریم در سال 2007 به دلیل داشتن حجاب در نقش معلمی مقطع دبستان، به دادگاه شهر دوسلدورف فراخوانده و به سرنوشت مشابهی مانند فرشته دچار شد.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، وی حتی با وجود اینکه به تعبیر خودش، سعی کرد روسری‌اش را به صورت مدرن و به حالتی که تداعی‌کننده پوشش اسلامی نباشد (شال، دستمال گردن یا غیره) دور سرش ببندد، باز هم موفق نشد بر سرکار بماند؛ چراکه قانون اساسی آلمان، وی را به جرم نمایش یک مذهب خاص در ملأعام، از فعالیت اجتماعی  و شغل معلمی‌اش محروم کرد.

 

خبرگزاری زوددویچه به مشکلات کاریِ "کلاودیا جانسن" (Claudia Jansen) می‌پردازد. او سه سال پیش تصمیم گرفت مسلمان شود و از آن زمان تاکنون در محیط کارش فقط اجازه دارد بر سرش کلاه بگذارد تا موهای خود را بپوشاند! این دستور از طرف رئیسش به او داده شده است.

 

 

 

در سال 2013 یک پرستار 36 ساله که نامش در رسانه‌ها علنی نشد، به دلیل داشتن حجاب از بیمارستان سنت-یوهانس-هاسپیتال شهر دورتموند اخراج شد و برخی اعتراضات ضدّ نابرابری در آلمان برانگیخت.

 

از این مثال‌ها که تنها گوشه‌ای از مسئله را بیان داشت، به خوبی می‌‎توان دریافت دختران و زنان مسلمان اروپا که مشاغلی در جامعه به دست آورده‌اند، فقط و فقط دو راه پیش روی خود دارند: 1. خانه‌نشینی و خداحافظی با شغلشان، 2. ترک حجاب، قطع ریشه و هویت اسلامی‌شان.

 

چه بسا مسلمانانی که طی سال‌ها فقط برای تسلیم نشدن در برابر فشارهای گوناگون اجتماعی در غرب، متأسفانه نهایتاً شغل خود را از دست داده و از حضور در اجتماع بازماندند./جام نیوز

 

ارسال نظر

آخرین اخبار