رویای یک ماه بدون گرسنگی

اعضاء جمعیت امام علی(ع) گرگان در حالی مشغول آماده کردن کیسه های مواد غذایی هستند که آیین «کوچه گردان عاشق» با شعار «یک ماه بدون گرسنگی» را هر سال در شبهای ماه مبارک رمضان اجرا می کنند.

یاری نیازمندان در آیین «کوچه گردان عاشق» گلستان

به گزارش گلستان 24، ایام ماه رمضان و شب های قدر یادآور شب های عاشقی مولای متقیان، حضرت امیرالمومنین علی (ع) است. یادگار «ناشناسی که به تاریکی شب، می برد شام یتیمان عرب». شاید الگوی گیری از همین منش و بزرگمردی امیرالمونین (ع) بود که باعث شد تا جوانان شهرمان هم دغدغه گرسنگی کودکان کار را داشته باشند و اقدام به راه اندازی جمعیت امام علی (ع) کنند.

جمعیت امام علی (ع) که مدتهاست در گرگان فعالیت دارد، سعی دارد ثابت کند می شود همانطور که با یک ماه روزه داری تمرین گرسنگی و تشنگی می کنیم، می توانیم برای یک ماه بدون گرسنگی کودکان کار که شاید خوابیدن بدون گرسنگی بزرگترین رویایشان باشد، هم تلاش کنیم.

امسال دومین سال است که آیین «کوچه گردان عاشق» در شب ۲۷ ماه رمضان توسط جمعیت امام علی (ع) در گرگان برگزار می شود. شعارشان «یک ماه بدون گرسنگی» است و سعی دارند با الگو گیری از منش مولای متقیان و ائمه اطهار، همزمان با تمرین صبر در برابر گرسنگی، برای رفع فقر و گرسنگی نیازمندان تلاش کنند.

وقتی وارد حیاط این انجمن می شوی، پر است از کیسه هایی که هر کدام قرار است در اختیار خانواده ای نیازمند قرار بگیرد. اینجاست که متوجه می شوی عاشقانه کار کردن انجمن های مردمی یعنی چه؟ اینجاست که متوجه می شوی آیینی که برگرفته از اندیشه آگاه‌ترین و بیدارترین وجدان تاریخ است؛ روحی تشنه عدالت، خسته از ظلم و فقر و مهربان نسبت به یتیمان و فقیران می‌خواهد نه یک سیستم اداری خشک که فقط 8 ساعت کار اداری در دستور کارش است.

روی دیوار خانه جمعیت امام علی (ع) که در الغدیر نهم قرار دارد نقاشی هایی کشیده شده، نقاشی هایی که نشان می دهد کودکان حضور پررنگی در این خانه دارند. هم‌زمان با ورود من، دو دختر تقریباً هشت‌ساله وارد حیاط می‌شوند. سلامی می‌کنند و سریع از پله‌ها بالا می‌روند. چندنفری هم مشغول فعالیت هستند. در اتاقی که به‌عنوان کلاس در نظر گرفته‌شده است نیمه‌باز است. از سرو صداها مشخص است که بچه‌های قد و نیم قد داخل اتاقند. نگاهی به داخل کلاس انداختم و بچه هایی را دیدم که نگاهشان به معلمی است که در حال آموزش است.

جمعیت امام علی(ع)

خانه علم مثل مدرسه است

کتاب‌خانه پر از کتاب‌، خانه علم نظرم را جلب می‌کند. در حال نگاه کردن به کتاب‌ها هستم که دختری برای گرفتن کتاب مراجعه می‌کند. دو کتاب برمی‌دارد و می‌پرسد: به نظرت کدوم بهتره بخوانم؟

کتاب‌ها را از دستش می‌گیرم و اسمش را می‌پرسم. او خودش را شقایق معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: ۸ سالم است و اینجا شروع به خواندن و نوشتن کردم. همه خانم معلم‌ها و آقا معلم‌هایم را دوست دارم.

از شقایق می‌پرسم که چرا مدرسه نرفته است و او می‌گوید: مادرم گفته نمی‌شود مدرسه بروم. اینجا هم مثل مدرسه است، فرقی ندارد. همان کارهایی را می‌کنیم که آزاده انجام می‌دهد.

او آزاده را « دختر همسایه» معرفی می‌کند و اضافه می‌کند: اینجا همه چیز یاد می‌گیریم. کاردستی درست می‌کنیم. درس می‌خوانیم. مشق داریم. تازه گروه سرود هم داریم و من می‌خواهم سرود بخوانم.

از او در خصوص اینکه چقدر در خانه علم احساس خوشحالی می‌کند می‌پرسم و می‌گوید: همش می‌خندیم و خیلی دوستش دارم. مخصوصا وقت‌هایی که توی حیاط بازی می‌کنیم.

شقایق که چشم‌هایش به دست‌های من و کتاب‌هایش است ادامه می‌دهد: نگفتی کدام کتاب بهتر است؟ یکی از کتاب‌ها را به او می‌دهم که بخواند. تشکر می‌کند و می‌رود.

جمعیت امام علی(ع)

آموزش به کودکان محروم از تحصیل

زنگ تفریح است و زمان شادی بچه ها. البته شاید برای این کودکان شادی فقط در همین کلاس و حیاط خلاصه شود. شادی امروز کودکان حاصل تلاش یک سال و نیم جوانانی است که بدون چشم داشتی راه مولایشان را درپیش گرفته اند.

آرمان موسوی که مسئول روابط عمومی جمعیت امام علی(ع) است، بابیان اینکه یک و سال و نیم از فعالیت این جمعیت می‌گذرد در خصوص شروع به کار این جمعیت می گوید: خانه علم جمعیت امام علی(ع) نوزدهم آبان ماه سال ۱۳۹۳ در بلوار الغدیر تأسیس و شروع به کارکرد.

وی در خصوص اهداف تأسیس این خانه ادامه می‌دهد: معرفی جمعیت امام علی(ع) به همشهریان و خیرین، آموزش به کودکان محروم از تحصیل، ایجاد فضایی برای همدلی با خانواده‌های آسیب‌دیده، مکانی سالم برای گذراندن اوقات فراغت کودکان محروم جهت ایمن بودن برابر آسیب‌های اجتماعی از کارکردهای این خانه علم است.

موسوی در خصوص برنامه‌های این جمعیت اضافه می‌کند: اردیبهشت ۹۳ آیین «کعبه کریمان» به مناسبت ولادت امام علی(ع) برگزار شد و در این آیین آرزوی ۵۴ کودک ساکن در محله‌های محروم، بیمارستان کودکان، مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست جمع‌آوری شد. این آرزوها در ایام اعتکاف به دست معتکفین و خیرین رسید تا عبادت فردی، سمت‌وسوی اجتماعی پیدا کند.

وی بابیان اینکه امسال برای دومین بار آئین کوچه گردان عاشق در گلستان انجام می‌شود، ادامه می دهد: جامعه هدف ما را خانواده‌های نیازمند که به دلیل فقر، قادر به تأمین نیازهای اولیه زندگی خود نیستند تشکیل می‌دهند.

موسوی اضافه می کند: سال گذشته تعداد ۶۰ کیسه حاوی مایحتاج غذایی یک ماه به خانوارهای شناسایی‌شده در محله‌های الغدیر، اسلام‌آباد، کوی عرفان و شریعتی تحویل داده شد.

وی می‌گوید: در بعضی از این خانه‌ها مراسم دعایی با حضور افراد حاضر در پخش این کیسه‌ها برگزار و دعای معراج خوانده شد. امسال هم آیین کوچه گردان عاشق در روز ۲۲ تیرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ عصر در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود و بعدازآن برای توزیع کیسه‌ها به محله‌های شناسایی‌شده می‌رویم.

موسوی در خصوص محتوی بسته‌ها می‌گوید: بسته‌ها حاوی نیازهای غذایی اولیه مثل برنج، روغن، مرغ، گوشت، حبوبات، تن ماهی، ماکارونی، قند، وسایل شوینده است.

جمعیت امام علی(ع)

بیش از ۱۵۰ نفر با جمعیت امام علی(ع) گرگان همکاری دارند

در ادامه صحبت‌هایم با مسئول کمیته اطلاع‌رسانی جمعیت امام علی(ع)، معین حشمتی هم به جمع ما اضافه می‌شود. او موسس این جمعیت در گرگان و دانشجوی سال دوم رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف تهران است. حشمتی خودش وارد بحث می شود و ادامه می‌دهد: جمعیت امام علی(ع) در دانشگاه صنعتی شریف یک دفتر دارد و من کارم را از دانشگاه شروع کردم و بعد تصمیم گرفتم که در گرگان هم شروع به فعالیت کنم.

وی که از همکاری کسانی که در این جمعیت هستند ابراز رضایت دارد، ادامه می‌دهد: بیش از ۱۵۰ نفر به‌صورت داوطلب با این جمعیت همکاری دارند و به‌صورت کاملاً غیردولتی فعالیت می‌کنیم و اگر هم هزینه‌ای جمع‌آوری می‌شود با کمک‌های خیرین است.

حشتمی که خودش هنوز اول راه جوانی است، می‌گوید: در شروع فعالیت کمی مشکل داشتیم ولی الآن فعالیت‌های ما نمود بیشتری پیداکرده است.

وی بابیان اینکه بیشتر کار ما بر روی معضلات اجتماعی در محلات حاشیه‌نشین است، ادامه می‌دهد: سعی داریم کودکان کار را شناسایی کنیم و سال گذشته کار آماربرداری و نقشه جغرافیایی ۶۰ کودک کار خیابانی را انجام دادیم تا بتوانیم مشکلات و معضلات آن‌ها را شناسایی کنیم.

حشمتی در خصوص دیگر فعالیت های این انجمن می گوید: تیم فوتبال نوجوانان شهر گرگان از مهرماه سال گذشته فعالیت خودش را به‌صورت رسمی با بچه‌های محله‌های حاشیه شهر آغاز کرده است و تمرین‌های این تیم به‌صورت مستمر در سالن مدرسه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

جمعیت امام علی(ع)

آیین کوچه گردان عاشق امسال باهدف توسعه روستایی انجام می‌شود

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۱۵۰ کیسه برای این کار تهیه شده است، می‌گوید: سعی کردیم امسال آیین کوچه گردان عاشق را باهدف توسعه روستایی داشته باشیم و به همین دلیل کار را از سطح محلات به روستاهای اطراف تعمیم دادیم. با توجه به تنوع اقوامی که در گلستان وجود دارد نگاه کلی به وحدت اقوام داریم و شهرستان گنبدکاووس را هم برای ارتباط بیشتر مدنظر قراردادیم.

حشمتی از محله‌های اسلام‌آباد، الغدیر، کوی عرفان، شریعتی، انجیر آب، جهاد مرکزی و اوزینه و روستای قلعه محمود، روستای نومل،اسلام‌آباد گنبدکاووس، عباس‌آبادِ نصرآباد به‌عنوان محله‌های هدف امسال این آیین نام می برد.

وی در خصوص طرح اعتکاف در مسجد دل‌های کودکان که در روستای قره دونگ در بخش داشلی برون انجام شد، هم می گوید: در این برنامه سعی کردیم خدمات فرهنگی، هنری، زیرساختی برای ساخت زمین والیبال، نهال‌کاری، برآورده کردن آرزوهای همان روستا و آشپزی برگزار کنیم.

خبرنگار و عکاس: مریم رضایی/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار