مشکلات آبزی پروران با عدم همکاری منابع آب و جهاد کشاورزی

3 هزار و 700 حلقه چاه کشاورزی دارای مجوز در شهرستان علی آباد کتول وجود دارد که از این ظرفیت برای احداث استخر پرورش ماهی استفاده نمی شود و این در حالیست که از آب این استخرها می توان دوباره در آبیاری محصولات کشاورزی استفاده کرد.

قلابی که گلوی صنعت پرورش ماهی علی آباد کتول را می بُرد+ تصاویر

 به گزارش گلستان24، استفاده از آب چاه های کشاورزی علی آباد کتول برای احداث استخرهای پرورش ماهی در این اوضاع کم آبی نتنها موجب صرفه جویی در مصرف آب و بهره برداری کامل از آن می شود، دریچه ای نیز به سوی کاهش نرخ بیکاری که این روزها بسیاری از جوانان به آن مبتلا بوده و زمینه بسیاری از بزهکاری ها است، در شهرستان می گشاید.

رحمت محمدی رئیس اداره شیلات جهاد کشاورزی علی آباد کتول در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار زرین نامه، با اشاره به عدم بهره گیری از قابلیت 3 هزار و 700 حلقه چاه کشاورزی دارای مجوز این شهرستان برای احداث استخر پرورش ماهی، بیان کرد: اداره منابع آب برای بهره برداری از آب چاه و جهاد کشاورزی جهت تغییر کاربری برای پرورش ماهی باید مجوز دهد که به دلیل تعداد زیاد و متراژ پایین استخرهای ذخیره آب کشاورزی، به راحتی به پرورش دهنده ماهی مجوز داده نمی شود.

محمدی ماهیان قزل آلا، کپور، آمور، فیتوفاگ، بیگ هد و ماهی قرمز را از جمله ماهیان سردابی و گرمابی پرورشی علی آباد کتول برشمرد و اظهار کرد: علی آباد کتول دارای 12 استخر ماهیان سردابی و 51 استخر ماهیان گرمابی فعال است که تمامی استخرهای سردابی و 1 استخر ماهیان گرمابی مجوز دارد.

وی تصریح کرد: به دلیل نداشتن مجوز، بیمه محصولات و تسهیلات بانکی به پرورش دهنده ماهی تعلق نمی گیرد، که این مسئله مشکلات زیادی را زمان وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل، بیماری، توسعه و تعمیرات زیر ساخت ها ایجاد می کند.

 

محمدی افزود: مسئله خشکسالی و نوسانات قیمت فروش از دیگر مشکلاتی است که پرورش دهندگان ماهی با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی با گلایه از اینکه یک دانش آموخته شیلات امیدی برای فعالیت در بخش خصوصی ندارد، خاطر نشان کرد: مسائل پیش روی یک پرورش دهنده ماهی در حال حاضر سبب می شود کمتر کسی سراغ این حرفه برود.

رتبه اول علی آباد کتول در تولید قزل آلا

وی با گذر از بحث مشکلات و دغدغه های پرورش ماهی، به نقطه قوت علی آباد کتول که تولید 320 تن ماهی قزل آلا در سال، این شهرستان را در ردیف اول تولید این ماهی سردابی در گلستان قرار داده، اشاره کرد و گفت: این ماهی با توجه به نوع آب و هوای منطقه در شمال، شمال شرق و شمال غرب علی آباد کتول تولید می شود.

محمدی در ادامه از تأمین بچه ماهی قزل آلای مورد نیاز گلستان و استان های همجوار در آینده ای نزدیک در علی آباد کتول خبر داد و گفت: با توجه به این که گلستان تنها استان عاری از بیماری خونی (VHS) و علی آباد کتول قطب اول در تولید ماهی قزل آلا شناخته شده، تولید بچه ماهی قزل آلا در برنامه های شاخص شیلات شهرستان قرار گرفته است.

رئیس اداره شیلات جهاد کشاورزی علی آباد کتول همچنین با اشاره به فعالیت های ترویجی در راستای بالا بردن سرانه مصرف آبزیان در علی آباد کتول، خاطر نشان کرد: با وجود بیماری هایی که بین مردم به دلیل تغذیه نامناسب شایع و آبزیان به عنوان غذای سلامت تأیید شده است، شیلات شهرستان اقدام به برگزاری دوره های پخت ماهی و جشنواره طبخ در نقاط مختلف شهرها و روستاهای علی آباد کتول را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/

منبع: زرین نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار