دکتر مهاجر از نقش رویکردهای علمی در رشد کشاورزی گلستان می گوید :

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به نقش موثر علم و فناوری در تحول بخش کشاورزی گلستان گفت : کشت نشایی ، توسعه گلخانه ها ، توسعه مکانیزاسیون ، سامانه های نوین آبیاری ، اصلاح بذور و تولید ارقام جدید همه در سایه تحولات علمی رخ داده است .

از توسعه کشت نشایی و گلخانه تا استفاده از سامانه های آبیاری نوین

به گزارش گلستان 24،دکتر مختار مهاجر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان عصر دوشنبه 2 بهمن ماه در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری در خصوص نقش علم و تکنولوژی جدید در تحولات کشاورزی استان گلستان اظهار کرد : بدون رویکرد علمی ، تحقیقات و فناوری در عرصه کشاورزی ما که وابسته به تفکر سنتی گذشته است ، نمی توان پیشرفت کرد و امروز استفاده از تکنولوژی روز در کشاورزی یک ضرورت است .

افزایش کمیت و کیفیت گندم با رویکردهای علمی

مهاجر به محصول استراتژیک گندم اشاره کرد و گفت : با توجه به رویکرد های علمی و تحقیقاتی و با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم ، نوع خاک ورزی و استفاده از انواع بذرهای اصلاح شده است که استان گلستان توانسته است گندم های با کیفیت و گلوتن بالا تولید می کند که به عنوان گندم درجه یک به شمار می رود .

وی تصریح کرد : امروز استفاده از تکنولوژی جدید باعث شده تا میزان تولید گندم در حدود350 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان به یک میلیون و 500 هزار تن برسد که این در 40 سال گذشته بی سابقه بوده که بخش اعظمی از آن نیز خرید تضمینی بوده است .

استفاده از سامانه های نوین آبیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان یکی دیگر از عرصه های تجلی علم و فناوری در عرصه کشاورزی را ، استفاده در سیستمهای آبیاری نوین دانست و اضافه کرد : گلستان ، استان کم آبی است و از آن طرف 22 هزار هکتار اراضی شور داریم که باید زهکشی شوند و تا سال 97 این مقدار به 57 هزار هکتار هم می رسد و این مصوبه دولت است ، لذا تخصص و فناوری را در عرصه آبیاری مزارع بکار گرفتیم.

مهاجر بیان کرد : هدفگزاری ما اینست که در سال جدید از سامانه های نوین ابیاری در سطح 7280 هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان استفاده کنیم که تا الان در 3500 هکتار این کار انجام شده است .

 وی سهم یارانه استان گلستان در سال جاری برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار را ۹۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

کشت نشایی روشی علمی برای بهینه کردن بازدهی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان کشت نشایی را نیز یکی از راهکار علمی برای استفاده بهینه در این عرصه بر شمرد و افزود : بررسی های ما  نشان می دهد کشت نشایی محصولاتی نظیر پنبه ، سویا ، ذرت و ...  نسبت به کشت مستقیم در سال گذشته ۱۰ درصد افزایش تولید و ۲۸ درصد کاهش مصرف آب بدون در نظر گرفتن اثرات سیستم آبیاری نوین داشته است.

دکتر مهاجر با بیان اینکه امسال دو هکتار کلزا را  بصورت پایلوت نشا کردیم ، خاطرنشان کرد : در کشت بهاره سال ۹۷ قصد داریم کشت نشایی محصولات سویا، پنبه و ذرت را به سطح ۵۰۰ هکتار برسانیم و  در سال گذشته برای نخستین بار ۱۰۰ هکتار کشت نشایی پنبه، ذرت و سویا در استان گلستان انجام شد اما یکی چالش های ما در این بخش قیمت بالای نشا می باشد که محققان باید کار بیشتری برای کاهش قیمت نشای محصولات انجام دهند.

گلخانه ها با رویکرد علمی به جنگ کم آبی می روند

این مقام مسئول در ادامه گلخانه ها را نیز رویکردی علمی در عرصه کشاورزی توصیف کرد که با توجه به وضعیت موجود مانند کم آبی می توانند در جهت تولید و همچنین اقتصاد خانواده کشاورز موثر باشد .

مهاجر اذعان کرد : برای سال 97 احداث 250 هکتار گلخانه در دستور کار ما قرار دارد و شهرک های کشاورزی تدارک دیدیم که طی قرارداد با سرمایه گذاران و فعالان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی بتوانیم گلخانه را رونق دهیم .

وی گفت : 75 هکتار متقاضی گلخانه داریم که برای گرفتن تسهیلات بانکی به بانک ارسال شده اند و در حال حاضر نیز 140 هکتار از اراضی استان به کشت گلخانه ای مشغولند و آنچه که ما را به توسعه بخش گلخانه ای سوق می دهد چالش منابع آبی است و سعی ما بر اینست که کشت سبزی و صیفی را نیز از محیط های باز به محیط بسته ای مثل گلخانه ببریم .

توزیع ۱۷۰ ریزدانه کار در بین کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی وجود ریزدانه کار را هم موثر خواند و با بیان اینکه 170 ریزدانه کار را بین کشاورزان توزیع شده ، گفت : استفاده از این محصول در کاشت کلزا که بذر ریزی دارد ، خیلی تاثیر دارد .

مهاجر بیان کرد : سیاست گذاری های علمی ، تحقیقاتی و تخصصی دفتر طرح دانه های روغنی،تامین نقدینگی، نهاده ها و تجهیزات مکانیزاسیون برای کشت ریزدانه کارها و کمک های بلاعوض را از دلایل افزایش تولید کلزا در سال زراعی جاری است و پیش بینی ما افزایش تولید 130 درصدی کلزا در استان گلستان درمساحت 64 هزار هکتار از اراضی استان گلستان است .

وی تصریح کرد : خرید تضمینی به موقع،اطلاع رسانی و برنامه ریزی کارشناسان پهنه ها را از دلایل رغبت کشاورزان برای کشت کلزا در تناوب زراعی به منظور افزایش تولید گندم و کاهش علف های هرز می تواند عوامل افزایش تولید کلزا باشد .

انتهای پیام /فناوری

 

ارسال نظر

آخرین اخبار