«آی‌جان عبادی» بانو ترکمن گنبدی یکی از 10 بانوی فعال برگزیده هفتمین دور انتخابات زنان کارآفرین برتر در «سامانه انتخاب برترین کارآفرینان زن ایران در حوزه صنایع‌دستی از روستای «گدم آباد» گنبدکاووس در حوزه صنایع دستی بومی( سراجی سنتی) توانسته از سال 1380 تاکنون بیش از 20 زن سرپرست خانوار را اشتغالزایی کند.

وقتی فرزند طلاق اشتغال 20 زن سرپرست خانوار گلستان را فراهم‌ کرد/ صادرات فرش چرم و پوست به کشورهای غربی آرزوی بانو کارآفرین گنبدی
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس، صنایع دستی بیانگر فرهنگ و سنت های به یادگار مانده از نسل های گوناگون یک سرزمین است.در واقع باورها،آداب و رسوم یک قوم و کشور در قالب تولیدهای دستی جلوه گر می شود و از این رو صنایع دستی مجموعه ای از فرهنگ،ملیت و هویت، روابط بین المللی و هنر صنعتی به شمار رفته که قابلیت عرضه اقتصادی نیز دارد.
صنایع دستی علاوه بر انتقال ویژگی‌های فرهنگی می‌تواند فرصت‌های اقتصادی مطلوب را ایجاد کرده و سبب بسط سنت‌های یک کشور در عرصه جهانی شود.
با گذشت هزاران سال از صنعت چرم همچنان محصولات آن به سبب دوام بهتر و اثر ماندگاری بیشتر دارای ارزش بالایی بوده و از محبوبیت خاصی بین افراد جامعه برخوردار است.

 

«آی‌جان عبادی» بانو ترکمن گنبدی یکی از ۱۰ بانوی فعال برگزیده هفتمین دور انتخابات زنان کارآفرین برتر در سامانه انتخاب برترین کارآفرینان زن ایران بر روی سایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در حوزه صنایع‌دستی از روستای «گدم آباد» از توابع شهرستان گنبدکاووس در حوزه صنایع دستی بومی (سراجی سنتی) با نام «تجاری یورتای آدین» معرفی شد، وی توانسته از سال ۱۳۸۰ تاکنون بیش از ۲۰ زن سرپرست خانوار را اشتغالزایی کند.

 

 

 

خبرگزاری فارس گفت و گوی تفصیلی با «آی‌جان عبادی» بانو کارآفرین گنبدی در حوزه «سراجی سنتی» انجام داده که توجه مخاطبان را به خواندن آن جلب می‌کند.

 

* فرزند طلاقی که با پشت‌کار و تلاش موجب اشتغالزایی ۲۰ سرپرست خانوار شد
خبرگزاری فارس: قبل از وارد شدن به فعالیت‌های صنایع دستی به چه کاری مشغول بودید؟
عبادی: واقعیت امر این است که بنده فرزند طلاق هستم در سنین سه چهار سالگی مادر و پدرم از یکدیگر جدا شدند و من به همراه دو خواهر و یک برادرم زیر دست نامادری بزرگ شدیم.
از همان سنین کودکی با کار کردن در اراضی کشاورزی تلاش می‌کردم که بتوانم خواهران و برادرم که از من کوچک‌تر بودند کمک و نگهداری کنم، سال‌های بعد که کمی بزرگ‌تر شدم با چند نفر از اهالی روستا که آنها نیز به نوعی مشکلات مادی و زندگی داشتند روسری‌های ترکمن و انواع روسری‌هایی که خریدار بهتری داشت خریداری کرده و در تهران با سود کم و شرعی به فروش می‌رساندیم و از این راه امرار معاش می‌کردیم.

 

 

 

 

 

 

* از همان ابتدا به دنبال تولید و یادگیری شغلی خاص برای ورود به بازارهای داخلی و جهانی بودم
خبرگزاری فارس: چطور شد که فعالیت خود را در زمینه «سراجی سنتی» شروع کردید؟
عبادی: در ایامی که به فروش روسری در تهران مشغول بودیم یکی از همین دوستان که با هم کار می‌کردیم پیشنهاد داد که در زمینه دوخت کفش آموزش دیده و به این کار روی بیاوریم، اما من می‌خواستم رشته‌ای را آموزش ببینم که خاص بوده و بازار فروش آن همه گیر و جهانی باشد.

 

به همین منظور در مورد مشاغل مختلف و خاص که هم درآمد نسبتا خوبی داشته و هم در بازار داخلی و جهانی خاص باشد تحقیقاتی انجام دادم و بعد از بررسی‌های زیاد در حوزه‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که تهیه و ساخت فرش چرم و پوست می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

* با ۱۰۰ هزار تومان سرمایه‌ای که راه دستفروشی جمع کرده بودم وارد تولید چرم شدم/ شعار و اعتقادم این است که اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار باعث آرامش و آسایش فرزندان طلاق و آسیب‌دیده جامعه می‌شود
خبرگزاری فارس: شرایط کار در اوائل فعالیت چگونه بود؟
عبادی: بعد از آموزش‌های لازم کار خود را آغاز کردم بی‌شک شروع هر کاری در هر حوزه سخت است زیرا فرد تجربه کافی در این رشته شغلی نداشته و باید یک مدت از فعالیت بگذرد تا سلیقه مخاطب و بازار فروش مشخص شود.
در نخستین گام با ۱۰۰ هزار تومان سرمایه‌ای که از راه دستفروشی جمع کرده بودم وارد این کار شدم و برای اینکه در این مسیر ضربه مالی زیادی بر سرمایه‌ام وارد نشود ابتدا طراحی فرش چرم و پوست خود را در سایزهای کوچک انجام داده و این محصولات را در بازارهای تهران به فروش می‌رساندم و وقتی از کارم استقبال می‌شد تمام خستگی‌های چند ماهه من از بین رفته و با انگیزه بیشتری کار جدید خود را شروع می‌کردم.
فعالیت‌های بنده از سال ۱۳۸۰ آغاز کردم و تاکنون توانستم بیش از ۲۰ بانو سرپرست خانوار را اشتغالزایی کنم.
شعار و اعتقادم این است که اشتغالزایی زنان سرپرست خانوار سبب آرامش مادران جامعه و آرامش مادران هم باعث آرامش و آسایش فرزندان طلاق و آسیب‌دیده جامعه شده و به نوعی از هرگونه آسیب اجتماعی در این فرزندان کاسته می‌شود.

 

 

 

 

 

خبرگزاری فارس: خانم عبادی محصولات و تولیدات خود را در چه استان‌هایی به فروش رساندید؟ آیا محصولات شما به بازار جهانی صادر شده است؟
عبادی: تا قبل از شیوع و همه گیری کرونا در تمام نمایشگاه های صنایع دستی، بازارهای فروش صنایع دستی تهران و بیشتر استان‌های کشور حضور داشته و خوشبختانه در این نمایشگاه‌ها و بازارها استقبال خوبی از طرح‌ها و محصولات ما شده و بازار خوبی در زمینه فروش محصولات داشتیم.
معتقدم برای بازاریابی و فروش محصولات نباید به یک شهر و یا استان بسنده کرد و باید همیشه در تکاپو و حرکت بود تا بازار جدیدی برای فروش محصولات داشته باشم.
با توجه به شرایط خانوادگی نتوانستم تاکنون  به کشورهای دیگر و حضور در نمایشگاه‌های خارجی شرکت کنم اما محصولات ما توسط دوستان و آشنایانی که در نمایشگاه‌های مختلف کشورهای خارجی مانند عمان، آلمان، میلان ایتالیا و دیگر کشورها حضور داشتند معرفی شده و به فروش رفته است.

 

 

* برای موفقیت در کارم تلاش کردم براساس سلایق مشتری و خریداران عمل کنم/ طرح‌های بنده تلفیقی از طرح‌های کلاسیک و سبک مدرن برای رضایت مشتریان داخلی و خارجی است
خبرگزاری فارس: رمز موفقیت خود را در گسترش محصولات و فروش آن در چه می دانید؟
عبادی: رشته «سراجی» یک رشته سنتی بوده که ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ ما داشته و مطمئنا در قدیم به صورت کاملا سنتی تهیه و ساخته می‌شد، با پیشرفت تکنولوژی سلایق و طرح‌های جدید مدنظر طرفداران این رشته است و باید در این رشته هنری و یا هر رشته هنری بنا به سلایق خریداران و طرفداران عمل کرده و به زبان ساده‌تر آپدیت و به روز بود.

 

برای موفقیت در کارم تلاش کردم براساس سلایق مشتری و خریداران عمل کنم البته نکته مهم این است که نخواستم بخش سنتی آن از بین رفته و به فراموشی سپرده شود بنابراین طرح‌های بنده تلفیقی از طرح‌های کلاسیک و سبک مدرن است و بیش از ۸۰ طرح مختلف در این زمینه طراحی کردم که خوشبختانه همگی آنها تلفیقی بوده و رضایت مشتریان داخلی و خارجی را جلب کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

خبرگزاری فارس: علاوه بر فعالیت در حوزه فرش چرم و پوست (سراجی) در چه حوزه‌های دیگر فعالیت دارید؟
عبادی: در کنار «سراجی» در رشته ساخت فرش چرم و پوست و بنا به درخواست مشتریان و اینکه تقاضای مشتریانم کامل باشد انواع کیف ولی با تولیدات کمتر هم انجام می‌دهم تا بقول معروف اجناس تکمیل و جور باشد.

 

در کنار فعالیت‌های «سراجی» کارگاه دوخت مانتو را نیز در روستای «گدم آباد» دارم و در این حوزه کاری چهار نفر به صورت دائم و به عنوان برشکار با بنده همکاری می‌کنند، البته در حال حاضر در حال توسعه این کارگاه برش مانتو بوده و در آینده نزدیک افراد بیشتری از زنان سرپرست خانوار اشتغالزایی خواهند شد.

علاوه بر این فعالیت‌ها نخستین مرکز تخصصی دیزاین و دکوراسیون داخلی با فرش‌های چرم و پوست با نام تجاری «یورتای آدین گلستان» که نام تجاری سراجی فرش پوست و چرم بنده هم بوده مدیریت می‌کنم، تمام تلاشم در همه حوزه‌های کاری تولید محصولات با کیفیت و معرفی آن به بازارهای داخلی و خارجی است.

 

* با خودم عهد کردم که به اندازه سرمایه و پس‌اندازم کارم را شروع کنم/ هیچ‌گاه با دریافت تسهیلات بانکی خود را بدهکار و وامدار بانک‌ها نکنم
خبرگزاری فارس: چه مشکلاتی در حوزه کاری خود و در مسیر توسعه و تجاری‌سازی وجود دارد؟
عبادی: برای اجرای هر طرح و ایده و تبدیل آن به محصولات تولیدی در مرحله نخست باید سرمایه اولیه داشت و سپس مکانی برای تولید بعد از مکان تجهیزات و سرمایه در گردش نیاز است. از همان روزهای اول که ایده و طرح ساخت فرش چرم و پوست در ذهنم جرقه زدم با خودم عهد کردم که به اندازه سرمایه و پس‌اندازم کارم را شروع کنم و هیچ‌گاه با دریافت تسهیلات بانکی خود را بدهکار و وامدار بانک‌ها نکنم و تا به امروز با وجود همه سختی‌ها و فشارهای اقتصادی در طی این سال‌ها به جز مبلغ ۱۶ میلیون تومان که برای کمک و پرداخت به یکی از کارگرها هیچگونه تسهیلاتی دریافت نکردم. حتی در این شرایط شیوع کرونا و آسیب شغل بنده در کنار بیشتر مشاغل آسیب‌دیده از بیماری کرونا هیچگونه درخواست تسهیلات از دولت نداشتم.

 

 

 

 

 

به جرات می‌توانم بگویم تاکنون با سرمایه شخصی وارد این کار تولیدی شده و آن را ادامه دادم حتی با همین درآمدم توانستم خواهرها و برادرم را سروسامان دهم.
به نظر بنده سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان علاوه بر حمایت‌های مادی از سوی دستگاه‌های اجرایی و دولت نیاز به حمایت‌های دیگری مانند تسریع در پروسه اداری  مانند اخذ مجوزها، تجاری‌سازی و وارد کردن تجهیزات و امکانات دارند.

 

 

 
* ایده راه‌اندازی کارگاه سیار تولید فروش چرم و پوست در همه استان‌های کشور/ هدفم خرید محصولات چرم از نزدیک و آشنایی مردم با چگونگی تولید این محصولات

 

 

خبرگزاری فارس: چه ایده و یا برنامه‌هایی برای آینده کاری خود دارید؟
عبادی: بنا دارم بعد از اتمام شیوع کرونا و رسیدن وضعیت جهان کشور و استان به شرایط عادی و مطلوب در مرحله نخست کارگاه و تولید سیار فرش چرم و پوست را راه‌اندازی کنم. ایده‌ام در این کار این است که یکی از خودروها مانند مینی‌بوس و یا ون را طوری بازسازی و طراحی کنم که چند نفر از بانوان فعال در این حوزه در این خودرو محصولات خود را از صفر تا صد تولید کرده و در معرض نمایش عموم مردم و علاقمندان قرار دهند تا مردم ضمن خرید محصولات مورد نیاز از نزدیک با چگونگی تولید این محصولات آشنا شوند.
این خودرو به صورت سیار در همه استان‌های کشور تردد کرده تا ضمن معرفی صنایع‌دستی استانم بتوانم بازاریابی خوبی در حوزه فروش محصولات داشته باشم.
مهمترین ایده دیگرم صادرات این محصولات به صورت دائم به کشورهای دیگر است، هدفم با این کار معرفی صنایع دستی کشورم به ویژه در حوزه «سراجی» به تمام کشورهای دنیا، افزایش ارزآوری برای کشورم و همچنین ایجاد بازار فروش و صادرات محصولاتم برای همه زنان سرپرست خانواری است که با بنده همکاری دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

* توکل به خداوند، سعی و تلاش و داشتن امید راه موفقیت دختران و زنان سرپرست خانوار برای ورود به فعالیت‌های تولیدی است/ حمایت‌های استاندار، مدیرکل بانوان استانداری و میراث فرهنگی موجب پیشرفت کارم شده است
خبرگزاری فارس: چه صحبتی با دختران و زنان سرپرست خانوار برای موفقیت در  فعالیت‌هایشان دارید؟
عبادی: به همه سرمایه‌گذاران و تمام کسانی که مشغول هر کار و فعالیتی هستند تقاضا دارم در همه امور زندگی به ویژه کار خود در مرحله نخست به خداوند توکل کنند و سپس برای پیشرفت و موفقیت در کار خود از هیچگونه سعی و تلاش دریغ نکرده و امید خود را از دست ندهند، بنده معتقدم انسان یا باید به اندازه تلاش خود آرزو کند و یا برای آرزوهای خود تلاش کند تا به موفقیت برسد.
بی‌شک در مسیر پیشرفت بنده افرادی همراه و همکاری با بنده داشتند که باید از استاندار گلستان، مسوول امور بانوان استانداری و عوامل اجرایی مربوطه، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبدکاووس، دوستان و همکاران خودم و تمام کسانی که با بنده در ساخت فرش و خیاطی همکاری دارند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
حال که بانو  کارآفرین جوان اهل‌سنت (ترکمن) شهرستان گنبدکاووس به عنوان یک فرزند طلاق و بدون سرپرست خانوار ثابت کرد که می‌توان با تلاش، اراده و تحمل سختی‌ها به موفقیت رسید جا دارد مسوولان مرتبط و دولت از اینگونه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران حمایت‌های لازم را داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار