عدم‌تعیین نرخ واقعی قیمت نان، افزایش هزینه‎های کارگری و هزینه‎های حامل انرژی و نبود نیروی متخصص در نانوایی‎های گلستان موجب شده تا در برخی نانوایی‎ها شاهد کیفیت پایین نان باشیم.

پیشی گرفتن هزینه‌های نانوایی و بی‎رغبتی نانوایان برای پخت با کیفیت نان/ وقتی نان نانوا آجر می‎شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، گلستان یکی از استان‎هایی است که در تولید گندم همواره جزو رتبه‎های نخست کشور محسوب می‎شود با این وجود بیشتر اوقات شاهد عدم رضایت شهروندان به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک از کیفیت پایین پخت نان هستیم.

در این‌میان برخی شنیده‎ها حاکی از آن است، دلیل کیفیت پایین نان در گلستان به این موضوع باز می‎گردد که تمام گندم و آرد این استان به دیگر استان‎ها صادر و گلستان از گندم تولیدی خودش بی‎بهره است، البته این موضوع بارها از سوی مسوولان استانی تکذیب شده، گویا ماجرای کیفیت پایین نان بیشتر مربوط به هزینه‎های بالای نانوایی و دلسردی نانوایان بابت عدم افزایش قیمت نان است.

عدم‌تعیین نرخ واقعی قیمت نان، افزایش هزینه‎های کارگری و هزینه‎های حامل انرژی و نبود نیروی متخصص در نانوایی‎های گلستان موجب شده تا در برخی نانوایی‎ها شاهد کیفیت پایین نان باشیم.

* تمام آردهای مصرفی در نانوایی‎های گلستان از گندم تولیدی استان است/ با کیفیت‎ترین آرد و گندم کشور متعلق به گلستان است

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گلستان با بیان اینکه تمام آردهای مصرفی استان چه از نوع یک و چه از نوع دو از گندم‎های تولید شده در خود استان است، اظهار کرد:گندم تولید شده در گلستان به تأیید دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان و مؤسسه استاندارد از لحاظ کیفیت جزو بهترین گندم در کشور محسوب می‎شود از این‎رو آرد و گندم استان ما به سایر استان‎های دیگر صادر می‎شود.

سیدخالق سجادی تصریح کرد:در استان‎های دیگر ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد گندم و آرد گلستان را با آرد یا گندمی که از خارج یا دیگر استان‎ها وارد کرده‎اند مخلوط تا کیفیت آردشان افزایش یابد.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۹ درصد آرد نانوایی‎های گلستان از محل گندم تولید شده در استان است، امسال ۸۰۰ هزار تن گندم در استان خریداری شد که ۲۵۰ هزار تن مورد نیاز استان ماست.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گلستان در خصوص برخی صحبت‎ها پیرامون این‌موضوع که در نانوایی‎های گلستان از آرد تولیدی استان استفاده نمی‎شود، گفت: این موضوع اصلأ صحت ندارد، چندی پیش نمایندگان مجلس استان در صحن مجلس خواستار این بودند که تمام گندم تولید شده در گلستان در کارخانه‎های استان تبدیل به آرد و به صورت فرآوری شده از استان‌خارج شود وگرنه در گلستان از گندم و آرد تولیدی خودمان استفاده می‎شود.

سجادی بیان کرد: نانوایی‎های استان در خرید آرد از کارخانه‎ها آزاد هستند با این وجود هر ماه سه تا چهار بار آزمایشگاه‌های شرکت غله، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل استاندارد از کارخانه‎های آرد استان نمونه‌برداری می‎کنند و اگر از کیفیت لازم برخوردار نباشند به طور قطع از سهم آنها کاسته و با کارخانه مورد نظر برخورد خواهد شد.

وی گفت: در صورت کیفیت پایین آرد، کارخانه‎های استان باید پاسخگو باشند

*عدم اختلاط گندم تولیدی در گلستان با دیگر استان‌ها در کیفیت پایین نان تأثیرگذار است

در حالی که مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی گلستان معتقد است تمام آردهای مصرفی در نانوایی‎های استان از گندم تولیدی خودمان است و با آرد دیگری از تولیدات استان‎های دیگر مخلوط نمی‎شود، اما رئیس اتحادیه خبازان گلستان می‎گوید برای بالا بردن کیفیت نان باید گندم استان ما اختلاط داشته باشد تا آرد خوبی تحویل نانواها و در نتیجه پخت نان با کیفیت اتفاق بیفتد.

حمیدرضا مقیمی با بیان اینکه اگر به طور قاطع بگوییم آرد و گندم از کیفیت لازم برخوردار است در واقع با این سخن تمام علت بی‎کیفیتی نان را به دوش نانواها انداخته‎ایم، گفت: یکی از آیتم‎های کیفیت نان اختلاط گندم است در واقع علت کیفیت پایین نان در برخی نانوایی‎های استان عدم اختلاط گندم گلستان با دیگر استان‌هاست، با این وجود نان‎های گلستان جزو برترین‎های کشور محسوب می‎شوند.

* دلسردی نانواها از عدم تعیین نرخ واقعی قیمت نان

وی ادامه داد: عدم تعیین نرخ واقعی قیمت نان موجب دلسردی نانواها شده است آنها با وجود تورم چند برابری و عدم افزایش قیمت نان قادر به پوشش هزینه‎های خود نیستند و این امر یکی از دلایل عدم کیفیت نان محسوب می‎شود چرا که نانوا تورم چند برابری را قبول و با هزینه‎های بالا گذران زندگی می‌کند اما ما نرخ نان را مثل دو سال پیش به نانواها پرداخت می‎کنیم.

رئیس اتحادیه خبازان گلستان با بیان اینکه دو سال قیمت نان ثابت مانده است، افزود: با تورمی که در کشور وجود دارد کمر نانوا زیر بار هزینه‎ها خم شده است وقتی نانوا با وجود هزینه‎های زیاد نتواند نیروی متخصص جذب کند  چرا که قادر به پرداخت دستمزد لازم به نیروی کار نیست قطعأ در کیفیت نان تاثیرگذار خواهد بود.

مقیمی با بیان‌ اینکه در حال حاضر قیمت نان توجیه اقتصادی برای نانوا ندارد و نیروی متخصص کمتری در نانوایی‎ها فعالیت می‎کنند، افزود: در حال حاضر قیمت نان یارانه‎ای نوع یک ۷۵۰ تومان و نوع یارانه‎ای دو، یک‎هزار و ۵۰۰ تومان است اگر قیمت نان یارانه‎ای نوع یک، یک هزار و ۲۵۰تومان و نوع دوم، ۲ هزار و ۲۵۰ تومان شود می‎توان گفت بخشی از هزینه‎های نانوا پوشش خواهد یافت اما در قیمت تمام شده نان، ۳۰درصد دولت یارانه پرداخت می‌کند و ۷۰ درصد از سود و جیب نانواهاست که به هیچ وجه برای نانوا توجیه اقتصادی ندارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار