تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و زیرساختی مناطق شهری و روستایی مینودشت در راستای افزایش رفاه اجتماعی و فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های خدادادی شهرستان از مطالبات مردم این دیار کمترتوسعه یافته از دولت است.

تکمیل طرح‌های زیرساختی مینودشت نیازمند مساعدت ویژه دولت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، تسریع در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام حوزه اصلاح شبکه انتقال و تامین آب آشامیدنی بالاخص پروژه بزرگ سد نرماب چهل چای، بهسازی راه‌ها، مسکن و معابر روستایی و تعریض راه اصلی مینودشت به گالیکش، راه‌اندازی درمانگاه تامین اجتماعی، استفاده از ظرفیت معادن زغال سنگ و فراهم کردن زمینه حضور سرمایه‌گذار در شهرک صنعتی به گفته فرماندار مینودشت از جمله مطالبات مردم این شهرستان از آیت الله سیدابراهیم رییسی و اعضای هیات دولت سیزدهم است.

سیدابوالفضل حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا طول راه‌های اصلی و روستایی مینودشت را در مجموع ۲۶۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۲۳۵ کیلومتر از این راه‌ها در حوزه روستاها قرار دارد که آسفالت ۱۵۰ کیلومتر آن با گذشت زمان و شرایط آب و هوایی تخریب شده و نیاز به بازسازی، ترمیم و روکش دوباره دارد.

وی اعتبار موردنیاز اجرای عملیات بازسازی، ترمیم و روکش آسفالت ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی مینودشت را هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام  و اضافه کرد: اولویت نخست در این اقدام، ترمیم و روکش آسفالت جاده مینودشت - دوزین به‌طول ۵۰ کیلومتر و مینودشت - قلعه قافه به‌طول ۴۰ کیلومتر است.

حسینی نیا، تسریع در تکمیل پروژه تعریض جاده مینودشت - گالیکش به‌طول ۶.۴ کیلومتر را یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام اما ضروری این شهرستان دانست و افزود: با گذشت بیش از چهار سال از آغاز عملیات اجرایی، هم اکنون این پروژه فقط حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تکمیل آن نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی است.

به گزارش ایرنا، با پیگیری مردم، مسوولان و نماینده وقت چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی، عملیات اجرایی پروژه تعریض جاده مینودشت - گالیکش باحضور خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌ و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل کشور در دولت قبلی و شماری از مسوولان استانی، سوم اردیبهشت سال ۹۷ آغاز شد.

طبق وعده مسوولان وقت عملیات تعریض این جاده که بخشی از جاده بین‌ المللی شمال - مشهد و در حد فاصل پلیس‌راه مینودشت تا ورودی شهر گالیکش قرار بود در مدت ۱۸ ماه با هزینه ۱۲۰ میلیارد ریال از محل منابع ملی پایان یابد اما با گذشت بیش از سه سال، این پروژه زیرساختی به گفته مسوولان متولی اکنون به نیمه راه رسیده و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرماندار مینودشت همچنین اصلاح شبکه خطوط انتقال آب را از دیگر نیازهای این شهرستان دانست و اظهار داشت که برای اصلاح شبکه خط انتقال آب آشامیدنی شهر دوزین ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است ضمن اینکه اصلاح شبکه خط انتقال و بهسازی چشمه‌ها در پروژه‌های تک روستایی مانند "دروک، ازداران، زندان چال، تخت، امام عبدالله، صفی آباد و توسکاچال" بخش مرکزی مینودشت از دیگر مطالبات مردمی به‌حساب می‌آید.

حسینی‌نیا گفت: امسال در کمیته برنامه ریزی مینودشت ۳۴۰ میلیارد ریال برای حوزه آب این شهرستان پیش بینی شد که در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی آن مشکلات حوزه آب پروژه‌های تک روستایی و شهر دوزین رفع می‌گردد.

به گفته وی، همچنین اصلاح و توسعه شبکه آب شرب شهر مینودشت با پیش بینی اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اقدام است.

تکمیل طرح‌های زیرساختی مینودشت نیازمند مساعدت ویژه دولت
 سد در حال احداث نرماب چهل چای مینودشت

حسینی‌نیا، سد نرماب چهل‌چای را از دیگر پروژه‌های مهم زیرساختی اما نیمه‌تمام مینودشت اعلام کرد و یادآور شد که طبق اعلام رییس قبلی سازمان برنامه و بودجه در سفر سوم تیرماه امسال به گلستان تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه هزینه شده و در انتظار آبگیری است.

 وی افزود: برای تکمیل این پروژه باید پنج روستای در محدوده سد جابجا شوند که تاکنون عملیات جابجایی روستای جنگلده پایین انجام شده و با فراهم شدن زیرساخت‌های خدماتی و احداث مسکن، مقدمات جابجایی ساکنان روستای جنگلده بالا نیز در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، عملیات ساخت سد نرماب چهل‌چای از سال ۱۳۹۰ با اعتبار اولیه چهار هزار میلیارد ریال ( ۸۵ درصد فایناس داخلی و سهم قرارگاه خاتم‌ و ۱۵ درصد سهم دولت) بر روی سه رودخانه نرماب، چهل‌چای و خرمالو مینودشت آغاز شد و قرار بود تا سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری برسد اما به سبب عدم تخصیص کامل اعتبارات مورد نیاز هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۸۸ درصد رسیده است.

این سد که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر، عرض تاج سد ۱۰ متر و طول تاج ۸۰۷ متر یکی از طرح عمرانی و زیربنایی گلستان است و ظرفیت ذخیره ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب و قابلیت تنظیم تا ۱۹۲ میلیون مترمکعب را دارد، علاوه بر رفع کمبود آب شرب افزون بر ۵۵۰ هزار نفر جمعیت چهار شهر و ۱۳۰ روستای شرق استان، تامین آب ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی و کنترل و ذخیره سیلاب‌های فصلی را برعهده خواهد داشت

فرماندار مینودشت، معدن زغال سنگ روستای تخت را مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی این شهرستان دانست و گفت که هم اینک حدود ۴۰۰ کارگر در این معدن مشغول به‌کار هستند و با حل مشکل زیست محیطی و بازشدن تونل شماره هفت حدود ۱۵۰ کارگر دیگر در این معدن مشغول به‌کار خواهند شد.

وی، میزان برداشت زغال سنگ از این معدن در سال گذشته را ۸۴ هزار تن اعلام کرد و افزود: درصورت اعطای مجوز و فعالیت تونل شماره هفت معدن زغال سنگ تخت مینودشت ظرفیت برداشت این ماده فسیلی به ۳۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

حسینی نیا، راه‌اندازی درمانگاه تامین اجتماعی را از دیگر نیازها و مطالبات مردم مینودشت از دولت سیزدهم اعلام کرد و بیان داشت که یک قطعه زمین به‌مساحت ۲ هزار مترمربع برای احداث این درمانگاه تامین شده و انتظار می‌رود عملیات اجرایی آن هرچه سریعتر آغاز شود.

به گفته وی هم اکنون شهرستان مینودشت ۱۴ هزار کارگر بیمه شده تامین اجتماعی دارد.

فرماندار مینودشت همچنین با اشاره به وجود ۱۲ هزار و ۴۶۴ واحد مسکونی در مناطق روستایی مینودشت، اضافه کرد: تا کنون ۴۵ درصد این خانه‌ها مقاوم سازی شده و برای استحکام بخشی به پنج هزار و ۵۳۷ واحد باقی‌مانده هر واحد به‌طور متوسط بین ۱.۳ تا ۱.۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حسینی نیا ادامه داد: تا کنون مرحله نخست طرح‌ هادی در ۵۴ روستا مینودشت اجرا شده و طبق برنامه‌ریزی امسال این طرح در چهار روستا دیگر انجام می‌شود ضمن اینکه ۱۵ روستای دیگر این شهرستان در نوبت اجرای طرح هادی برای توسعه و آبادانی قرار دارند.

وی همچنین با اشاره به فراهم بودن امکانات آب، برق و گاز برای سرمایه‌گذاری در شهرک صنعتی مینودشت، بیان داشت که تا کنون ۳۵ واحد تولیدی، اقتصادی در این شهرک سرمایه‌گذاری کردند که ۲۸ واحد فعال‌ است ضمن اینکه ۶۵ درصد ظرفیت این شهرک خالی و پذیرای فعالان اقتصادی است.

شهرستان مینودشت با بهره‌مندی از مواهب الهی و خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا و مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی با ۷۵ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار