در حالی که به نظر می‎رسد نظارت بر چگونگی توزیع گاز مایع به عهده شرکت پخش فرآورده‎های نفتی به عنوان مرجعی که گاز مایع را تولید و تأمین می‎کند، باشد اما مسوولان شرکت پخش معتقدند هیچ وظیفه‎ای در خصوص نحوه نظارت بر توزیع گاز مایع در سطح استان ندارند و این وظیفه به عهده سازمان صمت می‎باشد.

چشمان بسته مسوولان گلستانی بر نحوه نظارت توزیع گاز مایع/ پاس‎کاری وظایف بین دستگاه‌ها و جولان سودجویان برای مصارف غیرمجاز گاز مایع

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، حدود دو سال پیش با افزایش قیمت بنزین، تعداد قابل توجهی از افرادی که دارای خودرو بودند برای کاهش هزینه‎ها به مصرف گازمایع و گازسوز کردن خودروهای خود روی آورده‎اند و این امر زمینه حضور برخی سودجویان در این بخش را فراهم کرد، در واقع بخشی از گاز مایع به صورت غیرمجاز به عنوان سوخت خودروها در بخش حمل و نقل استفاده می‎شود.

هر چند این کار ناایمن موجب انفجار برخی خودروها شده است اما همچنان تمایل برای استفاده از گاز مایع برای سوخت خودروها وجود دارد و در گوشه و کنار شهر افرادی با قیمت زیاد و بدون نظارت دستگاه‌های متولی اقدام به خرید و فروش گاز مایع می‌کنند در حالی که گاز مایع باید در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی یعنی افرادی که در حال حاضر از نعمت گاز شهری محروم هستند، قرار گیرد.

*مقدس: شرکت پخش فرآورده‎های نفتی متولی تأمین و توزیع گاز مایع و نفت سفید است، نظارت بر عهده سازمان صمت می‎باشد

مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی گلستان با بیان اینکه هیچ‌گونه کمبود و مشکلی در خصوص تأمین گاز مایع در استان وجود ندارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: براساس قانون، شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ملزم به تأمین گاز مایع مصرف‌کنندگان استان از مراجع ذیربط می‎باشد و تاکنون با مشکلی در خصوص تأمین گاز مایع برای مصرف‌کنندگان مواجه نبودیم.

مرتضی مقدس تصریح کرد: ماهانه ۳ و نیم تا چهار و نیم تن گاز مایع وارد استان و به نمایندگی‎های شرکت پخش فرآورده‎های نفتی در سطح استان تحویل داده می‎شود و این نمایندگی‎ها موظف هستند در محل نمایندگی براساس سهمیه ابلاغی گاز مایع خانوارها را توزیع کنند.

وی افزود: مصرف‎کنندگان واقعی نفت سفید و گاز مایع که از نعمت گاز شهری محروم هستند باید در سامانه «نیو تجارت آسان» ثبت‌نام کنند همراه با کالابرگی که شرکت پخش فرآورده‎های نفتی اعلام می‎کند گاز مایع را به خانوار تحویل دهد، داخل هر کالا برگ ۴۶ کیلوگرم گاز مایع سیلندری است که هر کپسول گاز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت‎گذاری شده است.

مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‎های نفتی گلستان اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده فروش گاز مایع خارج از قیمت اعلام شده، عرضه خارج از شبکه، نگهداری و حمل و نقل غیرقانونی باید با تلفن ۱۲۴ سازمان صنعت، معدن و تجارت تماس و این مشاهدات را گزارش دهند و همکاران ما در این سازمان موضوع را بررسی و برخورد لازم را انجام می‎دهند.

* تاکنون ۲۲ هزار سرپرست خانوار استان گلستان فاقد گاز شهری هستند

مقدس در پاسخ به این سؤال که چه نظارت‎هایی از سوی شرکت پخش فرآورده‎های نفتی در رابطه با افرادی که خارج از شبکه اقدام به فروش گاز مایع می‎کنند وجود دارد، گفت:گاز مایع فقط برای مصارف گرمایشی و صنفی توزیع می‎شود اینکه عده‎ای به عنوان سهمیه سوخت مصرفی گاز مایع می‎گیرند و در بیرون می‎فروشند به عهده ما نیست و برخوردهای قانونی باید از سمت سازمان صمت، نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و ارگان‎های ذیربط انجام شود.

وی با بیان اینکه چهار شرکت در سطح استان نمایندگی توزیع گاز مایع را دارند، افزود: این چهار نمایندگی با شرکت پخش فرآورده‎های نفتی قرارداد منعقد کرده‎اند و در قرارداد ذکر شده که این سهمیه باید در کجا مصرف شود در واقع نظارت بر توزیع به عهده سازمان صمت می‎باشد ما تنها تأمین و توزیع‌کننده گاز مایع هستیم.

به گفته مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‎های نفتی تاکنون ۲۲ هزار سرپرست خانوار که فاقد گاز شهری هستند در سامانه «نیو تجارت آسان» ثبت‌نام و نفت سفید و گاز مایع خود را بدون هیچ مشکلی دریافت می‎کنند.

*فرافکنی شرکت پخش فرآورده‎های نفتی نسبت به نحوه نظارت بر توزیع گاز مایع/ اصغری: متولی نظارت و بازرسی در خصوص تخلفات توزیع، شرکت پخش فرآورده‎های نفتی است

در حالی که به نظر می‎رسد نظارت بر چگونگی توزیع گاز مایع به عهده شرکت پخش فرآورده‎های نفتی به عنوان مرجعی که گاز مایع را تولید و تأمین می‎کند، باشد اما مسوولان شرکت پخش معتقدند هیچ وظیفه‎ای در خصوص نحوه نظارت بر توزیع گاز مایع در سطح استان ندارند و این وظیفه به عهده سازمان صمت می‎باشد.

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، گاز مایع یکی از کالاهای اساسی است که دولت برای آن یارانه تعریف می‎کند، در شرایط فعلی گاز مایع با تصدی‎گری شرکت پخش فرآورده‎های نفتی یا نمایندگی‎های مجاز به عاملان شناسنامه‎دار توزیع می‎شود این عاملان موظف به رعایت قیمت‎های مصوب هستند مردم اگر در این رابطه مشکلی داشتند با ۱۲۴ تماس و شکایات خود را اعلام کنند اما متولی نظارت و بازرسی در خصوص تخلفات توزیع، شرکت پخش فرآورده‎های نفتی است.

* گر می‎شود گاز مایع را در اختیار عاملی گذاشت، این عامل گاز مایع را به روش غیراستاندارد و غیرایمن در اختیار خودورها قرار دهد؟

علی‌اصغر اصغری با انتقاد از عملکرد شرکت پخش فرآورده‎های نفتی نسبت به نظارت بر توزیع گاز مایع گفت: مگر می‎شود گاز مایع را در اختیار عاملی گذاشت، این عامل گاز مایع را به روش غیراستاندارد و غیرایمن در اختیار خودورها قرار دهد و آقایان بگویند ما مسوولیتی نداریم، نباید با یک نامه‎نگاری مسوولیت‎ها سلب شود.

وی بیان کرد: سازمان صمت در قالب وظایفی که قانون تعزیرات، قانون صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان برای این دستگاه تعریف کرده، تکالیفی دارد و متعهد هستیم برابر همان قوانین عمل کنیم، البته ما اعتقاد نداریم با حضور ما تمام تخلفات به صفر می‎رسد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت گلستان افزود: در بسیاری از اماکن مردم مشاهده می‎کنند گاز مایع خارج از مصارف عمومی و عادی تزریق می‎شود اگر دستگاهی که متولی یک بخش است منتظر گزارش از سوی سازمان صمت باشد تا به موضوعی رسیدگی کند به این معناست که آن دستگاه می‎خواهد رفع مسوولیت کند.

اصغری با طرح این سؤال از شرکت پخش فرآورده‎های نفتی که بحث سامانه‎ای شدن دریافت گاز مایع به کجا رسید؟ ادامه داد: قرار بود ظرف یک سال، تمام کسانی که نیاز به گاز مایع دارند و مستحق دریافت گاز هستند با دریافت کارت سوخت به نمایندگی‎ها مراجعه کند و اگر کسی کارت نداشت نمایندگی نباید به او گاز بدهد.

* سودجویانی که از پاس‌کاری وظایف بین برخی دستگاه‌های اجرایی نهایت استفاده را می‌برند و بر بار مشکلات مردم می‎افزایند

وی خاطرنشان کرد: باید هر چه سریع‌تر این سامانه و زیرساخت‎های آن که قرار بود یک سال پیش راه‎اندازی شود، به مرحله اجرا درآید تا شاهد تخلفات کمتری باشیم.

براساس این گزارش، سال‌هاست که پاس‎کاری وظایف بین برخی دستگاه‌های اجرایی کشور موجب شده تا شاهد عملکرد مناسبی از مسوولان در خصوص رفع مشکلات مردم نباشیم، زمانی که مسوولان ما درگیر محول کردن وظایف خود به دستگاه دیگری باشد سودجویان نیز از این فرصت استفاده و بر بار مشکلات مردم می‎افزایند، امید است در دولت جدید دستگاه‌های اجرایی با انسجام و همدلی بیشتری در رفع مشکلات مردم کوشا باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار